Bijzondere plaatsen

Eve Demoen: “Voor mij geen fast fashion, ik koop duurzaam en eerlijk”

Gepubliceerd: 30 september 2022  |  Door: Wouter Adriaensen  |  Onderox editie: 223

VOSSELAAR/HASSELT — Het stedelijke Modemuseum Hasselt is een van de weinige musea in de Lage Landen die exclusief aan kleding en mode gewijd zijn. De Kempense Eve Demoen is er al dertien jaar aan de slag als curator. “Modetrends zijn vluchtig maar kledij vertelt heel veel over de drager.”

Nog tot en met 20 november loopt in Modemuseum Hasselt de spraakmakende expo DressUndress, die balanceert tussen verstoppen en onthullen. Gastcurator Murielle Scherre, de Belgische schrijfster en oprichtster van het duurzame lingeriemerk la fille d’O, onderzoekt hoe onze kledij doorheen de geschiedenis ons lichaam toont, van volledig bedekt tot quasi naakt. “Het was een boeiende samenwerking”, vertelt Eve Demoen, curator van Modemuseum Hasselt. “De expo gaat van ongeveer 1800, toen weinig verhullende jurken verschenen, tot vandaag. We bekijken ook waarom juist we ons lichaam bedekken. Dat wordt vaak uitsluitend in verband gebracht met religie maar er zijn nog veel andere redenen voor. In het museum tonen we kledij op statische mannequins terwijl het in het echte leven natuurlijk beweegt. Met deze expo willen we ook echte lichamen laten zien. Daarom heeft Murielle heeft ook haar modellen, die heel divers zijn, geïnterviewd voor de tentoonstelling.”

Hoe word je curator van een modemuseum?
Eve Demoen: “Ik ben geboren in Turnhout en heb mijn jeugd doorgebracht in Vosselaar. In Turnhout heb ik aan het Atheneum (vandaag de Talentenschool, nvdr.) Latijn-Moderne Talen gevolgd, geen praktische modeopleiding dus. Daarna heb ik Kunstwetenschappen en Archeologie gestudeerd aan de VUB, de Vrije Universiteit Brussel. Ondertussen woon ik al meer dan twintig jaar in onze hoofdstad. Een groot verschil met de Kempen, maar ik hou van het leven in een grote stad. Brussel is fantastisch, ook al is het soms ook een uitdaging om er te wonen. Tijdens mijn opleiding deden we iconografisch onderzoek van schilderijen: wat staat er afgebeeld en wat betekent dat? Kostuums bleken daarin belangrijke indicatoren. Het heeft me altijd enorm geboeid wat kledij vertelt over een persoon, over een tijdvak, over de maatschappij. Daarom heb ik me gespecialiseerd in modegeschiedenis. Helaas was er toen aan de universiteiten nog geen plaats voor modeonderzoek maar mijn bacheloronderzoek en mijn masterthesis gingen over vrouwenmode rond de eeuwwisseling. Ik heb stage gedaan in het MoMu in Antwerpen, waar ik ook tijdelijk gewerkt heb in de bibliotheek. Via een openstaande vacature ben ik dertien jaar geleden kunnen beginnen in Modemuseum Hasselt.”

Hoe ziet jouw typische werkdag eruit?
“Dat is heel verschillend, ook omdat ik met uiteenlopende projecten tegelijk bezig ben. Ter voorbereiding van de tentoonstellingen doe ik onderzoek in onze en externe bibliotheken en bekijk ik de stukken in onze collectie. Die telt 18.000 stukken van 1750 tot vandaag, met klemtonen op ontwerpers met een Limburgse link, zoals Raf Simons, Martin Margiela en Dirk Bikkembergs. Verder lees ik veel en schrijf ik wetenschappelijke artikels en teksten voor pers en publiek. Daarnaast hou ik contact met externe partners zoals modehuizen en andere musea. Uiteraard komt er ook projectmanagement aan te pas, zeker de opbouwperiodes van tentoonstellingen zijn altijd intens.”

