Opvallende bezigheden

Annick Gielen en Amke Rijkenbarg: Zorgen voor magie in the Masked Singer

Gepubliceerd: 25 november 2024  |  Door: Stef Geeraerts  |  Onderox editie: 247

OLMEN — Het vierde seizoen van The Masked Singer zorgde ook deze keer weer voor miljoenen kijkers op de commerciële televisie, maar het best bewaarde geheim van het programma speelt zich misschien wel af op een geheime locatie in de stille Kempen, waar styliste Annick Gielen en haar collega Amke Rijkenbarg ons onderdompelen in de wereld van geheime projecten.

Hoe zouden jullie het leven als stylist het best omschrijven?
Annick Gielen: “We willen er vooral voor zorgen dat mensen zich goed voelen in de outfit die ze dragen. Op die manier maken we de wereld toch elke dag een beetje mooier, maar mensen beseffen niet altijd wat onze job precies inhoudt. Het is vooral hard werken op de meest onregelmatige uren, maar als je achteraf te horen krijgt dat mensen tevreden zijn over de styling, geeft dat een goed gevoel. Al maken we weleens ruzie om tot een goed resultaat te komen.”
Amke Rijkenbarg: “We hebben weinig woordenwisselingen nodig, maar als het dan toch zover komt, hebben we aan een half woord of een blik genoeg, omdat we elkaar goed aanvoelen.”

Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Amke: “Dat gebeurde achter de schermen van ‘The Voice Van Vlaanderen’. Ik werkte als persoonlijke stylist voor Alex Callier van Hooverphonic en had al jaren voor andere ontwerpers getekend, maar van de televisiewereld wist ik helemaal niets af.”
Annick: “In die periode was er net een ontslagronde bij DPG Media (het moederbedrijf achter onder meer VTM, nvdr.), waardoor ik moest beslissen of ik als zelfstandige stylist zou verdergaan of niet, maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om in de sector actief te blijven.”

Was er meteen een klik tussen jullie?
Amke: “Annick kwam uit de televisiewereld, terwijl ik jarenlang in de modewereld gewerkt had. De binnenkant van de ontwerpen moesten er even goed uitzien als de buitenkant, maar Annick werd daar erg zenuwachtig van.”
Annick: “Op televisie zie je de binnenkant niet hé”
Amke: “Toch klikte het op de één of andere manier wel tussen ons, waardoor we nu onze ideeën bij elkaar aftoetsen, wat maakt dat we een goede balans gevonden hebben om tot een mooi resultaat te komen.”
Annick: “We vullen elkaar ook perfect aan. Ik ben beter in plannen, terwijl Amke zichzelf dan weer vaker verliest in ideeën, maar zo komen we tot de leukste ideeën.”

Werken jullie echt elke dag samen?
Annick: “Er zijn momenten dat we ons opsplitsen voor producties, maar we staan wel dagelijks met elkaar in contact. We werken evengoed afzonderlijk aan projecten, terwijl mensen vaak het idee van ons hebben dat we continu achter elkaar lopen.”
Amke: “Door elke dag met elkaar in contact te staan, weten we ontzettend veel van elkaar. Wanneer we individueel van een andere productie naar huis rijden, bellen we naar elkaar om de gebeurtenissen van die dag te overlopen. Dat zorgt niet alleen voor veiligheid, maar tegelijkertijd kunnen we op die manier elkaars werk opvangen, mocht er de volgende dag iets gebeuren. Als wij morgen met de auto in het kanaal belanden, is de wereld een hele hoop ideeën armer.”

Hoe zijn jullie met ‘The Masked Singer’ in contact gekomen?
Amke: “We werden pas bij het programma betrokken op het moment dat er al enkele ideeën voor het eerste seizoen op tafel lagen. De productie liep vast op één van de laatste ideeën die niet uitgewerkt raakten, waarna ze ons vroegen of we hen konden helpen. Dat we beiden designers van opleiding zijn, maakte de vraag alleen maar interessanter.”
Annick: “Oorspronkelijk was het idee dat we hen achter de schermen zouden helpen bij de opnames van de filmpjes. Maar toen bleek dat ook de designs van de pakken nog wat verfijning nodig hadden, hebben we ons vooral daarop toegelegd. Het werd meteen duidelijk dat we het grootser wilden aanpakken dan aanvankelijk de bedoeling was, maar als we iets doen, gaan we er volledig voor. Achteraf gezien was dat misschien niet de bedoeling, maar dan had VTM beter een ander duo gezocht.” (lacht)

Wat doen jullie allemaal achter de schermen?
Amke: “Tegenwoordig komen zo goed als alle voorontwerpen van ons. Voor de concrete uitwerking doen we wel beroep op de hulp van verschillende ateliers uit Duitsland, Oostenrijk en Engeland, terwijl de illustraties en het finale design dan weer worden afgewerkt in Amerika.”
Annick: “We zijn dan wel een klein land, maar gaan er echt prat op dat onze pakken er fantastisch uitzien.”

