Opvallende bezigheden

Jonge leeuwen op de markt

Gepubliceerd: 28 juni 2021  |  Door: Peter Meulemans  |  Onderox editie: 210

DESSEL/RETIE – Het leven van marktkramer kan je gerust om schrijven als een stiel apart. Vroeg opstaan, hard werken, in weer en wind. Maar als je met een marktkramer babbelt, voel je altijd meteen die passie en gedrevenheid, de liefde voor het vak. En dat geldt zeker ook voor de nieuwe generatie. Ignace Blockx (21), Christophe Janssen (28) en Kenny Van Bijlen (26) staan elke dag opnieuw met veel plezier aan hun kraam en proberen ondertussen hun eigen toetsen mee te geven. “Op de markt wordt nu veel meer dan vroeger ingezet op beleving”, klinkt het in koor.

Je bent jong en je wilt wat. In de voetsporen treden van je ondernemende ouders bijvoorbeeld. Ook al weet je dat het hard werken is. Maar je zet toch door. Je brengt nieuwe ideeën aan, probeert eigen accenten te leggen, je wil groeien… En dan leggen ze de hele wereld plat, inclusief alle markten. Je kan niet anders dan je zaak herdefiniëren. En dat gebeurt ook. Je ziet nieuwe mogelijkheden en je bent blij verrast om vast te stellen dat die ook blijken te werken. Het worden blijvers. Never waste a good crisis. Ook dat is ondernemerschap. En dat kreeg dit trio met de paplepel ingegeven. Al zijn ze maar wat blij dat alle coronaregels inmiddels zijn opgeheven. Want het sociale contact blijft toch het allerleukste.

Heren, ik moet bekennen dat het al even geleden is dat ik nog een weekmarkt heb bezocht. Wat heb ik gemist?
Christophe Janssen: “Laat ons dan meteen het cliché doorprikken dat een markt enkel bezocht wordt door gepensioneerden. Dat is zeer zeker niet het geval. We komen echt letterlijk iedereen tegen op de markt. Gepensioneerden zijn uiteraard een belangrijke doelgroep maar ook jonge gezinnen, samen met de kinderen. Het is echt een doorsnee van de bevolking. Ook qua opleiding en professionele achtergrond, denk ik.”
Kenny Van Bijlen: “Ik denk dat de mensen vooral graag naar de markt komen voor het sociale contact. Maar ook omdat ze weten dat de producten altijd in orde zijn. Een marktkramer kan zich geen ‘rommel’ veroorloven want dan komen de klanten niet terug.”

Het stoffig imago is dus zeker niet terecht?
Ignace Blockx: “Zeer zeker niet. Er wordt veel meer dan vroeger ingezet op beleving. Naast de producten, zoals Kenny zegt, moet het er ook aangenaam vertoeven zijn. Daar moeten we als marktkramer ook over waken, het sociaal contact en de gezelligheid. Naar de markt gaan is veel meer dan gewoon boodschappen doen. Het mag best als een uitstapje aanvoelen.”
Christophe: “Zeker tijdens corona was dat duidelijk merkbaar. Veel mensen waren thuis en hadden meer tijd. Zo hebben ze de markt leren ontdekken, of opnieuw leren ontdekken. Ondertussen komen ook die mensen, die destijds hebben afgehaakt omwille van corona, terug. Ik denk dat we mogen concluderen dat de markt als geheel aan een revival bezig is.”

Het c-woord is gevallen. Hoe hevig heeft corona ingehakt op jullie leven als jonge marktkramer?
Kenny: “Raar maar waar, maar ik ben net marktkramer geworden door corona. Omdat ik tijdens de lockdown van vorig jaar mijn inkomen zag terugvallen, ben ik op zoek gegaan naar een bijverdienste. Zo was ik via-via te weten komen dat verschillende markten nog een extra bakker zochten. Ik ben dan op zoek gegaan naar een warme bakker die met mij in zee wou gaan. In het begin was het ook effectief een bijverdienste maar ondertussen is het een fulltime job geworden. En dat bevalt me prima. Ook al heb ik geen opleiding tot marktkramer gevolgd. Maar zo zie je maar dat je met een goed idee ook een carrière kan opstarten.”

