Bijzondere trends

BYD Seal: een hoogstaand staaltje van autotechnisch kunnen

Gepubliceerd: 28 maart 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 240

De Seal (zeehond) is net als de Dolphin (Dolfijn) gestroomlijnd volgens een bij de Chinese autoconstructeur nageleefde BYD ‘Ocean Aesthetics’ ontwerptaal. Op beide wagens wordt die oceaanesthetiek gekenschetst door een watergolvend lijnenspel en druppelvormige contouren. De BYD Seal is een auto die u meteen van auto doet veranderen, zo verkondigen de reclameboodschappen. Het design zal het succes alvast niet in de weg staan. Dat voorspellen de belangstellende blikken die we met deze Seal bij talloze omstaanders mochten zien ontluiken.

Enigszins anders dan de meeste rechttoe rechtaan en hoekiger ontworpen concurrenten. Of dit een nieuwe Tesla was? Helemaal onbegrijpelijk was die vraag niet. We betwijfelen de ‘Ocean Aesthetics’ ontwerpdoelstellingen niet, maar BYD kan ook niet ontkennen dat ze met deze Seal het dominante Tesla Model 3 viseren.

RECLAMEBOODSCHAPPEN
Is die Seal inderdaad een auto die u meteen van auto doet veranderen? Een groots opgezette reclamecampagne stelt dat onomwonden. Als technologisch gedreven autojournalist blijft het voor mij enorm moeilijk om mee te surfen op de golven van door marketeers gepropagandeerde nattevingerprofetie. Na een extensieve test met deze BYD worden we m.b.t. die Seal-promotie wel tot enige toegeving gedwongen. Deze Seal getuigt niet enkel van een uitermate favorabele rijdynamica, het is bovendien één der meest comfortabele sedans in deze wagenklasse. Met fluisterzacht acterende aandrijving en belangrijk geluidsvoordeel, deels toe te schrijven aan een uitzonderlijke platformrigiditeit. Met deze Seal brengt BYD ontegensprekelijk een hoogstaand staaltje van autotechnisch kunnen. Ook wat prijsstelling, stroomverbruik en rijbereik aangaan. Op alle vlakken scoort de Chinese constructeur verrassend goed. Alle vlakken? Tja, iets snellere oplaadtijden zouden de Seal wel niet misstaan. Dus beste marketeer: Indien u gelijk hebt, geven we dat graag toe. De BYD Seal is een auto die voldoende potentieel in zich heeft om zelfs de technologisch gedreven autoscribent meteen voor zich te winnen.

SNELST GROEIENDE AUTOFABRIKANT
Na de royaal bemeten HAN sedan en TANG SUV, de compacte Atto 3 SUV en de Dolphin hatchback, verrast het nog maar pas in onze contreien actieve BYD met de komst van een middenklasse sedan, de Seal. Een auto, waarmee de snelst groeiende autoconstructeur, tevens ‘s werelds grootste fabrikant van voertuigen op niet-fossiele brandstof, ieder technisch onderlegd autokenner tot diep respect dwingt. Met technologisch vooruitstrevende noviteiten zoals de bewuste 8-in-1 aandrijflijn, met doordachte en specifiek elektrisch georiënteerde basisstructuren, met vooruitstrevende Cell-to-Body-technologie en – waarover de concurrentie niet graag spreekt – met die in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde, kobaltvrije Blade accus’s.

313 OF 530 ELEKTRISCHE PAARDEN
De BYD Seal laat de keuze uit twee aandrijflijnen en is (aanvankelijk) beschikbaar met één batterij van 82,5 kWh. Wij reden deze BYD met één elektromotor van (313 pk) tussen de achterwielen. Maar de Seal wordt ook aangeboden in bi-motor uitvoering. Met één elektromotor vooraan en eentje achteraan. Aangedreven op de vier wielen dus en met 530 pk onder de krent. Die cijfers maken op zich al duidelijk dat de Seal, zelfs in zijn minst potente hoedanigheid en als achterwiel aangedreven variant, voldoende werklust aan boord heeft om zelfs in hogere categorieën acterende concurrenten het poepje te tonen. Het getuigt alvast van weinig autokennis indien men deze enthousiasmerende BYD Seal concurrentieel enkel met Chinese nieuwkomers vergelijkt. Naast het Model 3 van Tesla doorstaat de Seal probleemloos vergelijkingen met elektroknallers als een BMW i4 eDrive 35, Polestar 2 of een Cupra Born. Wie ooit het stuurwiel van die concurrenten ter hand nam, begrijpt meteen dat wij de laatste zijn om deze BYD Seal te onderwaarderen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.