Bijzondere trends

Renault Rafale: Minder avant-gardistisch maar wel progressiever

Gepubliceerd: 28 augustus 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 244

Met een smaakvol getekende SUV-coupé carrosserie en een ‘stekkerloos’ full-hybride drijfwerk lonkt Renault opnieuw naar de hogere marktsegmenten. Aandacht daarom voor een boeiende nieuweling, waar van de naam verwijst naar het Caudron Rafale vliegtuig, dat in 1934 een voor die tijd duizelingwekkend snelheidsrecord van 445 km/u vestigde.

Safrane, Vel Satis, Avantime en Talisman: Stuk voor stuk modellen waarmee Renault ooit solliciteerde naar de gunst van klanten uit het hogere marktsegment. Het waren auto’s die, zonder extreem goed te zijn, genoeglijke weg- en rijeigenschappen kenden. Hun koetswerken echter waren, Safrane en Talisman nog uitgezonderd, zo onalledaags getekend dat ze menig koper afschrikte. Met de styling van de Rafale ligt dat anders. Volledig ontworpen trouwens volgens de nieuwe Renault-designtaal, waarvan de eerste lijnen en vormen op de Scénic Vision-conceptstudie te zien waren. En ja, ook de Rafale oogt avant-gardistisch. Minder weliswaar dan een Avantime of Vel Satis. Wel een stuk progressiever dan Safrane of Talisman dat ooit toonden. 

CONCURRENTIËLE FOCUS
Het is met deze minder ‘extraordinair’ ogende SUV-coupé dat Renault nieuwe pogingen onderneemt in het D-marktsegment. En, al worden VW Tiguan, Peugeot 3008 GT, Alfa Romeo Tonale of BMW X2 – toch allemaal C-segmenters – simpelweg als Rafale-concurrenten betiteld, dan lijkt ons – rekening houdende met de afmetingen – de vergelijking met een Alfa Romeo Stelvio, BMW X4, Audi Q5 Sportback of een Mercedes-Benz GLC Coupé meer voor de hand liggend. Is het omdat die laatste opsomming overheerst wordt door Duitse premium kleppers, dat Renault de concurrentiële focus liever legt op dat eerste viertal? De Rafale benut een platform dat ook de nieuwe Espace (7-zitter) fundeert. En zo kan je deze nieuwe Renault ook zien als een sportiever gestroomlijnde en chiquer ogende Espace. Met extra aan spoorbreedte, nog bredere banden, een peziger adaptief onderstel, aangepaste wielgeleiding, spontanere besturing en een geëvolueerde versie van de eigen ontwikkelde (4Force) achterwielbesturing. Wie plaatsneemt in deze SUV-Coupé merkt het meteen. Naar voorbeeld van de Espace heerst ook hier geen gebrek aan ruimte. Met een wielbasis zo lang als die van de Espace, word je achteraan in deze SUV-coupé dan ook verwend met zowat het meeste beenruimte in dit marktsegment. Het grote L-display-duo werd overgenomen uit Austral, Espace en Mégane E-Tech. Maar voor deze Rafale deed Renault beroep op de recentste versies van de Android Automotive-besturingselektronica. Intuïtiever, effectiever en logischer alvast dan de eigen ontwikkelde infotainment- en navigatieoplossingen die we bij een aantal concurrenten te testen krijgen.

PLUG-IN HYBRIDE OP KOMST
Zoals in de Austral en de Espace, zoemt hier een 1,2-liter driecilinder benzinemotor van 131 pk. Die wordt bijgestaan door een 69 pk straffe elektromotor en de hoogspanning-starter-generator (34 pk). Afhankelijk van de rijsituaties kiest de koppelingsvrije multi-mode transmissie tussen elektrisch of benzine rijden of wordt de hybridemodus geactiveerd. Dit zelfopladende of ‘stekkerloze’ drijfwerk zegent de voorwielaangedreven Rafale met 200 pk vermogen. Voor wie dat wat minimaal mag lijken, is het goed om weten dat er een vierwiel aangedreven Rafale E-Tech 4x4 plug-in hybride in aantocht is. Samen met de 1,2-liter benzinemotor telt diens drijfwerk drie elektromotoren. Eentje op de vooras, één tussen de achterwielen en een High-voltage Starter Generator. Samen goed voor 300 pk. De Rafale E-Tech 4x4 PHEV snelt in 6,4 sec. van 0 naar 100 km/u. De voorwiel-aangedreven E-Tech hybrid van 200 pk doet daar 8,9 sec. over.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.