Bijzondere trends

Opel Grandland Mild Hybrid: Meer ruimte maar een beperkter motoraanbod

Gepubliceerd: 22 april 2025  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 252

Sinds Opel de Insignia uit het gamma haalde, werd de Grandland het nieuwe vlaggenschip. In zijn recentste uitvoering werd die Grandland groter, rijdt hij met een langere wielbasis en werd hij daardoor ook ruimer. Waardoor Opels nieuwbakken vlaggenschip meer ‘levensruimte’ biedt dan een aantal van zijn rechtstreekse concurrenten.

De nieuwe Grandland wordt de eerste Opel die gebruik maakt van een bij Stellantis herhaaldelijk gebezigde basisstructuur, die onder meer een langere wielbasis heeft mogelijk gemaakt. Het is ook het eerste Opel-model dat wordt opgetooid met oplichtend ‘Blitz’-logo en rood lichtende Opel-belettering op de achterklep. Bedacht verder met adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux HD-koplamptechnologie van Opel.

GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJVINGEN
De Grandland mildHybrid wordt aangedreven met een elektrisch, zacht ondersteunende 1.2 liter turbobenzinemotor van Franse PSA-origine: Het bij Stellantis populair, zelfopladend en deels geëlektrificeerde drijfwerk. Technologie die zowel bij Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroën als Peugeot de assemblagelijnen toelevert. De nieuwe Grandland biedt meer interieurvolume maar het motoraanbod werd wel drastisch geminimaliseerd. Naast de eerder geciteerde, zelfopladende mildHybrid-versie, rest enkel de keuze uit plug-inhybride of een full-electric aandrijving. Nergens is er nog sprake van diesel. Ook naar een conventionele, met meer cilinderinhoud draaiende, niet elektrisch bijgestane benzinemotor zoekt men tevergeefs. Wie Grandland wil rijden en geen stekkergedoe wenst, rest enkel de mildHybrid uitvoering. Een aandrijflijn, bestaande uit die 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor, die elektrisch een klein duwtje in de rug krijgt van een compacte, in de transmissie geïntegreerde elektromotor.

BRANDSTOFZUINIGHEID
Het voordeel van die royale wielbasis laat zich raden: een behoorlijk interieurvolume. Met voorin een tevredenstellende bewegingsvrijheid voor zowel bestuurder als medepassagier. Een in drie delen neerklapbare achterbank eveneens, waarbij niet mag geklaagd over gebrek aan hoofd-, schouder- en beenruimte. En een koffer tenslotte waarvan de inhoud kan variëren van 600 tot 1.950 liter.
De Grandland-cockpit wordt niet overal op applaus onthaald. Wegens strak gelijnd en van alle ronding gespaard gebleven. Klassiek opgevat, sober maar wel functioneel. Met een goed afleesbaar instrumentarium en een uitgerekt infotainment breedbeeldscherm. En jawel, ook in de Grandland grijpt de digitalisering bangelijk om zich heen. Al voorziet Opel onder dat centrale beeldscherm, voor de belangrijkste autofuncties in klassieke, fysieke bedieningsknoppen.
Of een auto van dit kaliber, genoeg heeft aan die kleine, weliswaar elektrisch licht ondersteunde, driecilinder? Wij voelen zelf liever wat aandrijflust. Temeer omdat deze auto over een onderstel beschikt dat veel meer potentieel in huis heeft. Anders gezegd: deze motor nodigt nooit uit tot een rijstijl, die het betreffende onderstel in verlegenheid brengt. Al zal menig Grandlandklant brandstofzuinigheid verkiezen boven de prestaties. En, brandstofzuinig is de Grandland mildHybrid zeker. Tenminste, zolang men het rechterpedaal omzichtig streelt. Zo niet, zal ook hier de benzinerekening fors oplopen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.