Helemaal tot rust

Uitgetest: bootcamp als inspanning én ontspanning

Gepubliceerd: 24 mei 2022  |  Door: Iris Geenen  |  Onderox editie: 220

TURNHOUT – In een gezin met competitiebeesten beland je al snel aan de zijlijn. Althans, dat is mijn ervaring. Ik juich met plezier mijn kinderen naar de overwinning, maar zelf aantreden is niet echt aan mij besteed. Ik loop dan drie dagen voor de aftrap al te ‘stressen’ en verlies compleet het plezier van het sporten uit het oog. Wie dat maar al te goed begrijpt is Dorien Van Heupen, zaakvoerster bij Flow Coaching in Turnhout. Voor haar moet sport en beweging vooral ontspannend en stressverlagend zijn. Met dat motto is ze één jaar geleden haar eigen trainingsstudio gestart. En of ik benieuwd ben? Hop, naar het Zevendonkplein.

Wanneer ik toekom, zie ik Dorien meteen in actie. Er staan een aantal toestellen en losse materialen in de ruimte opgesteld waar een klein groepje sporters beurtelings gebruik van maakt. Dorien komt me kort maar enthousiast begroeten waarna ze de groep verder begeleidt om het laatste rondje af te werken. “Deze ruimte gebruiken we voor de circuit-training. De bootcamp gaat straks buiten op het plein door.” Het is heerlijk lenteweer, dus ik verheug me er al op.

IN GROEP EN TOCH OP MAAT
Gefascineerd door de circuit-training vraag ik haar hoe alles in zijn werk gaat. “Een circuit-training is best laagdrempelig. Je traint samen, maar ook op je eigen niveau, door bijvoorbeeld het gewicht aan te passen of het aantal herhalingen van een bepaalde oefening bij te stellen. In onze studio wil ik dat iedereen zich welkom voelt: echte sportfanaten, of net niet, alle maten, gewichten en leeftijden. We gaan samen op zoek naar datgene wat voor jou uitdagend, maar ook haalbaar is. Door de kleine groepen is er veel ruimte voor individuele aandacht.” Ik kan nog snel enkele oefeningen uittesten, waar Dorien me deskundig doorheen loodst. Tot het tijd is om buiten te verzamelen.

BUITENTRAINING
Dat Dorien geslaagd is in haar opzet merk ik aan mijn collega-bootcampers, een divers en vriendelijk groepje. Verschillende leeftijden en — dat zal later blijken — met verschillende sportieve ambities en prestaties. Dorien wordt in haar zaak bijgestaan door twee andere gecertifi ceerde coaches. Vandaag maak ik kennis met Thijs, die de bootcamp zal begeleiden. We stellen ons buiten op, in de avondzon. Naast deze locatie in Zevendonk biedt Flow ook trainingen aan in het Turnhoutse Stadspark en aan het Sportcentrum Diepvenneke in Vosselaar. Het volledige trainingsrooster kan je terugvinden op de website. Ik heb geluk vandaag, want ook bij andere weersomstandigheden gaat de training dus gewoon buiten door. Volgens Thijs een voordeel: “Eens de deelnemers die klik gemaakt hebben, genieten ze er allemaal stuk voor stuk van om buiten te zijn en buiten te bewegen, ongeacht het weer.”

GRENZEN OPZOEKEN
Starten doen we met een opwarmertje, een spelletje ‘staartje-trek’. Het kind in mij is ook weer gevoed en mijn spieren zijn warm. Vervolgens: het échte werk. We doorlopen verschillende oefeningen op, achter en naast onze mat. Als ik mijn spieren mag geloven werken we vandaag vooral op de benen, de billen en de buikspieren. Engelse termen als squats, lunges en mountain climbers passeren de revue. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd en gedemonstreerd door Thijs. Tijdens de training stuurt hij bij waar nodig, zodat we de bewegingen correct uitvoeren. Met behulp van een timer geeft Thijs aan wanneer we moeten bewegen en wanneer we even rusten. Na een kwartiertje al voel ik mijn spieren branden en mijn benen zwaar worden. Even denk ik dat ik het einde van de les niet ga halen. Het lijkt wel alsof hij weet wat ik voel, want hij suggereert ook alternatieve bewegingen of houdingen, die dan weer net iets haalbaarder zijn. De aanwezigheid van de groep en de muziek helpen me om door te bijten. Ik ben dan misschien geen competitiebeest, ik geef me ook niet graag gewonnen. Ook Thijs en Dorien moedigen ons aan om vol te houden en tegelijk te doseren. “Iedereen heeft een ander lichaam. Probeer je grenzen op te zoeken, maar ga niet zwaar in het rood.”

DOSEREN
Vanaf de voorlaatste reeks oefeningen besluit ik om telkens voor 15 herhalingen te gaan i.p.v. de ganse minuut vol te maken. Dat is helemaal prima en ik merk dat ik niet de enige ben die doseert. Afsluiten doen we nog met een reeks stretchoefeningen. Ik hou van yoga, dus voor mij de ideale afsluiter. En voor mijn spieren ook. Of ik morgen stijf zal zijn na deze eerste les? Mijn mede-bootcampers zijn meteen eerlijk: “zeker en vast!”. Of dit een zware training was, vraag ik aan Thijs. “De trainingen zijn iedere keer weer anders. De balans kracht en cardio verschilt van les tot les en het is natuurlijk voor iedereen anders wat je best ligt, maar algemeen gesproken was deze training eerder aan de stevige kant.” Ik heb ‘m niet alleen overleefd, maar ik ging ook nog eens met een heerlijk ontspannen gevoel naar huis. De woorden ‘moe, maar voldaan’ kregen weer een volledig nieuwe invulling.

ONDEROX ACTIE
Flow is deze maand — net als Onderox Magazine — jarig én viert dat met een leuke actie! Kom je in juni ook bewegen bij Flow? Koop dan nu voordelig je 12-beurtenkaart, je ontvangt namelijk twee beurten gratis, én je neemt gratis je eigenste Flow-drinkbus mee naar huis. Actie geldig tot 30 juni ‘22 en met vermelding van ‘Onderox Magazine’.

Flow
Zevendonkplein 5, Turnhout
Tel. +32 (0) 486 32 00 03
info@flowcoaching.be
www.flowcoaching.be

Meer lezen van Iris Geenen
Foto's gemaakt door Romi Vosters
Meer lezen over
goed in je velsport

Meer Helemaal tot rust

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.