Bijzondere trends

Alfa Romeo Tonale: langverwacht, maar wel veelbelovend

Gepubliceerd: 24 mei 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 220

Het was lang wachten op een nieuwe Alfa Romeo. Al tijdens het Autosalon van Genève (2019) zagen we een productierijp concept van de nieuwe Alfa. Toch bleef het wachten tot enkele maanden geleden. Die langverwachte nieuwkomer was eindelijk een feit: De Tonale wordt Alfa Romeo’s eerste nieuwe model sinds 2016. De eerste Alfa bovendien, sinds de Italiaanse constructeur onder Stellantis-vlag auto’s commercialiseert.

Waarom het nog drie jaar duurde, vooraleer de Tonale — die 2019 in Genève al als productierijpe conceptstudie werd geshowd — definitief in productie ging? Niet enkel om technische optimalisaties door te voeren. Want het ‘hijsen’ van de Stellantis-vlag heeft ongetwijfeld zijn impact gehad op ontwikkeling, productplanning en productiestart. Hetgeen de Tonale-introductie voorwaar niet zou versnellen. Of het uitzonderlijk lange wachten beloond wordt? Wees maar zeker. Het langverwachte Tonale-resultaat is veelbelovend. De om geduld vragende inbreng van het Stellantis-concern maakt ook dat nu aan hoger tempo nieuwe Alfa Romeo’s zullen gepresenteerd worden. Om het jaar een nieuw model, zo horen we in Italië.

PASSO DEL TONALE
De Tonale werd vernoemd naar de Passo del Tonale, een bergpas tussen Lombardije en Trentino-Alto Adige. Het is de eerste nieuwe Alfa Romeo sinds we in 2016 de Stelvio hebben ontmoet. Die eerste SUV van Alfa werd toen gepresenteerd, enkele maanden na de Giulia-introductie. Zoals de Stelvio is de nu zes jaar jongere Tonale een SUV. Compacter weliswaar zodat Alfa Romeo nu meespeelt in het felbevochten C-SUV marktsegment. Met knappe prestaties, technologisch bij de tijds. Lees: deeltijdse elektrificatie en Plug-in hybridetechniek. Rijk uitgerust en met meesterlijke afwerking. Neen, deze Tonale moet zich niet verlegen tonen tussen de ‘premiums’ in de C-SUV markt. Of, het naar grootte en technisch concept vergelijkbaar Mercedes-, Audi-, Volvo- of BMW-aanbod. Het Tonale-uiterlijk bleef trouw aan het concept van Genève (2019). Minder spectaculair maar toch meeslepend attractief. Een rasechte Alfa, enkele details uitgezonderd. Zoals de strakkere neus- en achterpartij. Zo ook de koplampen en achterlicht-units die over de wagenbreedte met elkaar verbonden lijken.

PHEV, MILD-HYBRIDE EN DIESEL
De Tonale wordt dus Alfa’s eerste stekkerhybride (PHEV) en doet daarvoor beroep op gemeenschappelijk gebruikte Stellantisch-technologie. In dit geval een PHEV-opstelling zoals we die leerden appreciëren in de Jeep Compass en Renegade. Jeeps overigens waarmee de Tonale zijn platform deelt. Zodat de Tonale — in tegenstelling tot de (niet-Quadrifoglio) Stelvio en Giulia — geen intrinsieke achterwiel-, maar wel een voorwielaandrijver is. Met zijn e-motor op de achteras kan de Tonale PHEV — zoals de Compass en Renegade — wel als een deeltijdse vierwielaandrijver de baan op. En wel met 275 pk aan systeemvermogen, wat meer is dan de 240 pk sterke Jeeps. Een accu van 15,5 kWh maakt dat de Tonale PHEV ongeveer 60 km puur elektrisch ver geraakt of de 4-cilinder 1,3-liter benzinemotor en de 6-trapsautomaat elektrisch ruggensteunt. Voor wie liever niet ‘stekkert’… Weet dat de Tonale ook komt met een 4-cilinder 1,5-liter benzinemotor, een dubbel ontkoppelde automatische (7-traps) transmissie en een e-motor (20 pk en 55 Nm). Dit in een 48V mildhybrid-opstelling. Een 160 pk sterk aandrijfgeheel zoals we dat (met iets minder pk’s) leerden kennen in Jeeps e-Hybrid-versies. In deze Alfa Romeo wordt de 4-cilinder wel aangejaagd met een turbo met variabele geometrie. Ofschoon een mild-hybrid, kan de Tonale zich — bij lage snelheid — ook zuiver elektrisch voortbewegen. Veelrijders die al dat trendy hybridegebeuren een zorg zal wezen, zullen er niet om rouwen: de Tonale wordt ook beschikbaar met een 130 pk sterke, energie-efficiënte en milieuzuivere 1.5 turbodiesel.

DIGITAAL (NTF) REPERTORIUM
Het exterieur is typisch Alfa Romeo, het interieur blijft verwant aan dat van Giulia en Stelvio. Op uitzondering echter van de in elke nieuwe auto gretig om zich heen grijpende trend: opgevoerde digitalisatie. Hier inbegrepen: het op Android gebaseerde infotainmentsysteem en de door Amazon ontwikkelde Alexa-spraakassistentie. Alexa ‘praat’ o.m. over het weer en biedt real time verkeersgeleiding. Met Amazon Echo kan op afstand info over de technische toestand van de Tonale worden opgevraagd. Uniek is dat de Tonale wordt geleverd met een digitaal repertorium, een zogeheten NTF (non-fungible token). Effectiever beveiligd tegen fraude wordt zo alle informatie over het voertuig (aankoop en eventueel doorverkoop, onderhoud, herstellingen,…) digitaal opgeslagen. Waarbij die versleutelde data enkel toegankelijk blijft voor officieel erkende Alfa Romeo-dealers.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.