Bijzondere trends

Land Rover Defender 130 D300: comfortabele limo met excellente offroadcompetenties

Gepubliceerd: 29 juni 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 232

Met de ‘130’ voegt Land Rover een nóg langere koetswerkvariant toe aan het vernieuwde Defender-gamma. De daarmee langste Defender wordt zo nog langer dan de Discovery. Langer zelfs dan de royaal bemeten Range Rover, waarvan enkel de verlengde versie iets langer uitvalt dan deze Defender 130.

De op één na langste Land Rover behoudt de wielbasis van de Defender 110, wat niet belet dat de 130 met die extra lange koets wel aanmerkelijk meer interieurruimte biedt. In de Defender 110 is plaats voor vijf plus twee inzittenden. De 130-variant kan acht mensen herbergen dankzij een derde stoelrij, die — net als de tweede rij — uit drie volwaardige zitplaatsen bestaat. Voor alle duidelijkheid: de 90 is een vijfzitter, de 110 een vijf- of zevenzitter, de Defender 130 een vijf- of achtzitter.

KLASSIEKE SPIEGEL EN DIGITAAL SCHERM
Zelfs moderne Land Rovers ontsnappen er niet aan: Digitale voertuigarchitectuur. Inbreng van digitale camera’s, ultrasone sensoren en — ook in de Defender 130 — een krachtig 3Gbit/s boordnetwerk, vooral ter ondersteuning van alsmaar complexere rijhulp-systematica. Het is even slikken in een oer-offroader van dit kaliber. Het soort terreinwagen waarin we niet eens zo lang geleden moesten uitstappen van zodra we ons dreigden vast te rijden in diepe modder. Dit om de voorwielnaven manueel te blokkeren. Maar ook in de strafste terreinwagens heerst vandaag de elektronica. Met Over-The-Air (SOTA) sofware-updates en het Pivi Pro-infotainment. Hier maken we kennis met 3D Surround Camera’s die 360° rondom een driedimensionaal zicht op de nabije voertuigomgeving scheppen. ClearSight Rear View brengt mooi in beeld wat zich achter het voertuig afspeelt. De conventionele binnenspiegel kan men zelfs veranderen in een digitaal scherm waarop de hoge-definitie-beelden van de achteruitrijcamera worden weergegeven. Andere rijhulp? Het Driver Assist Pack bevat o.m. cruise control en snelheidsbegrenzer, Rear Pre-Collision Monitor, Blind Spot, Rear Traffic Monitor, noodremhulp, rijstrook bewaking en assistentie, verkeersbordherkenning, parkeerhulpmiddelen voor en achter en — uiteraard — een reeks vooruitstrevende chassiscontroles.

MICROHYBRIDE, ZESCILINDER DIESEL
Dit is een kanjer van een SUV die in het verkeer en ook op hoge snelheid moeiteloos de comfortvergelijking met toplimousines doorstaat en ook in offroadbedrijvigheid het beste van zichzelf kan tonen. Het soort auto dat wij het liefst rijden met een potente maar zuinige diesel onder de kap. In deze betreft dat de beresterke, maar boterzacht draaiende D300 zelfontbrander met mHEV-techniek. Of, minimale (zelfgegenereerde) e-support bij middel van een riemgedreven startmotor-alternator. E-support om, waar nodig voor een potente diesel als deze, extra ondersteuning te verlenen en nog spaarzamer met het dieselvocht om te springen. Deze mHEV diesel wordt gekoppeld aan een achttrap ZF automatische versnellingsbak en een transferbak met hoge en, bij zware sleeplast of extreem moeilijk terrein, lage verhouding.

BRANDSTOFZUINIG
Dezelfde wielbasis en een langer koetswerk? Het is geen probleem voor wat oprij- en afrijhoeken van de 130 betreft. De langste blijkt daarmee een hoogst competente offroader die dankzij de transferbak en luchtvering — met extra grondspeling voor en achter — gewapend is om de zwaarste terreinklus aan te kunnen en waaddieptes tot 900 mm mogelijk maakt. Alle offroadinstellingen laten zich gegroepeerd bedienen via het LR Terrain Response-systeem op de middenconsole. Verschillende Terrain Response-modi worden aangeboden waarbij tractiecontrole, differentiëlen, versnellingen en de ‘mapping’ van de werklustige diesel voortdurend kunnen bijgesteld worden. Wat ons na een week rijden met de bijna langste Defender het meest bekoren kon? Het gigantische plaatsaanbod, de comfortverhogende luchtvering, die feilloos functionerende vierwielaandrijving? Of waren het die, ondanks dat lange koetswerk, fenomenale offroadcompetenties? Ze vielen stuk voor stuk best te smaken. Zo ook die zacht zoemende Mild Hybrid (mHEV) diesel die zowel in het terrein als in het verkeer op deskundige bijstand van een feilloos schakelende ZF-achttrapautomaat kan rekenen. Kortom: de Defender 130 is een denderende terreinwagen en terzelfder tijd een vlot rijdende maar hoogst comfortabele reislimousine. Een brandstofzuinige wagen die, niet te vergeten, aan acht volwassenen een volwaardig zitcomfort biedt.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.