Ga naar inhoud
Onderox
Terug naar overzicht

Sofie Van Hooydonk: een druk leven als influencer

SCHILDE/ZOERSEL — Vierentwintig is ze en in het echte leven telt ze een handvol vrienden. Maar op Instagram, Facebook, YouTube en haar eigen website kennen zo’n vijfentwintigduizend mensen Sofie Van Hooydonk. En begin 2019 kwam haar tweede boek uit. Uw Onderox-journaliste plukte haar voor een uurtje van de schoolbanken – ook dat doet ze nog – om ons in te wijden in de wondere wereld van de social media.

Al na twee minuten duizelt het in mijn oren. Content creator, feeds en captures, storytelling, influencer of content batching… En wie superrandom is, heeft minder klanten. Sofie goochelt met termen waar ik nog nooit van heb gehoord. “Ik heb veel geleerd in mijn studies Cross Media”, zegt ze. “Gelukkig heb ik het statuut van student-ondernemer zodat leerkrachten wat soepeler zijn als ik eens een les moet overslaan of een examen niet gecombineerd krijg met een evenement dat ik organiseer. Einde juni studeer ik af, tenminste dat is het plan.”

Valt Cross Media wel te rijmen met je universiteitsopleiding Toegepaste Economische Wetenschappen?
Sofie Van Hooydonk: “Het is inderdaad geen logisch parcours. In het laatste jaar aan de universiteit was er de start van de dansstudio Petit Plié in Zoersel, samen met Ine Verschaeve, waar ik erg mee bezig was. Toen merkte ik dat het niet echt mijn doel was om manager te worden in een bedrijf of in een bank. Ik had ook al mijn eerste stappen gezet als influencer. Maar ik kende weinig van de praktijk en dat speelde me parten. Van de opleiding Crossmedia Management kan ik zowat alles gebruiken om mijn passie vorm te geven. Ik heb er o.a. geleerd hoe je degelijke filmpjes maakt en dat je een boek best in InDesign kan editen maar ook over de strategieën achter ‘social mediaplatformen’. Dat is niet onbelangrijk als je je in dat wereldje wil staande houden.”

Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen? Herinner je je nog je eerste post?
“Dat moet op Instagram geweest zijn: een bokaal fruit met de capture ‘Ik heb vandaag gezond gegeten.’. Toen ik 16 jaar was, wilde ik vooral sporten om eruit te zien zoals al die meisjes op televisie. Elke dag postte ik een sportschema of een foto van mezelf. Mensen begonnen mij te volgen en ook vragen te stellen: hoe ziet je schema eruit, welke kleding draag je, welke mat raad je aan,… Ik ben dan met een blog begonnen omdat je daar meer kan schrijven dan in een capture. Dat was toen nog allemaal onder ‘SophiaGetFit’ waarin ik ook mijn eerste boek ‘Lenig Lijf’ over stretchen heb gepubliceerd. Het is een stappenplan dat iedereen kan volgen en na vier weken zou je dan wat flexibeler moeten zijn. Mijn oma die 74 is, heeft het al geprobeerd. Ze merkte dat ze na vier weken veel beter haar evenwicht kan houden zodat er minder risico is op vallen. Ik vond het geweldig om te zien dat mijn stappenplan ook echt werkt.”

Heb je een bepaalde structuur in je social media activiteiten?
“Op Instagram post ik vooral foto’s en korte berichten. Ik probeer er een meerwaarde te creëren en concrete tips te geven aan mijn volgers. Als zij dan een vraag stellen, is het belangrijk dat ik zo snel mogelijk antwoord. Facebook gebruik ik meer om informatie te delen, bijvoorbeeld over een boek dat ik gelezen heb, met de link erbij. Vorige zomer had ik ook een toffe studentenjob te pakken. Ik moest ervoor zorgen dat de Instagram account van het Wijnegem Shopping Center meer volgers, likes en interactie kreeg. Dat is goed gelukt want hun account is met 11.000 volgers nu qua engagement nummer één in Europa. Het was wel intensief: content creëren, sfeerbeelden en filmpjes in de winkels maken, producten lenen, ze fotograferen en er iets over schrijven, reacties verzamelen. Nu doe ik het nog één dag in de week. Dan maak ik content voor de volgende zeven dagen. Filmpjes voor de dansschool waar  ik dans, en stretch en yoga geef, post ik dan weer op YouTube.”

