Bijzondere trends

Jan Delvaux verzamelt dertig mooie muzikale Kempense momenten

Gepubliceerd: 27 mei 2021  |  Door: Wouter Adriaensen  |  Onderox editie: 209

KEMPEN — Belpopkenner Jan Delvaux (58) dook samen met zijn compagnon Jimmy Dewit in het Kempense muziekverleden. Van de eerste Belgische rockchicks over garagepunkers en fanfares tot het luidste dat Geel ooit produceerde, en bundelde alles in een boek. Genoeg stof zelfs voor een quiz, drie theatervoorstellingen en een interview natuurlijk.

Belpop Bonanza is ondertussen uitgegroeid tot een muzikaal merk. Jan Delvaux en Jimmy Dewit, alias dj Bobby Ewing van Discobar Galaxie, maken radiobijdrages, televisieprogramma’s en theatershows rond Belgische muziek. “Dat is eigenlijk tien jaar geleden toevallig begonnen”, vertelt Delvaux. “Ik werkte voor Studio Brussel en maakte interviews van een uur met Belgische artiesten. Die vormden natuurlijk een goudmijn aan verhalen, waaruit boeken en theatershows ontstonden.”

Hoe is Belpop Bonanza dan in de Kempen beland?
Jan Delvaux: “We vroegen ons af of het ook mogelijk was om een voorstelling over een stad of een regio te maken. Dat idee hebben we getest in onze thuisstad Leuven. De betrokkenheid van het publiek bleek groot, de mensen reageren op verhalen of herkennen streekgenoten. Daarna hebben we er nog enkele gedaan. In Gent kwam er achteraf een man van 75 jaar naar ons toe, huilend. Hij was de plaatselijke stergitarist die ooit een prachtig plaatje had gemaakt en nu helemaal onverwacht van ons terug een podium had gekregen. In Halle bedankte de zoon van Paul Severs ons omdat we het publiek herinnerden aan diens begindagen, toen hij nog rock ’n roll maakte. Muziek is een soort moderne heemkunde, zoals wielrennen, perfect om het verhaal van een stad of regio te vertellen.”

Hoe goed was je hiervoor vertrouwd met de Kempense muziekscene?
“Niet heel erg goed. Het is een beetje hautain om als buitenstaanders de dertig mooiste muzikale momenten uit een regio te kiezen en die dan ook nog eens aan de mensen daar te gaan vertellen, alsof je een thesis schrijft over Bulgarije en die daar gaat verdedigen. Maar we hebben die missionarisdrang en een frisse blik. Het voelt telkens opnieuw alsof we in een stad of een regio belanden en daar mogen beginnen te graven.”

Hoe lang heb je aan dit boek gewerkt?
“Een paar maanden, maar de verhalen waren natuurlijk al jaren aan het gisten. Dit is niet het ultieme boek over de Kempense muziek of de complete encyclopedie van A tot Z. Als we het betaalbaar wilden houden, konden we er niet alles in wurmen. Beschouw het liever als een soort programmaboek bij onze voorstelling. We hebben dertig mooie momenten gekozen en die op een tijdlijn gezet, van Bobbejaan Schoepen in de jaren vijftig tot Tijs Vanneste ofwel Van Echelpoel vandaag. Als je aan de toog een straf muziekverhaal bovenhaalt, speelt zich dat meestal in je eigen generatie af. Wij hebben er nu uit verschillende decennia samengebracht. Zo is het een allegaartje geworden maar je ontdekt er ook amusante rode draden in.”

Zoals?
“Van Kempenaars wordt wel eens gezegd dat hun motto ‘doe maar normaal, dat is al zot genoeg’ is. Dat klopt wel maar tegelijk zijn er weinig regio’s waar je zoveel ambitie en werkkracht vindt. Het schoolvoorbeeld daarvan is natuurlijk Bobbejaan Schoepen. Hij had het waanzinnige idee om een pretpark en theaterzaal te openen in the middle of nowhere, nog voor de autosnelweg was aangelegd. Maar hij dacht: de wereld zal wel komen kijken. Maurice Engelen was een laatbloeier maar wel de eerste Belg die Werchter mocht afsluiten. Recenter bracht de brassband van Tielen met trompettist Jo Hermans charmezanger Willy Sommers naar het podium van muziekfestival Pukkelpop. Typisch Kempens: bescheiden maar ambitieus.”

