Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
GEEL/GENT — Binnen de creatieve sector combineert Benoit Vangeel (30) zijn passie voor muziek en design door platenhoezen, merchandise en affiches te ontwerpen. Zo was hij al het creatieve brein achter platenhoezen voor Black Box Revelation, Amenra, Tamino en Kids With Buns. Intussen heeft hij in Gent zijn creatieve thuis gevonden.
Toeval treft dat twee Kempenaren elkaar in Gent ontmoeten. Wat bracht jou naar deze bruisende stad?
“Ik startte mijn opleiding in Grafische en Digitale Media in Antwerpen, een richting die vooral technisch en marketinggericht was. Hoewel ik mijn bachelordiploma behaalde, voelde ik dat ik de creatieve vaardigheden die ik hoopte te bezitten nog niet voldoende beheerste. Destijds mocht ik stage lopen in een creatief bureau van een docent die lesgaf aan het Sint-Lucas in Antwerpen. De ervaring daar maakte me nieuwsgierig om nog meer bij te leren. Uiteindelijk besloot ik om deel te nemen aan het ingangsexamen Van Sint-Lucas in Gent en ben ik daar niet veel later gestart met mijn masteropleiding. Dat gaf me precies wat ik nodig had: een omgeving waar ik me kon omringen met creatieve medestudenten uit allerlei vakgebieden wat mijn eigen creativiteit verder stimuleerde. Ik voelde me er ook niet alleen, omdat ik er al wel wat mensen kende. Dat maakte het voor mij extra aangenaam. Bovendien werd ik helemaal verliefd op de stad. De creatieve energie is hier echt voelbaar en ik besefte dat dit de ideale plek voor me is om te groeien. Sindsdien ben ik in Gent blijven plakken. Ik heb een netwerk opgebouwd van fijne mensen met wie ik samenwerk aan coole projecten zoals Giftshop, waar Gentenaars en toeristen elkaar kunnen ontmoeten in het ‘graffitistraatje’. Ik voel me hier helemaal thuis. De stad biedt zoveel mooie opportuniteiten. Ik zie me voorlopig dus niet meteen terug verhuizen naar de Kempen. Ik zit hier goed!” (lacht)
Je kwam als creatieve ziel ook in de muziekindustrie terecht. Hoe gebeurde dat?
“Als jonge gast ben ik opgegroeid met muziek. Op een steenworp wonen van gemeenten waar events zoals Groezrock en Graspop plaatsvinden om bands te ontdekken, dat heeft me mee gevormd. De voorliefde voor de muziekindustrie heb ik dus zonder twijfel aan de Kempen te danken. Wat ik altijd zo interessant gevonden heb, is dat er steeds een visueel luik bij muziek komt kijken gaande van merch tot videoclips en artwork. Dat stuk boeit me al van kleins af aan. Tijdens mijn opleiding maakten we vaak praktische opdrachten. Het was voor mij een evidentie om rond muziek te werken. Zo is mijn passie voor die industrie blijven groeien. Eenmaal naar Gent getrokken, omringde ik me bewust met creatieve mensen uit het muzieklandschap. Zo werkte ik aan affiches en de social media van PLEK, letterlijk en figuurlijk een ‘ontmoetingsplek’ voor creatieve jongeren uit de stad. In mijn vrije tijd ga ik vaak naar optredens. Op een bepaald moment vroeg een artiest me of ik een plaat wilde ontwerpen voor hen. Sindsdien is de bal aan het rollen gegaan. Ik werkte zo al samen met Black Box Revelation, Amenra, Tamino en Kids With Buns.”
Wat is volgens jou de grootste uitdaging als jonge creatieveling in deze snel evoluerende sector?