Jullie zijn jong en willen vooruit in het leven. Hoe ga je dan om met zo’n tegenslag als Covid-19?
Ignace: “Het is natuurlijk even schrikken als ze van vandaag op morgen alles sluiten. Maar bij ons is zo het idee gegroeid om een winkel te openen. En dat bleek een schot in de roos te zijn. Dat gaat zeker een blijver worden. Momenteel zoeken we terug naar het juiste evenwicht. Want ik zou ook graag terug met mijn cava-bar de baan op trekken uiteraard. Bloemen, planten, winkel, cava-bar. Dat vraagt allemaal wel wat organisatie. Maar zo heeft corona toch nieuwe opportuniteiten gecreëerd. En daar zijn we erg blij mee.”
Christophe: “Bij ons is het niet anders. Wij zijn gestart met onlineverkoop. Dat verwacht je misschien niet meteen van een kippenkraam. Wij leverden aan huis of klanten konden bij ons ophalen. Ook die onlineverkoop zal een blijver zijn. Zonder corona zouden we dat nu nog niet gehad hebben. Verder was er ook wat tijd om na te denken over de zaak. Hoe kunnen we verder groeien? We werken nu aan een eigen productieatelier en we zijn een franchisetraject aan het uitwerken zodat we de drempel aanzienlijk verlagen voor toekomstige marktkramers die eventueel ook de stap willen wagen. Ik zal niet zeggen dat we dit allemaal te danken hebben aan corona maar het heeft toch voor een bepaalde creativiteit en inventiviteit gezorgd.”

Ik moet bij marktkramers altijd denken aan harde werkers die vroeg uit de veren moeten en tot ’s avonds laat in de weer zijn.
Ignace: “Dat klopt helaas wel. (lacht) Al hangt het deels af van de marktplaatsen die je hebt. De meeste ochtendmarkten starten rond acht uur. Als je daarvoor niet te ver moet rijden, dan valt het nog wel mee. Maar bloemen en planten zijn natuurlijk geen zonnebrillen en T-shirts die je ’s morgens uit de doos haalt en er ’s middags of ’s avonds terug insteekt. Dat vraagt wel extra aandacht. En als je dan een vrije dag hebt, is het altijd klusjesdag.”
Christophe: “Klusjesdag. Ja, klopt helemaal.” (lacht)
Kenny: “Ik sta elke dag rond een uur of vier op. Een jaar geleden zou ik je voor gek verklaard hebben. Maar ik ga elke dag met plezier werken. Ik krijg er energie van. En dat helpt enorm. Zeker nu de zomer eraan komt, heb ik er nog meer zin in.”
Christophe: “Ik ben ondertussen getrouwd en binnenkort ben ik papa van drie kinderen. Je kan dat niet combineren met dit leven als je partner er niet voor de volle 100% mee achter staat. Gelukkig is dat wel het geval. Ik ben hier altijd heel eerlijk over geweest. Mijn ouders doen dit al meer dan veertig jaar. Dus we weten dat het hard en veel werken is. Maar ze weet ook dat het mijn passie is, mijn roeping. Dus ze steunt mij hier volledig in. En ergens hoop ik al dat één van de kinderen op zijn of haar beurt ook de fakkel overneemt. Over veertig jaar he.” (lacht)

Jullie zijn ongetwijfeld de jonge kuikens onder de marktkramers. Of ik zal zeggen, de jonge leeuwen. Wat zijn jullie plannen nog?
Christophe: “Ik zou sowieso ons netwerk nog verder willen uitbreiden. Alleszins niet bij de pakken blijven zitten en onszelf steeds heruitvinden. En verder, ik zit nu tien jaar mee in de zaak. Niet dat ik mijn ouders al snel zie uitbollen maar stap voor stap probeer ik toch meer van de totale organisatie op mij te nemen. Een hele uitdaging maar mijn ouders helpen me prima.”
Ignace: “Door de vele ideeën die we nog hebben, is het uitbouwen van een goed team belangrijk. Iedereen moet kunnen meegroeien. Maar de uitbreiding van de winkel is op dit moment de prioriteit. Daarnaast zoeken we nog een mooie locatie voor een nieuwe avondmarkt. We hebben destijds zelf de avondmarkt van Turnhout uit de grond gestampt. Met succes mogen we wel zeggen. Graag willen we dat nog eens overdoen.”
Kenny: “In tegenstelling tot Ignace en Christophe sta ik nog helemaal aan het begin van mijn zaak. Ik werk momenteel nog alleen. En dat is prima zo. Op korte termijn zoek ik nog een fijne locatie voor zondag. Daarnaast gaan we kortelings ook het assortiment verder uitbreiden. Aan ideeën en werklust geen gebrek. Laat die zomer maar komen.”

Meer lezen van Peter Meulemans
Meer lezen over
interview

Meer Opvallende bezigheden

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.