Wat mag dat kosten?
Amke: “Daarover mogen we niet communiceren. Dat is het grootst bewaarde geheim van het programma.”
Annick: “Als je het superbudget van ‘The Masked Singer’ op wereldniveau bekijkt, werken we in Vlaanderen nog altijd met een klein budget, maar als je ziet welk resultaat we elk seizoen neerzetten, maakt ons dat extra fier.”

Hoe worden de pakken en de figuren precies bedacht?
Amke: “Dat gebeurt in samenspraak met ons, DPG en het productiehuis en is echt iets waar goed over wordt nagedacht. Het is belangrijk dat er per seizoen veel variatie zit in de figuren. Om tot dat punt te komen, beginnen alle partijen los van elkaar na te denken over ideeën waarna we uiteindelijk een meeting inplannen en alle voorstellen op tafel leggen. Vervolgens brainstormt iedereen onafhankelijk van elkaar over zaken die we graag in een nieuw seizoen willen zien. Daarna komt er een meeting waarin we bepalen of er voldoende diversiteit aan bod komt, waarna Annick en ik beginnen met de uitwerking van concrete ideeën.”
Annick: ‘Het pak moet echt bij de deelnemers passen en ook het concept zelf moet kloppen. Eens we onze voorontwerpen doorsturen naar Amerika, worden daar illustraties gemaakt om een extra touch te geven. Er wordt al veel door ons aangeleverd, maar door goed te overleggen, komen we tot de beste ideeën. Als alle elementen juist zitten, zorgt dat ook voor meer zelfvertrouwen bij de deelnemers. Het hele proces neemt een goed jaar in beslag.”

Ah, dus de voorbereidingen van het nieuwe seizoen zijn al gestart?
Amke: “Wie weet…”
Annick: “Don’t talk to us.”

Dat klinkt mysterieus…
Annick: “We werken vaak aan geheime projecten waar we niet over mogen communiceren. Dat gaat om high-end producties van Japan tot in New York waar grote prijzen aan vasthangen en tot op het moment van de release niets over gelekt wordt. We gaan daar echt ver in om onszelf te beschermen.”
Amke: “We kunnen het ons niet veroorloven dat ontwerpen of andere zaken vroegtijdig uitlekken, waardoor we zelfs onderling met elkaar op een aparte manier communiceren. Zo praten we nooit over de echte namen van de figuren die in The Masked Singer zitten. In het tweede seizoen zagen mensen bijvoorbeeld Flamme Fatale en de IJskoning, maar wij spraken onderling over barbecue en frigo. (glimlacht) Als we dan nog aan iets dachten, zeiden we: ‘Ik denk dat we morgen nog even moeten bellen over die barbecue die we gepland hadden’ of ‘je moet dit of dat nog in de frigo zetten.’”

Ooit moet dat toch al eens fout gelopen zijn?
Amke: “Tijdens de coronacrisis werden de opnames van ‘The Masked Singer’ uitgesteld. Dat was echt wel een spannend moment, omdat de pakken bij mij thuis geleverd werden, waardoor mijn hele huis van de benedenverdieping tot de zolder vol stond met nieuwe pakken.”
Annick: “We hadden die pakken toen opgeborgen in plastic bakken, maar dat zorgde er wel voor dat de pluszoon van Amke televisie moest kijken met zijn arm op een van de bakken waarin het hoofd van de wolf zat. Gelukkig had hij niets door.”
Amke: “Toen achteraf bleek wat er aan de hand was, was hij heel boos, omdat we als herinnering foto’s hadden genomen met alle pakken op zijn kamer.”

Dat er veel gezweet wordt, is geen geheim. Dat moet een opvallende geur zijn om in te werken?
Annick: “Sommige delen van bepaalde pakken, kunnen de wasmachine in. Onderdelen die delicater zijn, behandelen we met onze wodka-truc.”
Amke: “Als je pure wodka mengt met 1/3 water, juist gebruikt en aan de binnenkant van je kledij sprayt en laat drogen in een goed verwarmde ruimte, zijn de geurtjes de volgende dag verdwenen.”

Tijdens de opnames van The Masked Singer doen jullie veel meer dan enkel en alleen het stylistisch werk?
Amke: “We bemoeien ons ook graag met de visuals en de belichting tot de mensen die daarvoor instaan er echt gek van worden. Het is echt belangrijk dat het totaalplaatje van A tot Z klopt.”
Annick: “Dan pas krijg je een ongelooflijk beeld en dat is exact de reden waarom we onze job zo graag doen.”

Foto’s: DPG Media

Meer lezen van Stef Geeraerts
Meer lezen over
televisie

Meer Opvallende bezigheden

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.