Kunnen we aan je kleerkast zien dat je in een modemuseum werkt?
“Ik ben er in elk geval bewust mee bezig en denk goed na over wat ik koop. Geen fast fashion voor mij dus, ik koop duurzaam en eerlijk. Dat betekent minder maar wel betere stukken, die na tien of vijftien jaar nog altijd kwalitatief zijn. Ik steun ook graag ontwerpers, liefst jonge, Belgische namen zoals Meryll Rogge. Internationaal hou ik van Simone Rocha, een jonge ontwerpster die in Londen woont en werkt. Zij herdenkt en herdefinieert het klassieke vrouwelijke schoonheidsideaal en haalt daarbij inspiratie bij onder meer de Amish en kunstenares Louise Bourgeois.”

Wat gaat er dit najaar hot en trendy zijn?
“Daar moet ik helaas het antwoord schuldig op blijven. (lacht) Ik onderzoek mode vanuit museaal en wetenschappelijk perspectief en ben natuurlijk geen trendwatcher. Vanuit dat oogpunt volgen we de shows en collectiepresentaties in onder meer Parijs en Londen. Elk seizoen kopen we stukken aan om onze museumcollectie uit te breiden. In DressUndress zitten ook heel recente, hedendaagse looks. Miu Miu, een label van Prada, stelde voor de zomer van 2022 nog een soort microskirt voor, die hard werd opgepikt en enorm veel impact had. Onze expo’s hebben steeds een relevante, actuele insteek, ze zijn meerlagig en dus interessant voor een breed publiek. Dat is een belangrijk onderdeel van onze missie.”

Dienen kleren niet gewoon om je te beschermen?
“Ze worden nog vaak beschouwd als iets triviaals of oppervlakkig maar zijn toch een belangrijke indicator van een tijdsgeest en cultuur. Ze vertellen ook veel over de identiteit van de drager. Een slogan op een T-shirt kan een sterk communicatiemiddel zijn. En kledij laat ook zien tot welke community de drager behoort. Mode is iets alledaags maar tegelijk een bewuste keuze, ook als je je ertegen afzet. De 18.000 objecten in onze museumcollectie vertellen veel verhalen, het zijn tijdsdocumenten over productie en vakmanschap, over een maatschappelijke context en nog veel meer. Wij proberen ze zo goed mogelijk te conserveren voor de toekomst, te onderzoeken en te tonen aan het publiek.”

Een ander cliché: wat vandaag nog modieus is, is morgen al weer voorbijgestreefd.
“Mode heeft inderdaad helaas een vluchtige kant, er wordt enorm veel geproduceerd en geconsumeerd. Dat betreuren wij natuurlijk en zien we liever niet. Ontwerpers werken enorm lang aan hun collecties. Op vijf minuten tijd worden ze gepresenteerd waarna het weer lang wachten is op de productie. Ondertussen heb - ben de grote ketens zich dan vaak al – hoe zal ik het mooi zeggen – laten ‘inspireren’ door die ontwerpen voor hun eigen massaproducten.”

Wat staat er nog op de planning van het museum?
“Handtassen staan centraal in onze volgende tentoonstelling. Daarvoor werken we samen met het bekende Victoria & Albert Museum in Londen. Bags: Inside Out is de meest volledige expo ooit gewijd aan het ultieme accessoire. De inhoud van een handtas is privé terwijl de buitenkant net heel publiek is. De expo bevat inno - vatieve designs van Mulberry en Karl Lagerfeld en iconische tassen van Jane Birkin en Sarah Jessica Parker. Opnieuw een boeiend onderwerp waarmee we een breed publiek kunnen aanspreken en ook jongeren bereiken.” 

MEER INFO
DressUndress loopt nog tot en met 20 november 2022 in Modemuseum Hasselt. Op 23 december 2022 opent de nieuwe tentoonstelling Bags: Inside out. www.modemuseumhasselt.be

Meer lezen van Wouter Adriaensen
Foto's gemaakt door Bart Van der Moeren
Meer lezen over
modekunstcultuur

Meer Bijzondere plaatsen

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.