In het boek gaat het niet alleen over muzikanten.
“Er zijn ook unieke festival in de Kempen, zoals Reggae Geel en de Antilliaanse Feesten. En dan heb je nog zaal Lux in Herenthout. Herman Schuermans wou zijn artiesten ook programmeren in zalen buiten de grote steden. Begin jaren tachtig hebben U2, Dire Straits en Madness in de Lux gespeeld. Daar zou ik graag eens een documentaire over maken.”

Het cliché van de stille Kempen mag zoetjesaan overboord?
“Natuurlijk zijn de Kempen niet stil, dat weet elke bezoeker van Graspop. Of luister eens naar Agathocles, het luidste dat Geel ooit geproduceerd heeft. Die mannen hebben meer dan zeshonderd platen gemaakt. Met eentje zijn ze zelfs op de BBC geraakt. Instrumenten ingepakt, met het busje naar Londen gereden, sessie opgenomen en terug naar de Kempen.”

Wat vond je het mooiste verhaal?
“De zusjes Maria en Tiny Hendrickx uit Balen. Ze traden begin jaren zestig op en begeleidden zichzelf met een elektrische gitaar waar Daan Stuyven nog altijd jaloers op is. Ik noem ze de eerste rockchicks van België. Ze werden gespot door de manager van Rocco Granata en namen een mooi plaatje op. Maar hun echtgenoten waren onderwijzers, die kregen op school niet uitgelegd wat hun echtgenotes in het weekend deden. Daarom zijn ze er mee gestopt. De zoon van één van hen, Raf, is zelf pas heel laat achter hun verhaal gekomen. Hij mocht geen elektrische gitaar spelen omdat die te veel lawaai maakten. Zo is hij als Lazy Horse uitgegroeid tot een van de beste akoestische gitaristen van Vlaanderen. Hij speelt onder meer in de band van Flip Kowlier.”

Je hebt ook enkele gesprekken met telkens twee Kempense muzikanten achter de rug, hoe gingen die?
“We hebben mensen bij elkaar gezet die je normaal niet samen zou verwachten. Dat leverde ongelooflijk warme, fijne ontmoetingen op. Barbara Dex en Kate Ryan bijvoorbeeld waren ooit rivalen tijdens hun deelnames aan Eurosong maar waren daar nog nooit over geïnterviewd. Thibault Christiaensen van Equal Idiots werd terug 12 jaar toen Dirk Peeters van Funeral Dress vertelde over alle plaatsen waar hij ooit gespeeld heeft, daar kan Thibault voorlopig alleen maar van dromen. En dan hadden we nog ouderdomsdeken Marc Dex en nieuwkomer Tijs Vanneste. Will Tura heeft me vertelde dat in zijn begindagen Marc Dex zijn enige grote concurrent was. Will heeft ooit ergens in de Kempen gespeeld voor vijf man en een paardenkop. Voor Marc stond de zaal wel plots stampvol. Dat stak zoveel jaar later nog altijd een beetje.”

Wat mogen we van de theatershow verwachten?
“We gaan een zestal verhalen uit het boek nog verder uitdiepen, onder meer met beeldmateriaal uit het archief van de VRT. Voor ons, en hopelijk het publiek, voelt het dan even alsof we zelf bij die momenten bij zijn. Zo’n show is gigantisch veel werk. Je moet nog negentig minuten vullen met verhaal, beeld en geluid. Volgend jaar hebben we zo zeventien unieke projecten op de planning staan. Dat betekent om de twee weken een première. Ik geloof dat ik nog tot mijn 80 vasthang aan dit concept.” (lacht)

MEER INFO
Het boek ‘Van Bobbejaan Schoepen tot Van Echelpoel’ is voor 23 euro te koop in de Kempense boekenwinkels en gemeentelijke vrijetijdsdiensten en via www.belpopkempen.be. De Belpop Bonanza Kempen quiz staat gepland voor woensdag 25 augustus 2021 op het festivalterrein van Gladiolen in Olen, tickets via www.dewerft.be. De theatershow houdt halt op woensdag 6 oktober 2021 in ’t Schaliken in Herentals, vrijdag 15 oktober 2021 in de Warande in Turnhout en zaterdag 16 oktober 2021 in ’t Getouw in Mol, tickets via de cultuurhuizen.

Meer lezen van Wouter Adriaensen
Meer lezen over
muziekcultuur

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.