Bijzondere trends

MG Marvel R: hoe Shanghai de lat alsmaar hoger legt

Gepubliceerd: 28 oktober 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 213

Met de iconische merknaam MG lonkt de grootste Chinese autofabrikant SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) naar Europa. Eerst met de elektrische ZS-EV. Enkele weken nadien met de EHS-stekkerhybride en nu met de full-electric Marvel R. Met die Marvel wordt aangetoond dat in Shanghai snelle vooruitgang wordt geboekt. Niet enkel op elektrotechnisch vlak, ook qua design, interieurarchitectuur en afwerkingskwaliteit. Om van het hoge prestatieniveau nog te zwijgen.

Zoals de EHS PHEV is de Marvel R ook een vijfpersoonscrossover. Het is de tweede MG die uitgespeeld wordt in het SUV C-marktsegment en als batterijauto de lat nog een stuk hoger legt dan de deeltijds elektrische EHS. Zie de ferme prestaties, bijdetijdse elektroaandrijving, het te smaken design, de foutloze afwerking. Wij reden de Marvel R enkele weken vooraleer die bij de Europese dealers stond. In zijn strafst gepeperde uitvoering: met vierwielaandrijving en drie e-motoren. Twee op de achteras, één vooraan. Goed voor een systeemvermogen van 288 pk en 665 Newtonmeter werklust. Een top van 200 km/u en accelereren van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden benadrukken het prestatieniveau. Deze MG wacht een leger aan stevige concurrenten, maar de correct op zijn taak berekende Marvel ziet ongetwijfeld zijn meest te duchten opponent in de al even meeslepende (Hyundai) Ioniq 5.

MG ISMART & MG PILOT
Via het centraal zwevende (19,4”) aanraakscherm wordt o.m. het MG iSMART infotainment bediend. Ook spraaktechnologie maakt intuïtieve en zelfs handsfree controle mogelijk en Over-the-air firmware zorgt dan weer dat de boordsoftware up-to-date blijft. Dankzij iSMART kunnen ook met smartphone onlinefuncties en connectiviteittoepassingen beheerd worden. Zoals: Zoek mijn voertuig, Statuscontrole, Voertuiginfo mbt onderhoud, Routeplanning, Kalender synchronisatie, oplaadbeheer en MG Touchpoint. Met MG Pilot beschikt de Marvel ook over geavanceerde ADAS rijhulp (Advanced Driver Assistance Systems). Van waarschuwing voor aanrijdingsgevaar tot ‘zelfdenkende’ en corrigerende veiligheidstechnologie die onder kritische omstandigheden tractie en stabiliteit waarborgen.

ACCU-SCHEIKUNDE EN TRANSMISSIEWIJSHEID
MG monteert een lithium-ion energieopslag van 70 kWh (65 kWh bruikbaar). Hetgeen voorziet in een theoretische (WLTP) actieradius die naar gelang weers- en rijomstandigheden schommelt van 235 km (winter/stad) tot 490 km (zomer/stad). Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 202 Wh/km of 20,2 kWh/100 km wat ons in die zomerse dagen — ondanks de zware voet en geen stadsverkeer — toch 322 km aan rijbereik opleverde. Minder Nikkel in de chemie-samenstelling van de batterij moet, volgens MG, de kans op brandgevaar milderen. Al is het niet enkel die afwijkende chemie-compositie waarmee de Marvel zich van de meeste elektro-concurrenten onderscheidt. In tegenstelling tot de meeste EV’s krijgt hij een tweetraps versnellingsbak gemonteerd. Resultaat: minder toeren bij hogere snelheden en dus een lager stroomverbruik. Anderzijds is een kortere overbrenging doeltreffender bij het accelereren. MG is inderdaad niet de enige die dergelijke transmissie in een e-auto monteert. Zie de Porsche Taycan en Audi e-Tron GT.

WAT WE ZEKER ONTHOUDEN
Men voelt niet of nauwelijks dat deze transmissie voor een ‘vitesse’ hoger of lager kiest. In de tri-motor uitvoering heeft men voortdurend overschot aan power. Inhalen, hernemen en accelereren verloopt met een werkwilligheid die, onze euforische acceleratieherinneringen aan het stuur van sportwagens met kolossale verbrandingsmotoren doen relativeren. Inkomende powerstormen hoeven daarom niet bruusk te verlopen. Die krachtontplooiing laat zich ook subtiel op de straatstenen zetten. En, zelfs bij plots inkomende werklust van meer dan 600 Newtonmeter, waakt de onderstelelektronica. Dan wordt de Marvel veilig op zijn rijstrook gehouden. Intelligente tractiecontrole grijpt ook in mocht de bestuurder het enthousiasme even niet onder controle hebben. De drie elektronisch gesuperviseerde e-motoren zullen met evenwichtige verspreiding van het aandrijfvermogen en onder het wakende oog van ‘Torque Vectoring’ de bestuurder behoeden voor uitzichtloze situaties.

Wat we vooral onthouden? De strafste Marvel, als ruime en comfortabele vijfpersoons crossover toont zich erg prestatierijk. Topsnelheid en acceleratie bewijzen dat. Hij is plezierig om in te rijden bovendien. Te enthousiast op het gas — sorry, stroompedaal — trappende lieden, maken meteen kennis met de strenge maar rechtvaardige ADAS-wetten. Ook interessant: Het hoge prestatieniveau indachtig, mag zelfs deze strafste Marvel geen ‘stroomslurper’ genoemd worden. Zoals we in de aanhef stelden: deze auto toont dat Shanghai de lat hoger legt, dat China’s grootste autofabrikant SAIC met de iconische merknaam MG zich ernstige kansen toe eigende om in elektriserend Europa succes te boeken.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.