Bijzondere trends

Ford Mustang Mach-E: zonder handen over de drukke Duitse autobahn

Gepubliceerd: 14 december 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 237

Het voelt wat onwennig indien u wordt opgedragen om astrant te zondigen tegen instructies die je al vijftig jaar consequent probeert na te leven. “Nooit het stuurwiel loslaten!” klonk het altijd. En al zeker niet op een drukke snelweg. Je mag dan overtuigd zijn van het onbeschrijfbare ‘kunnen’ van moderne elektronica, een technische discipline die ons ver van vreemd is. Het helpt niet. De eerste kilometers ‘handenvrij’ rijden met een Ford Mustang Mach-E in BlueCruise-modus, pompen onze stressmeter gevaarlijk diep in de rode zone. En dat is nu net wat innovatieve rijhulp moet voorkomen.

In de USA en Canada hebben sinds 2011 zowat 200.000 Ford- en Lincoln-modellen in die BlueCruise-modus 175 miljoen km op de teller gezet. Ook in Engeland, Schotland en Wales rijden met BlueCruise-assistentie bedachte Mustang Mach-E ’s over de snelweg. En bij onze oosterburen werd deze geëvolueerde (semi)autonoom rijdende toepassing nu toestemming verleend door de Duitse federale overheid. Wij dus naar Ford in Keulen om Mach-E Mustangs — uitgerust met Ford BlueCruise-systematiek — over de druk bereden snelwegen te sturen. Sorry, om ons daar over de drukdoenerige ‘autobahnen’ te laten sturen. Want: loslaten dat stuur.

SNEL WIJKENDE ONZEKERHEID
Niets lijkt moeilijker dan op een drukke snelweg (bijna) alle stuurcommando’s toe te vertrouwen aan geëvolueerde rijhulp-systematica. Aan elektronica, die de autorijdende mens naar het tijdperk van compleet autonoom ‘sturende’ voertuigen zal voeren. Weet ook dat we ons aanvankelijk wat ongemakkelijk voelden achter dat losgelaten stuurwiel maar dat we even snel een groeiend vertrouwen noteerden in de hier proefgereden BlueCruise-elektronica. De stress verdwijnt snel uit mijn lijf, de twijfel ebt weg, mijn paniekerige ‘stuurloze handen’ gaan steeds verder van het stuurwiel en rusten vlug ontspannen op mijn knieën. Want, we weten dat elektronica altijd sneller reageert dan het menselijke brein en dat zo iedere verkeerssituatie adequater wordt ingeschat. Minder dan 100 km snelweg volstonden om ons te overtuigen. De hier ingezette elektronica maakt een stresserende rit op een drukke Duitse autobahn minder zenuwslopend. Dankzij intelligente, beproefde en veilige rijhulp voor een bestuurder, die – laten we duidelijk zijn – wel altijd baas de baas blijft achter dat stuur. Wat betekent dat bij ongevallen de bestuurder aansprakelijk blijft.

MET AANDACHT VOOR HET VERKEER
Ook Duitsland zet het licht op groen voor BlueCruise-rijden op federale snelwegen die erkend zijn als Blue Zones. Zonder handen maar met aandachtige blik op de weg. Een infraroodcamera controleert immers of de bestuurder de verkeerssituatie met de nodige aandacht observeert. Verdwijnt de attentie, dan wordt de handenvrije-rijsysteem uitgeschakeld. Of, hoe Ford hier een volgende stap naar de autonoom sturende auto zet. Met extra sensoren en camera’s detecteert de Mustang Mach-E rijstrookmarkeringen, snelheidslimieten en alle wijzigende verkeerssituaties. Dat alles geldt als input voor reeds bestaande rijhulp-technieken om besturing, acceleratie, remmen en de positie van de auto op de eigen rijstrook te garanderen. Immers, voor rijstrookwissels of het nemen van een afrit moet de bestuurder nog altijd zelf het initiatief nemen.

NIET AUTONOOM STUREND, WEL EEN BIJKOMENDE ONDERSTEUNING
In landen waarin er officieel geen erkende Blue zones uitgestippeld zijn, heeft de implementatie van Ford’s BlueCruise technologie (voorlopig) weinig nut. België is één van die landen waar je tevergeefs naar dergelijke — nochtans tot de veiligheid bijdragende — snelwegtrajecten zoekt. Te druk doende waarschijnlijk met snelheids-, traject- en andere controlerende camera’s? Nochtans bewijst Ford met dit geavanceerd rijhulpsysteem dat die het rijden niet enkel comfortabeler wordt maar tevens bijdraagt tot veiliger verkeer omdat daarmee de kans op menselijke bestuurdersfouten geminimaliseerd wordt. De conclusie? BlueCruise brengt ons zeker (nog) geen zelfrijdende of autonoom sturende automobiliteit. Wel zet het een stapje verder in de elektronische evolutie van compleet autonoom sturende auto’s. Uniek is wel dat men in deze Mustangs voor het eerst de handen van het stuur mag laten, zolang we de aandacht houden op het verkeer. En zo brengt Ford ons met de BlueCruise meteen ook een stap dichter bij de meest geavanceerde rijhulp van vandaag: de Drive Pilot van Mercedes-Benz.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.