Bijzondere trends

Volkswagen ID.7: sneller, zuiniger en met meer rijbereik

Gepubliceerd: 25 april 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 241

De ID.7 prijkt bovenaan het snelgroeiende gamma van elektrisch aangedreven Volkswagens. We reden hem in ID.7 Pro-opzet met 286 pk aan vermogen op de achterwielen. Deze ID.7 Pro krijgt weldra het gezelschap van met meer pk’s gezegende uitvoeringen. Zoals de pas geïntroduceerde, tweemotorige en vierwielaangedreven GTX-toppers alsook een ID.7 Tourer, een op deze nieuwe VW-berline gebaseerde elektrische break.

Het kan verkeren: bij de aankondiging van de oorspronkelijke ID.7 strategieën was VW van plan om de populaire Passat af te voeren en te vervangen door die nieuwe elektrische berline. Maar de plannen wijzigden toen duidelijk werd dat de heilzaam geproclameerde auto-elektrificatie niet meteen tot vervroegd pensioen van de fossiel gevoede verbrandingsmotor zou leiden. Wijselijk nam VW daarom het besluit om — naast het elektriserende ID.7-bestek — ook de populaire, traditioneel gepowerde Passat recht op voortbestaan te verschaffen. Dat trouwens naar het voorbeeld van de zowaar nog populairdere Golf. Een nieuwe Passat werd intussen gepresenteerd. Al komt die er enkel als Variant, wat in VW-taal zoveel betekent als een break. Of die nieuwe Passat Variant zo de geboorte van een elektrische ID.7 Variant dwarsboomde? Helemaal niet want VW reed intussen ook al een breakuitvoering voor van die ID.7. Geen ID.7 Variant echter, wel een ID.7 Tourer.

HERREKENDE ELEKTRISCHE AANDRIJVING
Terug achter het stuur van die ID.7 Pro. Wat ons betreft, een elektrische topberline waarmee VW bewijst veel geleerd te hebben uit zijn prille ID-ervaringen. Zie de vernieuwde cockpit, die de vroegere ID-fratsen inzake digitalisatie en connectiviteit snel doet vergeten. Zie ook het herrekende en efficiënter acterende aandrijfgeheel. Getuigend vooral van een met hogere energiedichtheid begunstigde energieopslag. Hetgeen samen met verlaagde energieconsumptie dan weer resulteert in een hoger rijbereik. VW doet voor de ID.7 niet langer beroep op de elektrische krachtbronnen die de oudere ID-modellen aandreven. Wel op het (momenteel) krachtigste, elektrische aandrijfaggregaat dat een VW ID gemonteerd heeft gekregen. Goed trouwens voor 210 kW/286 pk aan maximum vermogen en 545 Newtonmeter aan resolute werkijver. De lithium-ion-energieopslag met een nettocapaciteit van 77 kWh kan bij een snellaadstation – dankzij een gelijkstroom -boordlader van 170 kWh – in 10 minuten voldoende energie opnemen om opnieuw 200 km verder te kunnen.

GELUIDSCOMFORT
Laat je aan boord van deze ID.7 maar eens goed verwennen met effectieve geluiddemping. Want: je hoort zo weinig tot geen motorof rijwindgeluiden. Dat komt door de gunstige stroomlijn maar zeker ook omdat er dubbele (zijruit)beglazing werd voorzien en de afstelling van de ophanging nadrukkelijk mikt op comfort. Of hoe VW ook daarmee kan aantonen, leerzame lessen getrokken te hebben uit de allereerste, minder positieve ID-ervaringen. Met een breed klauwende spoorbreedte en een foutloze veerdemping getuigt de ID.7 op een vlak wegdek en tot hoge snelheid van een voorbeeldige rechtuitstabiliteit en betrouwbare wegligging. Op een oneffen weg en in de snellere bochten zijn de koetswerkbewegingen wat moeilijker in toom te houden. Maar wie daar problemen mee heeft: weet, dat mits een simpele druk op de knop een sportiever rijprogramma en stuggere vering geselecteerd kunnen worden. De moeilijk als een compacte auto te betitelen ID.7, blijft een opvallend wendbare wagen, die de (elektrisch inherente) ‘zwaarlijvigheid’ nooit laat voelen. Het is niet de snelste elektrische auto maar wel meer dan snel genoeg. Er is altijd overvloed aan trekkracht en wij registreerden een gemiddeld voertuigverbruik van 18,4 kWh/100 km. Hoger weliswaar dan wat VW opgeeft. Maar rekening houdende met prestaties en rijeigenschappen wel zeer aannemelijk. Zeker voor een elektrische berline van dergelijk ID.7-formaat.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.