Bijzondere trends

Innoptus Solar Team gaat resoluut voor tweede wereldtitel

Gepubliceerd: 29 juni 2023  |  Door: Jef Aerts  |  Onderox editie: 232

MOL/ARENDONK/LEUVEN – Als het zonnetje schijnt, en als alle weerdeskundigen hun fiat geven, dan gaan aan de Leuvense universiteit gedreven ingenieurs aan de slag om met hun zonnewagen de meest prestigieuze races waar ook ter wereld te winnen. In 2019 sleepten ze de eerste stek van de Bridgestone World Solar Challenge in de wacht. Een prestatie waarop ze gebrand zijn om die in 2023 over te doen. Daarom schakelen ze de hulp in van een Kempische gigant: Sibelco.

Normaal wordt deze legendarische race al sinds 2005 driejaarlijks georganiseerd maar ook dit keer zorgde een vervelend virusje voor donkere wolken boven de Australische zon. Maar niet getreurd, het enthousiasme is niet te temperen. Passie is in dit project de grootste gemene deler. Jongeren die hun ziel en zaligheid niet verkwisten aan loze slogans, maar die er hun doel van maken om mensen te inspireren en bewust te maken van duurzame praktijken en oplossingen voor schone energie. Geavanceerde technologie gekoppeld aan de kennis van Sibelco moet er voor zorgen dat het gaspedaal diep ingedrukt wordt. Zon of geen zon, het zal vooruitgaan! Teamleider Cedric Verlinden leidt alles in goede banen.

Voor de leken onder ons, die met hun dieseltje naar de supermarkt tuffen, wat is die Bridgestone World Solar Challenge precies?
Cedric Verlinden: “Een race over 3.021 km die in vijf dagen dwars door de Australische outback gaat, tussen Darwin en Adelaide. Dit jaar is dat voorzien in oktober 2023. En zoals altijd is ons motto ook dit keer ‘Eén team, één droom’.”

Er zijn nog andere wedstrijden die – uiteraard – niet in dit regenlandje georganiseerd worden. Ook daar scoren jullie doorgaans goed?
“We zitten meestal hoog in de uitslagen. Naast onze wereldtitel waren we al eerste in de Carrera Solar Atcama, de European Solar Challenge in zowel 2020 als 2021. In 2021 eindigden we tweede in de Moroccon Solar Challenge en in 2022 in de Sasol Solar Challenge. Maar neem van mij aan dat de concurrentie bikkelhard is. Aan deze competitie nemen vijftig universiteiten van over de hele wereld deel. Allemaal mensen die dezelfde gedrevenheid hebben. Met veel kennis en kunde. We zijn er van overtuigd dat ze onze wereldtitel willen afnemen.”

Maar dat gaat niet zomaar lukken, want daar komt Sibelco mee op kar, sorry racewagen, gesprongen?
“Omdat ze over zoveel kennis beschikken, zijn hun materialen op diverse locaties aanwezig. Zo is de verf van de wagen een product dat Sibelco Nepheline heet. Kwestie van de luchtweerstand zo minimaal mogelijk te houden. Ook de onderkant van de achtervleugel komt van Sibelco. De energie komt er via vier vierkante meter zonnepanelen van, jawel, Sibelco. Zij leveren 1.000 watt aan energie. Zo zijn we zelfs efficiënter dan de Tesla van Elon Musk. De topsnelheid die we kunnen bereiken is 150 km/u. En zonder zon hebben we een bereik van 700 km.”

Dat is een leuke snelheid, maar ik neem aan dat je je aan snelheidsreglementering moet houden?
“Je kan zien dat er op dit model al een nummerplaat aangebracht is maar in Australië krijgen we een aparte nummerplaat, maar het klopt, de reglementen zijn er uiteraard ook voor ons. Ik kan je wel garanderen dat het sowieso een uitputtende tocht is.”

Het is me inderdaad al opgevallen dat zelfs in- en uitstappen geen sinecure is, je moet zelfs je schoenen uitdoen?
(Glimlacht) “Krap is het zeker en heel veel vering is er niet. Daar komt bij dat je op het einde van de rit nog een halfuurtje in de wagen moet blijven, dan eruit wurmen, een stukje lopen en dan op een soort gong afklokken. Dat stukje is vaak puur strompelen. Direct daarna moeten we ons tentenkamp opstellen zodat er de hele nacht aan de wagen kan gesleuteld worden. Ja, het is een taaie klus.”

Ik laat me vertellen dat deze wagen degene is die waar jullie wereldkampioen mee werden maar dat er nog naarstig gesleuteld wordt aan een nieuwe wagen. Voegt Q nog enkele gadgets toe?
“Het klopt dat een deel van ons team continu verblijft bij Indupol International NV in Arendonk. Zij zijn toppers in het werken met hoogwaardige composietmaterialen, dus daar zitten we goed. Zonder kinken in de kabel is de wagenvoorstelling voorzien op 14 juli.”

Meer lezen van Jef Aerts
Meer lezen over
duurzaamheid

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.