Opvallende bezigheden

Jeff Mast brengt een muzikale ode aan Bobbejaan Schoepen

Gepubliceerd: 29 september 2023  |  Door: Jef Aerts  |  Onderox editie: 234

LICHTAART/MOL – Zeg Modest Hyppoliet Joanna Schoepen en iedereen fronst de wenkbrauwen. Maar zeg Bobbejaan Schoepen en wereldwijd knipperen herkenningslichtjes op voor een wereldartiest die vlotjes 25 gouden en 2 platina platen scoorde. In 2025 zou Bobbejaan 100 worden. Om die feestelijkheden al wat te oliën, zetten een aantal muzikanten de show ‘The story of Bobbejaan’ op de planken. Eén van de bezielers is Jeff Mast (70), decennialang de vaste drummer bij de talloze shows van podiumbeest Bobbejaan.

De capaciteiten van Bobbejaan Schoepen laten zich niet onder één noemer vangen. Hij was zanger, gitarist, entertainer, acteur en… internationaal erkend kunstfluiter. Zijn opmerkelijke artiestennaam komt van het Zuid-Afrikaanse liedje ‘Bobbejaan klim die berg…’. Dat zingen leverde hem meteen in 1943 een verblijf in de Dossin kazerne op. De Gestapo kon hier niet mee lachen. In 1948 maakte hij zijn ware debuut met ‘De jodelende fluiter’. De start van een carrière zoals ze die tegenwoordig niet meer maken. In het buitenland trad hij op met namen als Josephine Baker, Catharina Valente en Gilbert Bécaud. En in zijn groep speelde destijds ene Toots Tielemans gitaar. In 1955 stond hij in de Ancien Belgique met in het voorprogramma Jacques Brel. En wie zat er, lang voor The Beatles, in de Amerikaanse Ed Sullivan show? Maar dat is, als je de parate kennis ontbeert, allemaal nog niet zo erg, als…

Jeff, zelfs jij was er toen nog niet bij. Maar jij bent al wel héél lang muzikant. En wat nog allemaal?
Jeff Mast: “Eigenlijk ben ik altijd in de muziekwereld actief geweest. Ik heb muziekschool gevolgd in Geel en sinds mijn 17de heb ik in tig groepen gespeeld. Met destijds bekende orkesten als de Marengo’s en the Evening Stars. Ik heb ook nog in het orkest van Danny Fabri gespeeld. Nu ben ik gewoon muzikant en doe ik veel studiowerk. Of ik schrijf liedjes op aanvraag voor andere artiesten. Dat doe ik allemaal in mijn eigen studio. Ik heb ook nog een theaterbureau gehad. Daar had ik jongens als Normaal en K.I.A. onder mijn hoede. Bobbejaan trad dankzij mij ooit op tijdens een schoolfeest in Ezaart en ik haalde Demis Roussos naar de Ezaartse scoutsfeesten.”

Hoe ben jij bij Bobbejaan Schoepen terechtgekomen?
“Bobbejaan pikte op een gegeven moment het idee op om shows te organiseren in een grote circustent. Daar bracht hij zijn shows, met als één van de blikvangers: hét paard van Zorro himself. Hij had in de regio Lichaart-Kasterlee een stuk grond gekocht en daar had hij plaats voor 1.200 bezoekers per show. Het was de start van Bobbejaanland, in 1961. Maar daarvoor heeft hij al echt geschiedenis geschreven. Zijn vermaarde ‘Café zonder bier’, een bewerking van ‘A pub with no Beer’ van de Australische countryzanger Slim Dusty. Het was de titelsong van de film ‘De ordonnans’ met naast Bobbejaan in die tijd grote namen als Denise De Weerdt, Yvonne Lex, Roger Coorens, Charles Janssens en Nand Buyl.”

Wanneer ben jij in het stuk gekomen?
“Dat zal begin jaren ’80 geweest zijn. Toen was er al een zaal en daar traden grote namen op: Louis Neefs, Rocco Granata, Leo Martin, Will Ferdy, Will Tura, Liliane St.-Pierre, Rex Gildo,…”

Was daar ook niet ene Jan Theys bij, de immer voorkomende, fraai geföhnde, perfect gekostumeerde presentator van het legendarische ‘Spel zonder grenzen’. En al even legendarisch als de man die je twee tonnetjes waspoeder liet ruilen voor een ander merk?
“Ja, Jan was de schoonbroer van Bobbejaan. Hij was getrouwd met de zus van Bobbejaans’ vrouw Josée Jongen, de rots waar hij altijd op kon bouwen.”