“Goh, ik denk dat de grootste uitdaging ligt in het bouwen aan je zelfvertrouwen. Dat is zeker niet altijd gemakkelijk. Volgens mij worstelen veel creatievelingen wel eens met het imposter syndrome. Ik ben ondertussen vijf jaar officieel zelfstandige en heb een hele tijd gesukkeld met mijn zelfvertrouwen. Ik ben er zeker en vast nog niet, maar ieder jaar leer ik weer van alles bij. Zeker bij het maken en naar buiten brengen van je creatief werk is het superbelangrijk om stevig in je schoenen te staan. Je zal hoe dan ook kritiek krijgen of feedback ontvangen waar je niet op gerekend had. Je mag dat dan niet persoonlijk opnemen hoewel dat niet gemakkelijk is, omdat je toch telkens een deel van jezelf in je werk legt. Het is een kwestie van de knop snel te leren omdraaien en met de gekregen feedback aan de slag te gaan.”
De muziekindustrie staat bekend om zijn dynamiek en competitieve aard. Hoe bouw je je zelfvertrouwen op in zo’n omgeving waar succes en erkenning vaak subjectief zijn?
“Negativiteit sluipt heel makkelijk je hoofd binnen in het creatief denken en werken. Het helpt voor mij om hier met mijn vriendin over te praten. Zij heeft net als mij een creatieve achtergrond en begrijpt me dus als geen ander. Ik toets daarnaast graag eens wat zaken af bij vrienden of familie. Dat kan enorm verrijkend zijn. Mijn werk is voor het grote publiek dus niet enkel voor de mensen die er in hun professioneel leven mee bezig zijn. Ik hecht daarom veel belang aan de input van mijn vrienden en familie.”
Hoe zorg je ervoor dat je energie en creativiteit op peil blijven?
“Gelukkig ben ik helemaal oké met alleen te zijn en op mezelf te werken. Ik mis het hebben van collega’s dus niet echt. Wanneer ik aan een nieuw project start, vind ik het leuk om te brainstormen met betrokken personen. Zij zijn op dat moment eigenlijk als collega’s voor mij. Het fijne is dat je geen enkel project écht alleen doet. Je start steeds met een overleg wat leidt tot feedback en eindigt met het finaliseren van je werk. Het is een continue wisselwerking tussen verschillende partijen.”
Je koos er bewust voor om in december een maand vrij te nemen. Nu ga je dus weer vol op de gas staan.
“Dat idee komt oorspronkelijk van Stefan Sagmeister, een Oostenrijks grafisch ontwerper en typograaf. Hij neemt om de zeven jaar een sabbatical van een jaar. Hij werkt dan aan persoonlijke creatieve projecten en neemt even geen werk van klanten aan. Zelf geloof ik ook dat het vrij nemen van je creatieve job je helemaal oplaadt voor een nieuwe, frisse start. Ik kan dan werken aan creatieve experimenten waar ik doorheen het jaar de tijd niet voor vond. Ik vind het ook wel eens leuk om even helemaal niets creatiefs te doen en bijvoorbeeld te lezen of te gamen. Dat helpt mij om mijn hoofd leeg te maken en zo weer ruimte te creëren voor wat nieuws.”
Heb je dan ook wel eens last van een ‘creator’s block’?
“Dat valt zeker wel eens voor en ik vind dat ook doodnormaal. Creativiteit kan je moeilijk forceren, maar je kan het wel leren aanwakkeren. Alles brengt ons terug naar het vertrouwen dat je in jezelf moet hebben. Ik heb zeker en vast dagen dat er niets lijkt te lukken, maar ondertussen geloof ik erin dat er wel weer wat uit de bus zal komen dat wél werkt. Het is vaak een kwestie van gewoon te pushen en slecht werk te maken dat nooit gebruikt zal worden. Het is allemaal deel van het creatief proces.”
Wat is tot nu toe het belangrijkste dat je hebt geleerd over jezelf en je werk?
“Hoe belangrijk het is om de grens te bewaken tussen jezelf pushen en plezier hebben. Klanten voelen en zien dat ongetwijfeld in je werk. Geloof in jezelf en ga ervoor, zo simpel is het eigenlijk.” (lacht)
Foto’s: Tine Verhelst
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.