Bijzondere trends

Porsche Macan 4 en Macan Turbo: straffe prestaties, zonder een verbrandingsmotor

Gepubliceerd: 29 februari 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 239

Tien jaar na de geboorte van de Macan stelt Porsche een opvolger voor, die het zonder verbrandingsmotor moet klaren. Want de nieuwe Macan wordt de eerste full-electric SUV van Porsche. Elektrisch dus maar daarom niet met minder pk’s onder de krent. De Macan 4 wordt trouwens gezegend met 408 elektro-paarden. De Macan Turbo puurt zelfs een royaal systeemvermogen van 639 pk uit zijn batterij gevoede elektromotoren.

Uiteraard behoudt de Macan dat typische Porsche design-DNA maar werd in het streven naar meer elektrisch rijbereik de aerodynamica geoptimaliseerd. Zie de actieve en passieve invloeden op de luchtstroomgeleiding na gebruikmaking van de ‘Porsche Active Aerodynamics’-applicaties (PAA). Waardoor de nieuwe Macan met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 één van de gunstigst gestroomlijnde SUV’s op de markt is. Wat dat PAA-gebeuren dan wel mag inhouden? Met adaptieve achterspoiler, actieve koelkleppen op de voorste luchtinlaten, volledig afgedichte voertuigbodem, luchtgordijnen onder de koplampen, een duikende voorkant, zijdelingse spoilerlippen achteraan en een diffusor met lamellen als luchtstroom optimaliserende bijzonderheden.

AUGMENTED REALITY
Voorzien ook van de recentste weergave- en bedieningsfaciliteiten. Een boordplank met drie beeldschermen; een 12,6 duim instrumentarium, een centraal aanraakscherm (10,9 duim) en een (optioneel) 10,9 duim scherm waarmee de voorpassagier informatie kan inkijken, infotainment instellingen kan aanpassen of videocontent kan streamen. Verder verschijnt in de Macan een head-updisplay, bedacht met een augmented reality-¬applicatie. Of hoe nu ook in een Porsche de virtuele aanwijzingen (lees: navigatiepijlen) geïntegreerd worden via in real time omheen het voertuig opgenomen camerabeelden.

SNELLER OPLADEN
De energieopslag heeft een capaciteit van 100 kWh en maakt deel uit van het door Porsche ontwikkelde en voor het eerst door deze Macan gebruikte Premium Platform Electric (PPE). Met, uiteraard: 800 Volt-architectuur waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt om in 21 minuten de batterij van 10 tot 80 procent te herladen. Tenminste bij een gelijkstroom snellaadstation dat tot 270 kW vermogen in de aanbieding heeft. Sneller laden dus en – indien we de WLTP-cijfers mogen geloven – verder rijden ook: tot 613 km in de Macan 4, en 591 km voor de supersnelle Macan Turbo.

VIERWIELAANDRIJVING
Sneller chargeren en verder rijden, maar trager is de elektrische Macan daarom niet. De Macan 4 met zijn 300 kW/408 pk en 650 Nm snelt in 5,2 sec van 0 naar 100 km/h. De Macan Turbo (1.130 Newtonmeter en 470 kW/ 639 pk) heeft daarvoor amper 3,3 seconden nodig. Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo beschikken over vierwielaandrijving. Met één elektromotor op de vooras en één op de achteras. Waarbij elektronica in real time voor de ideale vermogensspreiding zorgt. De Macan Turbo wordt bovendien uitgerust met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch gecontroleerde differentieel vergrendeling op de achteras. Luchtvering is standaard op de Turbo-versies, met inbegrip van de elektronische dempingregeling (PASM). En die regeling is optioneel te combineren met stalen veren en dempers met tweekleppentechnologie. Optioneel kan de Macan voorzien worden van meesturende of – afhankelijk van de rijsnelheid – tegensturende achterwielen. Weet: docieler stuurgedrag bij lage snelheid, opgevoerde rijstabiliteit bij hogere snelheden.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.