Het kon indertijd bijzonder druk zijn aan die zaal. Ik stond er ooit eens met vrouwlief en schoonmoeder aan te schuifelen, net voor de deuren openden en om niet verpletterd te worden, moest ik fysiek geweld gebruiken…
“In de countryhal speelden we tot vijf à zes shows per dag. De zaal zat vol, show afgelopen: deuren open, volk buiten, deuren open voor een nieuwe lading. Maar het was écht altijd plezant! We hadden een orkest van vier man en dat draaide als een snoer. Het voelde zelfs niet vermoeiend aan. Want als alle shows gespeeld waren, ging ik ook nog optreden met countryzanger Jimmy Lawton.”

Was Bobbejaan een ijdel iemand? Hoe schoot hij op met zijn muzikanten?
“Hij was absoluut niet ijdel! Dat was een hele toffe volksmens! Zo gewoon als wat. Zoals dat zo vaak is met grote artiesten, die hebben geen kapsones, de mindere goden… En ’t was ne crack! Ik herinner me een voorval waar het volk voor de countryhal stond aan te schuiven, maar om één of andere reden waren de andere muzikanten niet opgedaagd. Maak je maar klaar zei hij, hij zette zich in vol ornaat en met zijn tweetjes werkten we de hele show af. Soms, als er na afloop even tijd was, gingen we een pintje drinken in het cafeetje naast Bobbejaanland. Gewoon even op café. Zijn kostuums en zo, dat was show. Hij heeft zelfs pakken laten maken door modeontwerper Nudie Cohn die kostuums voor Sgt. Peppers van the Beatles ontwierp en ook de pakken van Johnny Cash. Hij had het ongelooflijke talent om ter plekke dingen te verzinnen, niet voor niks schreef hij geregeld nummers voor andere artiesten.”

Jullie gaan nu de boer op met een heuse show?
“Een idee dat ik opvatte met een paar bevriende muzikanten en dat na overleg met de familie van Bobbejaan – waar ik altijd een bijzonder goed contact mee had en heb – hun goedkeuring kreeg. Het opzet is om een overzicht te geven van de carrière met een resem liedjes die zogenaamd niemand kent maar die iedereen meteen vlot kan meezingen. Het eerste optreden wordt een soort lakmoesproef. Mogelijk gaan we er de boer mee op. Onze vijfkoppige band bestaat uit twee zangeressen: Ann De Winne en Martine Dams. Kris Engelen maakte de arrangementen en Luc Engelen begeleidt op contrabas. En ik zal zelf maar wat op mijn drumstel kloppen, zeker? Het is een beetje aftasten hoe de reacties gaan zijn. Maar eerlijk gezegd zie ik volop mogelijkheden om met dit opzet op meerdere plaatsen op te treden.”

Opmerkelijk en leuk is wel dat wie de show bezoekt er een brochure bij krijgt met enerzijds liedjesteksten en anderzijds unieke verhalen door de vijf kinderen. Mij valt één constante op: die zijn nooit samen op reis geweest. Maar ook, hoe leuk ze het elk vonden om met ma en pa eens op pad te gaan en te zien dat zij gearmd of hand in hand rondliepen?
“Dat was echt eigen aan het ongelooflijk hectische leven dat Josée en Bobbejaan leidden. Maar die liefde en die warmte was er wel degelijk. Omdat ik zo goed met hen bevriend ben, kon ik hen ook makkelijk overhalen om hun eigen tekst te schrijven. Ik ben er trouwens ook fier op dat, toen Bob een exclusieve videobox uitbracht, ik in mijn studio de klank op een hoger niveau kon brengen. Ik kreeg de box met nr. 1. Met een boek en een usb-stick in de vorm van een cowboyhoed.”

MEER INFO
The Story of Bobbejaan Schoepen, leven op een muzikale roetsjbaan gaat door op donderdag 5 oktober 2023 om 14 uur in zaal ’t Getouw in Mol. (www.cultuurcentrummol.be) Eventuele boekingen kunnen gebeuren via itb.bvba@telenet.be.

Meer lezen van Jef Aerts
Meer lezen over
muziekcultuur

Meer Opvallende bezigheden

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.