Opvallende bezigheden

"Eindelijk kunnen we weer volop zingen"

Gepubliceerd: 25 mei 2023  |  Door: Jef Aerts  |  Onderox editie: 231

RETIE/MOL – In juni 2020 bestond het koor 4-Tune twintig jaar. Samen met twee gastkoren uit Eindhoven en een handvol selecte musici hadden ze alles op scherp gezet om in een jubileumconcert Carmina Burana uit te voeren. Maar, driewerf helaas, een heel klein maar omgekeerd evenredig wreed ambetant virusje stak stokken in de wielen. Erger nog, het deed de stembanden noodgedwongen stokken. Tot nu!

Dirigent Bert Verdonck is gepokt en gemazeld in het koorzingen. Hij zong o.a. in het Waregems koor Lados en in het Leuvens Universitair Koor. In november 1999 vatte hij het idee op om een Kempens koor op te richten, eentje met Retie als thuisbasis. Maar het wingewest voor zijn koor bleek al snel veel ruimer, intussen komen de zangers uit elf verschillende gemeentes. De naam 4-Tune verwijst niet enkel naar het vierstemmig zingen maar evengoed naar het geluksgevoel dat nagestreefd wordt tijdens dat zingen. Eén van die gedrevenen is niet-zingend lid Peter Mast (64). Al krijgt hij heel van steun van eega Kris Van Gompel.

Jullie keuze van repertoire is best wel ruim te noemen.
Peter Mast: “We durven inderdaad een nogal gevarieerd programma aan. Oud, klassiek, hedendaags, Vlaams en internationale volksmuziek. En het mag ook liturgisch of werelds zijn. We schuwen zelfs de meezingers niet. Met 4-Tune werken we ook mee aan meerkoren-projecten. En dan zijn er nog de wedstrijden. In 2011 bereikten we als enige volwassenenkoor de finale van Koor van het Jaar. En in de Antwerpse Provinciale koortornooien zijn we ingedeeld in de ereafdeling.”

Jullie maken ditmaal wel geen eenvoudige keuze, niks minder dan de Carmina Burana van Carl Orff?
Peter: “We willen het werk uitvoeren zoals het origineel door de componist geschreven werd. Met twee piano’s, slagwerk en een koor van 100 zangers. We krijgen hierbij steun van het gemengd koor Vokollage. De zangers studeren hier allemaal aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Verder is er het Eindhovens Kamerkoor. Zij staan er om bekend uitvoeringen te brengen met een hoog artistiek niveau. En we kunnen rekenen op de inbreng van de zeer getalenteerde en ervaren pianisten Koen Wellens en Dagmar Feyen. Voor de percussie doen we beroep op het Percussie ensemble Tessenderlo. Om het plaatje helemaal rond te maken zijn er ook drie professionele solisten ingeschakeld: een sopraan, een bariton en een tenor.”

Nu ken ik Orff, maar dan enkel en alleen als de muziekinstrumenten die in klasverband wel eens gebruikt werden/worden. Het gebruik van maracas als sambaballen leverde me zelfs ooit een jaarlange verbanning uit de muziekles op. Zijn inspiratie voor Carmina Burana haalde Orff uit de vagantenliteratuur. Een behoorlijk rebels repertoire?
Peter: “Carmina Burana, liederen uit Beuren, is de naam van de grootste en beroemdste verzameling middeleeuwse teksten die tot de vagantenliteratuur behoren. Het manuscript komt uit de abdij van Benediktbeuren in Beieren. De Vaganten waren middeleeuwse, rondtrekkende studenten en geestelijken. Ze hadden wel gestudeerd maar konden door het overaanbod geen werk vinden. Ze kozen voor een zwerversbestaan en het schrijven van gedichten. De meeste hiervan zijn in het Latijn geschreven, soms in het Middelhoogduits en enkele in het Oudprovençaals. Een terugkerend thema in de Carmina Burana is de heftige kritiek op het bandeloze leven van de gevestigde clerus, met name de monniken. De dogma’s zelf worden nergens aangevallen.”

Er lopen weinig katers rond die valser janken dan ondergetekende. Waarin schuilt voor jullie het plezier van samen te zingen?
Peter: “Als niet-zingend koorlid is dat voor mij altijd een geweldige openbaring geweest. De invloed van dat samen zingen op mensen kan ik enkel fenomenaal noemen. Je kan dat moeilijk omschrijven, maar het werkt bevrijdend en ontspannend. Zelfs therapeutisch, je bent gewoon een tijdje weg uit de rationaliteit. En ook de groep op zich maakt het aangenaam, het samen zingen heeft ons héél hecht gemaakt. We organiseren etentjes, uitstappen, weekends… Het feit dat we élke vrijdag samen repeteren, roept bij andere koren soms hele grote ogen op.”

Een koor van honderd zangers, pianisten, solisten, percussionisten… Dreigt niet het gevaar dat er meer volk op het podium staat dan er in de zaal zit?
Hilde Vandenhoudt (voorzitster): “Neen, daar ben ik heel gerust in! We hebben volop vertrouwen. Op zaterdag 10 juni treden we op in de St.-Odradakerk van Mol-Millegem om 20 uur. En op zondag 11 juni om 15 uur nog eens in de Pius X kerk in Wilrijk. Er zal veel volk naar de kerk komen!”

Meer lezen van Jef Aerts
Meer lezen over
muziek

Meer Opvallende bezigheden

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.