Hoe kom je dan aan de status van influencer? Dan moet je toch door een bedrijf worden uitgekozen?
“Klopt, een influencer is een ‘content creator’, iemand die inhoud maakt en relevante content creëert voor een bepaald product of een bedrijf die een invloed kunnen hebben op hun volgers. Ze vertellen een verhaal en proberen interactie te creëren door bij een foto een vraag te stellen waarop volgers geneigd zijn te reageren. En dan stel je weer een vraag en in je antwoord geef je telkens extra informatie over het product dat je voorstelt. Op die manier nemen influencers voor een deel het reclamewerk van een bedrijf over. Dat is interessant want een influencer kan veel doelgerichter werken omdat ze in een bepaalde niche werkt. Bovendien zien mensen niet graag meer gewone advertenties. Het eerste wat je doet is toch die vervelende pop-ups blocken als je op internet pakweg een krantenpagina open klikt. Bovendien is een influencer in verhouding tot radio en televisie veel goedkoper.”

Zou je als influencer de kost kunnen verdienen? Wat schuift zo’n post bijvoorbeeld?
“Wat je met zo’n post verdient, is heel variabel. De vraagprijs voor de meeste influencers ligt ergens tussen 50 en 75 euro voor een post. Soms mag je het product dat je voorstelt houden en dat is dan de deal. Zo zaten er vanmorgen een set oordopjes om muziek te beluisteren in de brievenbus met de vraag om er op Instagram een post over te maken. Met sommige bedrijven heb ik een samenwerkingsakkoord. Hünkemöller vraagt mij bijvoorbeeld om hun nieuwe collecties sportkleding voor te stellen. Het is belangrijk dat je in één bepaalde niche actief bent, dan kom je ook geloofwaardig over. Iemand die superrandom is, is voor een bedrijf minder interessant.”

Speelt iedereen het spel wel eerlijk?  Je hoort toch vaak van influencers die fictieve volgers hebben.
“Inderdaad, dat is een kwalijk iets. Ze maken valse accounts aan of kopen een ‘bot’ die automatisch voor hen likes geeft op foto’s van anderen. Ze krijgen in ruil ook meer likes terug. De foto’s zijn dan niet eens bekeken. Of ze verzinnen sponsors om een goede indruk te maken. In mijn boek over Vlaamse Instagram influencers dat net uit is, besteed ik er ook aandacht aan.”

Heb je met je boek je concurrenten niet in het zonnetje gezet? Tenslotte proberen jullie toch allemaal opdrachten binnen te halen?
“Oh, maar zo zien wij dat niet. Er zijn veel categorieën en iedereen staat voor iets uniek. Ik ben er vooral voor stretchen en yoga, iemand anders focust op fitness of bodyshaping… Natuurlijk gebeurt het wel eens dat ik zeg: verdorie die campagne had ik ook graag gedaan. Maar mijn kans komt nog wel eens, denk ik dan. Voor mijn boek heb ik meer dan zestig influencers persoonlijk kunnen ontmoeten in heel verschillende domeinen en dat was elke keer een toffe ervaring. Voor bedrijven is het boek een praktische handleiding als ze met een influencer in zee willen gaan.”

En hoe organiseer jij dat allemaal in de praktijk? Een dag telt 24 uren, ook voor jou.
“Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb drie agenda’s: één voor kladwerk, één om schema’s te maken en één voor alle to-do’s. Als ik een laptop heb, kan ik overal werken en vragen van volgers beantwoorden, ook op school. Foto’s en berichten post ik meestal tussen acht en negen uur ’s avonds, dan zijn mijn meeste volgers online. Dat leerde ik uit mijn statistieken. Meestal lukt het me wel om van die 24 uur ook zes uren te slapen.”

Kan je je nog ontspannen? Meisjes van jouw leeftijd zitten constant met hun smartphone in de hand, terwijl dat voor jou toch ‘werken’ is.
“Inderdaad, ik zie het als werk en er zijn soms dagen dat het te veel wordt. Dan schrijf ik alle to-do’s op en leg het opzij om iets totaal anders te gaan doen. Dansen is al een flinke uitlaatklep. Ik organiseer dit jaar vier Dans Attacks, voorstellingen waarin het wedstrijdelement niet het belangrijkste is. Op 28 april komen we naar de Warande in Turnhout. En ik ga ook graag met een stel vrienden ontbijten of zo. Maar als iedereen dan op z’n smartphone zit, leg ik de mijne resoluut aan de kant. Social Media expert of niet, als je onder vrienden bent, moet je met elkaar praten.”

Meer info:
www.sofievanhooydonk.com, met links naar alle social media activiteiten.
Bekijk ook zeker op YouTube de videoclip van Dansstudio Petit Plié: www.youtube.com/watch?v=_e86dqSq8Wc

Tekst: Suzanne Antonis
Foto’s: Sofie Van Hooydonk


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.

Onderox?*