Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
De auto-elektrificatie tiert welig maar technologisch roekeloos. Met alsmaar grotere rijbereiken, bovenmatig straffe batterijen en nodeloos sterke e-motoren. Met laadvermogens die — in de jacht naar alsmaar kortere laadtijden — het al zwakke stroomnet dreigen plat te leggen. Elektrificatiespecialist Toyota/Lexus weigert mee te gaan in die contraproductieve ontwikkeling. Hun eerste puur elektrische model, de Lexus UX 300e, confronteert met billijker batterijbecijfering, redelijker laadvermogen, toereikende actieradius en allesbehalve ontgoochelende prestaties.
De batterijcapaciteit lijkt bescheiden, te krap is ze geenszins. Of Lexus het laadvermogen, de snelheid waarmee de UX 300e zijn batterij chargeert, moet opvoeren? Dat is technisch geen probleem. Maar hogere laadstromen hebben een onvermijdelijke impact op de levensduur van een batterij. Meteen de reden waarom sneller te laden accu’s minder garantie genieten dan de tien jaar waarborg op de UX 300e-energieopslag. Of hoe Lexus met zijn ful-electric debuut opteert voor een berekende balans tussen prijs, wagengewicht en actieradius. En dat moesten we ook concluderen met de Mazda MX30 en de SsangYong Korando e-Motion. Ook voor deze elektrische personenwagens geldt een consequente afweging tussen prijs en rijbereik. Met een bescheidenere energieopslag, acceptabele e-prestaties en een rijbereik dat uiteindelijk een stuk hoger uitvalt dan wat de gemiddelde autogebruiker dagelijkse afhaspelt.
URBAN EXPLORER UX
staat voor Urban Explorer. Een sports-utility voor de stad, een lager op zijn poten rustende SUV die oorspronkelijk werd ontworpen voor een deeltijds elektrische of hybride aandrijving. Een correctere, technische basis voor een 100% batterijwagen viel nauwelijks te bedenken. De visuele verschillen met de hybrideversies bleven minimaal. Zelfs de kloeke UX-hybride grille is behouden. Wel merken we het ‘Electric’ logo op de flank, een 300e-badge op de kofferklep en zal men — uiteraard — tevergeefs zoeken naar uitlaatpijpen. De onder de vloer gemonteerde batterij bezorgt de achterpassagiers wel minder voet- en beenruimte dan in de hybride varianten. De kofferruimte is wel groter. Want de accu’s — die bij de hybridemodellen onder de koffervloer steken — zijn verdwenen.
ENERGIEOPSLAG
De e-architectuur van Lexus’ eerste 100% batterij-auto getuigt van een technisch goed doordachte benadering. Een 54 kWh batterij voedt een 204 pk sterke e-motor, die de voorwielen aandrijft. Cijfermatig verschilt de UX 300e maar weinig van de UX 250h hybride. De batterijcapaciteit (actieradius) en de laadvermogens (laadsnelheid) kunnen in vergelijking met veel concurrenten krap lijken, onze praktijkervaring leert dat ze volstaan. Minder plezant is wel dat Lexus bij snellading beroep doet op in deze contreien minder gangbare CHAdeMO-stekkers. Waarom geen CCS-stekkers voor de Europese Lexusklanten?
SELECTE PREMIUM CLUB
Voor Lexus is doorgedreven geluidsisolatie en een efficiënte onderdrukking van rijgeluiden en trillingen altijd de norm geweest. Wat geruisloos en comfortabel autorijden betreft, verdient ook de UX 300e – extra geholpen met een geluidsarme e-aandrijving – een ereplaats binnen het selecte clubje van elektrische premiums. Waar veel concurrenten met meer energieopslag en (te) straffe e-motoren denderende prestaties najagen, bewijst de UX 300e dat het e-rijden anders kan. Want Toyota/Lexus’ eerste 100% elektrische model reageert attent op de beweging van je rechtervoet. Te enthousiast zelfs. Want een van te veel werkijver getuigende wielspin is nooit ver weg. Attent in de sprint maar ook bij snelheden boven de 100 km/u. Steeds met lineaire en energieke vermogen afgifte waarbij men nooit het gevoel heeft met een 1.800 kg wegende auto te rijden. Geluidloos en comfortabel. Zwevend op een verfijnd onderstel dat alle wegoneffenheden perfect filtert en feilloos te sturen is. In vergelijking met zijn hybride broers hoor je nog minder, reageert hij sneller en rijdt hij zeker zo goed. Een onvervalste premium e-auto dus, een kwaliteitsproduct. Dat Toyota/Lexus voor dit full-electric-debuut zijn eigen, op veel deeltijdse elektrische ervaring steunende, interpretaties hanteerde, heeft zo zijn redenen. Lexus liet zich bewust niet meesleuren in de teneur van alsmaar straffere accu’s, groter rijbereik en laadsnelheden die mikken naar de tankduur van een auto met verbrandingsmotor. Met laadstromen die moordend zijn voor een batterij.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.