Bijzondere trends

Fiat 600e: in navolging van de populaire Punto

Gepubliceerd: 1 februari 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 238

Na de 500e wordt de 600e Fiats tweede elektrische model. Die tweede is groter dan de 500e waarmee de Trans-Alpijnse constructeur het elektrisch autorijden democratischer maakte. Groter betekent ook dat Fiat zo terugkeert naar het B-marktsegment. Een marktdeel waarin de befaamde Fiat Punto ooit het mooie weer maakte. Een succesnummer trouwens dat — de 500L niet meegerekend — nooit een echte opvolger kende. De Punto-opvolger, een retro gestileerde cross-over is aanvankelijk enkel ‘puur elektrisch’ voorradig maar zal weldra ook met benzine-hybride drijfwerk worden aangeboden.

Na de komst van de ‘new cinquecento’ bleef het bij Fiat rustig met nieuwe modellen. We zagen wel variaties op dat 500-concept opduiken maar op nieuwe modellen, die naar hogere marktsegmenten lonkten, bleef het wachten. Nu de Italiaanse constructeur opereert onder de vlag van het Stellantis-concern lijkt dat te veranderen. Kijk maar naar de 600e waarvoor Fiat tijdens de ontwikkeling en als Stellantis-dochter beroep kon doen op de technologische breedschaligheid waarvan vandaag ook Citroën, DS, Peugeot, Opel, Abarth en Jeep kunnen profiteren. De technische 600e-specificaties stemmen overeen met andere Stellantis-creaties. Maar, zelfs al is de 600e-aandrijflijn equivalent aan die van de vorig jaar nog tot Auto van het jaar bekroonde Jeep Avenger, dan nog is de met nieuwerwetse retrolook gesmede 600e een compleet nieuwe en geslaagde auto. Een nieuwkomer die niet anders dan als een ware Fiat mag en kan omschreven.

KNIPOOG NAAR HET VERLEDEN
Ook de tweede elektrische personenauto van Fiat is, net als de 500e, met een retrolook bedacht. Met tekenwerk dat, in dit geval, verwijst naar een van de bekendste modellen van Fiat: de ‘good old’ 600. Ook hier heeft het opleggen van die retrostyling geen negatieve impact gehad op de interieurruimte. Als vijfdeurs, vijfzits cross-over, met afmetingen die hem foutloos in het B-marktsegment doen klasseren, kan de 600 bezwaarlijk een gebrek aan levensruimte worden toegeschreven. Met een kofferinhoud van 360 liter scoort hij evenmin benedenmaats en over opbergmogelijkheid valt zeker niet te klagen. Naast een 360 liter grote koffer wordt in totaal zelfs 12 liter opbergperspectief geboden waarvan een flink deel thuishoort in de tactisch, verstandig bedachte ‘slimme middentunnel’.

OPLADEN OF TANKEN
De lithium-ion batterij in de 600e heeft een capaciteit van 54 kWh. Dat moet volstaan voor een gecombineerd (WLTP) rijbereik van 400 km. Gemeten naar stadscyclus voorspelt Fiat dat die 54 kWh zelfs een rijbereik van 600 km vertegenwoordigt. De karakteristieken van de hier gemonteerde aandrijflijn zijn gekend. Het betreft immers een e- drijfwerk dat Stellantis ook in andere modellen van het concern installeert. Zie o.m. de elektrisch gepowerde Jeep Avenger of de Peugeot e2008. Ook die beschikken, net als de Fiat 600e en benevens de eerder vermelde accucapaciteit, over 156 pk/115 kW aan maximum vermogen en 260 Newtonmeter aan werklust. Voor de 600e volstaat dat om in minder dan 10 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te accelereren. De Fiat 600e wordt standaard met een wisselstroom boordlader van 11kW uitgerust. Daarmee kan thuis of aan een publieke laadpaal stroom gechargeerd worden. Ook snelladen met gelijkstroom kan. Dit aan een vermogen van maximaal 100 kW. Voldoende om in 30 minuten de batterij van 10% tot 80% te herladen. Of de Fiat 600 een leuke auto is? Wij vinden van wel. Ziet u het echter niet zitten om die 600 wensdroom met dagelijks ‘stekkergedoe’ te combineren? Weet dan dat die leuke Fiat 600 weldra ook met benzine/hybride drijfwerk beschikbaar is.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.