Bijzondere trends

Zien en gezien worden

Gepubliceerd: 27 september 2021  |  Door: Lidi Van Gool  |  Onderox editie: 212

Of het nu slechts een accessoire is of bedoeld om beter te zien en de ogen te beschermen, het is moeilijk iemand te bedenken die niet minstens één bril heeft. Brillen voor dichtbij en veraf, multifocale brillen, sportbrillen, zonnebrillen, leesbrillen of brillen voor op het werk: vandaag zijn het heuse modeobjecten die je persoonlijkheid en je karakter uitstralen én versterken. Met een nieuwe bril kan je je een nieuwe persoonlijkheid aanmeten, een bril kan immers iets toevoegen, iets beklemtonen of net iets camoufleren.

Voor de meeste mensen is het geen sinecure om het juiste montuur te vinden. Het aanbod is dan ook enorm ruim: er zijn de grote modemerken en natuurlijk ook de meer exclusieve kleine collecties. In de nieuwe collecties zijn de kleuren erg belangrijk: zachte pastelkleuren en neutrale tinten: lavendel, lichtroze of hemelsblauw. Natuurlijk blijft het schildpadpatroon ook een must voor trendy monturen. Extra grote brillen zijn populair, in dikke monturen of net in een dunnere versie. Naast het creëren van een stijlen persoonlijkheidsstatement, kan een grote bril ook je algemene look accentueren. Dat bewijst het 100-jarige Amerikaanse mode-icoon Iris Apfel nog elke dag.

DISCRETE MONTUREN
Misschien ben je meer een minimalist? Discrete monturen van fijn, subtiel metaal zoals acetaat bijvoorbeeld, belichamen de minimalistische trend perfect. Acetaat heeft al bewezen een veelzijdig brillenmateriaal te zijn. Het past zich bijvoorbeeld perfect aan lichte kleurenpaletten aan. Bovendien biedt dit duurzame materiaal een uitstekende vorm- en kleurvrijheid. Verder zien we dat, nu het thuiswerken steeds populairder wordt — wellicht een blijver zelfs — blauwlichtfilterglazen op het voorplan treden. Ontworpen om de ogen te beschermen tegen het schadelijke blauwe licht dat in alle apparaten aanwezig is, maar ze kunnen ze ook zeer chic zijn.

Naast de nieuwe trends weerstaan sommige stijlen de tand des tijds. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de pilotenmodellen. De perfecte stijl voor een vintage look die kan worden gecombineerd met een breed scala aan outfits. Een trend die zowel geschikt is voor brillen op sterkte als voor zonnebrillen. Andere tijdloos en retro: ronde en vierkante vormen. De geeks van de jaren ’70 schonken de inspiratie. Kies een helder montuur voor een subtielere look of felgekleurde randen of versieringen voor een meer modieuze uitstraling. Ronde  monturen daarentegen worden voorzien van vernieuwende designelementen en ze werken goed bij iemand met een meer vierkant of rechthoekig gezicht. Ook opmerkelijk is de terugkeer van de vlinder- en kattenoogvorm. Dit seizoen zijn cat-eye-monturen geüpdatet met smallere lenzen om een meer dynamische en hoekige look te creëren.

DURF EENS!
Een montuur kan je maar beter goed staan. Iets dat onmiddellijk ‘succesvol’ en ‘cool’ zegt, niemand wil bestempeld worden als een gekke bibliothecaris. De keuze is enorm maar brildragers kijken vandaag zeker ook met speciale aandacht naar de Belgische accessoirelabels.

Less is more is bijvoorbeeld het motto van het Belgische merk Komorebi. Dit jonge brillenmerk laat zich inspireren door moderne stijlen en lijnen, maar weet altijd weer een unieke twist aan ieder design te geven. Hierdoor zijn de brillen prachtige eyecatchers die tegelijkertijd bij iedere outfit passen. De ontwerpers houden alle designs sober en ingetogen, maar iedere bril krijgt ook een opvallende touch mee. Zo is de kleur misschien simpel, maar heeft het montuur misschien net een andere vorm dan je gewend bent. Door de perfecte balans te vinden tussen opvallende elementen en ingetogen designs, zijn deze brillen zeker tijdloos te noemen. Bovendien vinden de ontwerpers het belangrijk om met hoogwaardige materialen te werken. Het zorgt ervoor dat de brillen hun krachtige uitstraling houden en dat ze tegen een stootje kunnen.

Theo Eyewear is een ander voorbeeld. Op en top Belgisch en intussen een begrip in de optiekwereld. De modellen zijn altijd speels en eigenzinnig. Voor de liefhebbers van kleur en design ‘met een hoek af’. Onder het motto: ‘een bril is het eerste is dat mensen zien bij een ontmoeting’ zweert het Belgische Henau bij unieke, handgetekende ontwerpen. Hedendaagse modellen, pure ambacht, gekoppeld aan traditie met een vleugje eigenzinnigheid, voor iedereen die van mooie vormen houdt. Ook opvallend binnen de sector is het Deense Lindberg, een technisch hoogstaand product. Zij maakten de allereerste titanium bril (Air Titanium) zonder vijsjes en zonder laspunten. De brillen zijn zo licht, zo flexibel en zo sterk dat je nauwelijks weet dat je een bril op hebt. Het merk ontwierp ook een kindercollectie van hypoallergeen materiaal zoals titanium. De monturen zijn extreem licht en flexibel, waardoor ze ongelooflijk comfortabel zijn. In talloze kleuren en vormen.

EEN BRIL KAN WONDEREN DOEN
Iedereen weet dat we met een bril eindelijk weer scherp kunnen zien. Met de juiste glassterkte corrigeert een bril allerhande oogaandoeningen. Het kan zelfs iemands welzijn verhogen. Een bril kan bijvoorbeeld wonderen doen in de auto. Veel mensen voelen zich onzeker, ongemakkelijk en gestrest tijdens het rijden, vooral wanneer het regent en mistig is, tijdens de schemering of in het donker. Natuurlijk zijn vele brildragers tevens bestuurder en autorijden kan soms een echte uitdaging zijn. Gelukkig beseffen producenten ook dat een goed zicht essentieel is voor de veiligheid. Het merk ZEISS introduceerde zelfs een nieuwe productcategorie brillenglazen voor dagelijks gebruik met drivesafe glazen. Ze zijn specifiek ontworpen om te voldoen aan de behoeften qua zicht van mensen die zich in het verkeer veiliger en comfortabeler willen voelen met hun dagelijkse brillenglazen. Zo garanderen ze een beter zicht bij weinig licht voor veiliger en comfortabeler rijden, minder schittering door tegenliggend verkeer of straatverlichting in het donker en nauwkeurig zicht op het wegdek, dashboard en in achteruitkijk- en zijspiegels.

Meer lezen van Lidi Van Gool
Meer lezen over
mode

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.