Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
Wie is de financiële redder van het zwaar in de problemen geraakte SsangYong? De Zuid Koreaanse Chemie & staalgigant, KG Groep. Waarna KGM als nieuw automerk op de auto-industriële bühne verscheen. Met de K van Korean, de G van Green en de M van Mobility. SsangYong was een SUV-specialist en met de Torres EVX bewandelt ook KG Mobility het pad van het sportieve vrijetijdsvoertuig. In dit geval, elektrisch aangedreven. Daarmee wordt de ‘G’ in het KGM-embleem expliciet in het groen geschilderd.
De Torres EVX wordt uitgespeeld in de druk bevochten markt van de elektrische, middengrote Sport Utilities. Een marktdeel waarin het nieuwe Koreaanse automerk meteen moet optornen tegen een legertje batterijgevoede concurrenten van Chinese origine.
SNEL GENOEG
Net als de traditioneel gepowerde Torres kreeg ook de EVX een stoer ogend koetswerk mee. Een design dat het samenspel vertegenwoordigt van zelfverzekerde karakterlijnen en een aantal merkwaardige details. Kijk maar naar die horizontale LED-verlichtingsbalk die de snoet van de Torres EVX een kloeke impressie bijbrengen en zo een geheel onderscheiden eigenheid verschaffen. Nu ja, onderscheiden… Zagen we dergelijke-, over de breedte van de snoet uitgesmeerde ledbalk ook niet op een onlangs geïntroduceerde Zuid Koreaanse SUV van niet-KGM-makelij? Het is alvast één van de visuele kenschetsen die op de EVX — zo horen we bij KGM — illustreren dat het om een eigentijds ontworpen SUV gaat, waarbij de modeterm ‘voertuig-elektrificatie’ moest primeren.
Die kloeke SUV-bezielde impressie kan zo averechtse vermoedens creëren. Zwaar terreinwerk is aan deze stoere bink immers niet besteed. Want, enkel leverbaar met voorwielaandrijving en, als gevolg van een minder capabele tractiecontrole (of niet de juiste banden), met doorslippende voorwielen niet altijd voldoende motriciteit demonstrerend. Wel meer dan bevredigend scorend op lichter lopend onverhard. En, niet vergeten, ook als elektrische auto bekwaam om tot 1.500 kg aan geremde sleeplast te verdragen.
In het dagelijkse verkeer getuigt hij van een correcte wegligging, perfect te doseren remkracht en behaaglijke stuureigenschappen. Zacht geveerd, sportief-stug gedempt en met vier te selecteren rijmodi: Comfort, Eco, Sport en weerafhankelijk. Niet van de allersnelsten, maar toch in 8,8 sec van 0 tot 100. Met een begrensde top van 175 km/u. Ruim voldoende om in onze Vlaamse contreien het rijbewijs in gevaar te brengen of — met een kwantiteit aan snelheidsovertredingen —‘sloffend’ de bankrekening te decimeren.
RIJSTROOKWISSELS
Voortbouwend op het DNA van Torres biedt ook de EVX voldoende interieur en laadruimte. Standaard uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole (ESC), Multi-Collision Braking (MCB) en Trailer Sway Assist of andere, tot de meest recente ADAS-veiligheid behorende items. Daarbij Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC), inbegrepen de centrerende rijstrookassistent (CLKA) en de navigatiegebaseerde automatische rijstrookwissel (ALC).
Het hart van het EVX-drijfwerk bestaat uit een 207 pk sterke elektromotor, die tot 339 Newtonmeter aan trekkracht genereert. Die motor wordt gevoed vanuit een accu, waarvan de capaciteit 73,4 kWh bedraagt. Het betreft een batterij met lithium-ijzer fosfaat (LFP) kathodes. Wat een lager brandrisico, meer duurzaamheid en — samen met een geïntegreerd warmtepompsysteem — een hogere energie-efficiëntie oplevert. Het betreft overigens LFP-blade-batterijen van BYD-fabricaat. Van de Chinese BYD-autoproducent dus. Toevallig ook de grootste accufabrikant. KGM voorspelt dat deze Torres EVX tussen twee laadbeurten in meer dan 400 km ver kan.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.