Bijzondere trends

Silence Eco Mobility: stadsmobiliteit, anders bekeken

Gepubliceerd: 23 februari 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 228

Sinds de oprichting in 2012 werkt het Spaanse Silence Urban Ecomobility aan een uitbreiding van het geëlektrificeerd mobiliteitsaanbod voor individuele verplaatsingen in de alsmaar drukker wordende stad. Deze in Barcelona gehuisveste onderneming ontwikkelt, ontwerpt en construeert vandaag elektrische scooters en dito compacte vierwielers die een verstandige verruiming brengen in dit specifiek stedelijk mobiliteitsgebeuren. Intelligent vooral, omdat zowel de scooters als de nanocars over unieke, uitneembare en onderling te verwisselen trolley-batterijen beschikken waarmee alvast een groot nadeel verdwijnt dat het e-rijden in de stad met zich meebrengt.

Silence is de eerste Europese fabrikant van lichte elektrische voertuigen en heeft zich van bij hun ontstaan toegespitst op het bedenken van specifieke batterijsystemen. In 2017 werd aanzienlijk geïnvesteerd in eigen R&D en in hun fabriek in de vroegere Nissan-fabriek in Barcelona, waar momenteel 100.000 voertuigen op jaarbasis worden geassembleerd. Zowel hun scooters als nanocars vormen een gedroomde uitweg voor verplaatsingen in de drukke stad en de al even hectische stadsranden. Dit zowel wat primaire als aanvullende mobiliteitsoplossing betreft. Terug naar de trolley-accu’s. Die passen zowel in de Silence nanocar als in de scooter. Ze zijn dus onderling verwisselbaar, hebben een capaciteit van 5,6 kWh en zijn oplaadbaar via een 220 Volt huishoudstekker. Waardoor de ‘meewandelende’ batterijen overal opgeladen kunnen worden. De aanwezigheid van openbare laadinfrastructuur of een eigen parkeerplaats met laadvoorziening vormt dus niet langer een van de meest geciteerde e-mobility handicaps.

UITBREIDING VAN HET ASTARA AANBOD
Sinds kort distribueert Astara Western Europe in ons land de voorheen door Alcomotive geïmporteerde automerken Hyundai, Suzuki, MG, SsangYong, Maxus en Isuzu. Inspelend op de evoluerende noden van de mobiliteitssector voorziet Astara naast de import van die merken in een overkoepelend ecosysteem voor distributie- en mobiliteitsactiviteiten. Dit alles met het vooruitzicht op meer inbreng van digitale diensten en extra connectiviteit. Met perspectief ook op leverantie van gedeelde mobiliteitsoplossingen. Dankzij Astara verschijnt Silence Eco Mobility nu ook op de Belgische markt. Het door deze Spaanse constructeur gepresenteerde en geëlektrificeerde mobiliteitsaanbod past zeker in het Belgische Astara-gamma. Met producten speciaal voor de verplaatsingen in dat alsmaar drukker wordend stedelijk gebied. En… begint ons land qua verkeersdrukte niet stilaan op één grote en drukke stad te lijken?

SCOOTER EN NANOCAR
Het Silence-aanbod omvat twee elektrische scooters, beiden leverbaar als 45 km/u of een +45 km/u-variant. Naast die twee scooters is er een elektrische tweezits ‘nanocar’. Die compacte stadsmobiel heeft een topsnelheid van 85 km/u. De nanocar wordt aangedreven door een e-motor van 14 kW die tot 22 kW piekvermogen kan leveren. De scooters worden elektrisch gevoed met één trolley-batterij. De Nanocar krijgt twee dergelijke batterijen mee. Het opladen aan de huishoudstekker (220 V/16 A) van die meerijdende batterij duurt gemiddeld 7 tot 9 uur. Tussen twee laadbeurten kan de scooter 130 km ver. De nanocar met twee geladen accu’s kan 140 km ver tussen twee laadbeurten. Het spreekt voor zich dat die batterijen ook op te laden zijn als ze in het voertuig blijven zitten.

WISSELSTATIONS
Inbreng van geïntegreerde connectiviteit maakt de Silence nanocar ook geschikt voor autodelen, een groeiende trend in het autowereldje, zeker voor mobiliteit in stedelijk gebied. Voor dit soort uiterst compacte tweezits-stadswagens is de Silence nanocar rijkelijk uitgerust. Airco, keyless entry en go, elektrisch instelbare buitenspiegels, smartphonehouder, audiosysteem met Bluetooth-aansluiting en multifunctioneel stuurwiel. Zowel scooters als nanocars kunnen online ontdekt en besteld worden en weldra openen in Antwerpen, Brussel en Luxemburg Flagship Stores hun deuren. Voor leveringen, onderhoud en herstel worden servicepunten opgericht. Tegen betaling wordt home service voorgesteld. Ook zullen deze scooters en nanocars te koop zijn zonder batterijen. Anders gezegd: de batterijen kunnen dan gehuurd worden of ‘Battery as a Service’ met het vooruitzicht op wisselstations: locaties dus waar een leeggereden accu snel te vervangen is door een volledig opgeladen exemplaar.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.