Bijzondere trends

Ioniq 5, grensverleggende E-auto van Hyundai

Gepubliceerd: 28 juni 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 210

De Ioniq-modelnaam geldt voortaan als merknaam van het nieuw opgerichte, elektrische submerk van Hyundai. Die Hyundai Ioniq sierde vanaf 2016 meermaals deze rubriek in Onderox Magazine. In hybride, stekkerhybride of volledig elektrisch gepowerde batterijuitvoering. Vandaag begroeten we de grensverleggende Ioniq 5, de eersteling van Hyundai’s Ioniq.

Hyundai legt de lat ontzettend hoog. De Zuid-Koreaanse constructeur wil over pakweg vijf jaar de wereldwijde marktleider worden in het ontwikkelen, bouwen en verkopen van batterij-gepowerde elektrische auto’s. Grootspraak? Vergeet het. De Ioniq full electric en de Kona electric hebben ons in een recent testverleden steeds aangenaam verrast. Niet in het minst met rijbereiken die altijd dicht de beloofde radius benaderde. Met eenvoudige, effectieve en oprechte elektrotechniek. Het zijn elektrische Hyundai’s die bij de rechtstreekse en vaak duurdere concurrentie niet voor niets frustraties en (onterechte) ergernis deden opborrelen. De Ioniq (nu als merknaam )met ‘5’ als modeltype die nu wordt voorgereden, zal door diezelfde concurrentie alvast niet op hallelujakreten onthaald worden. Designtechnisch lijkt hij uit de toekomst te komen. Nadere studie van de technische specificaties confronteert bovendien met verbazingwekkende autotechnologie. Grensverleggend zelfs. Met uitgesproken design en — zeker voor een elektrische auto — eclatante prestaties. Zowel wat rijsnelheid, acceleraties en … laadsnelheid van de accu’s betreft.

ZENUWACHTIGE CONCURRENTIE
Dat het Hyundai submerk Ioniq met deze middelgrote crossover (De Ioniq 5 staat officieel geboekt als een mid-size CUV) zenuwachtigheid genereert in auto-industriële middens is begrijpelijk. De grensverleggende ‘vijf’ zal trouwens al vlug het gezelschap krijgen van twee broers; een andermaal futuristisch getekende sportsedan en dito royaal bemeten crossover. Lees: de Ioniq 6 en Ioniq 7. Deze drie Ioniq’s rusten op hetzelfde Electric Global Modular Platform (E-GMP) en de actieradia bedragen meer dan 450 kilometer. Uit de talloze testritten met de Hyundai Ioniq BEV’s en de Kona electric moeten we onthouden dat deze Zuid-Koreaanse constructeur één van de zeldzame autobouwers blijft die meestal rijafstanden laat optekenen die dicht bij de beloofde actieradia aanleunen.

GROTE UITZONDERINGEN
De meeste auto’s lijken op elkaar. Sommige zelfs een beetje te veel. Niet deze Ioniq 5. Zijn futuristisch ogend uiterlijk trekt meteen alle aandacht. Hij kan zijn elektrische intenties ook nauwelijks verbergen voor de omstaander. Hyundai wil de wijze waarop mensen naar elektrische auto’s kijken herdefiniëren. Wat dat betreft is deze designopdracht geslaagd. Tweede grote uitzondering: Wat gisteren nog verre toekomst was, lijkt vandaag voorbijgestreefd. Niet met de Ioniq 5. Design en techniek komen inderdaad uit de toekomst maar zal tot morgen, zelfs overmorgen up-to-date blijven. Omdat deze Ioniq niet snel met zijn verleden zal breken. Ook de futuristische architectuur van het high-tech instrumentarium bewijst dat. De Ioniq 5 lijkt uit een toekomstige autotijd te stammen en zal nog lang naar de toekomst smaken.

TWEE ACCU’S, ÉÉN OF TWEE E-MOTOREN
De E-GMP platformarchitectuur bezorgt de Ioniq 5 een wielbasis van drie meter en dat maakt hem groter dan hij lijkt. Deze midsize crossover is trouwens groter dan de Tucson en iets kleiner dan de royaal bemeten Santa Fe. De Ioniq 5 prijkt weldra in de Hyundai-toonzaal. Aangeboden met de keuze uit twee batterijpacks (58 kWh of 73 kWh). In de achterwiel aangedreven versie, met een e-motor van 170 pk of 218 pk volgens de batterijcapaciteit. In de vierwielaangedreven versies met twee e-motoren, één tussen de achterwielen en één op de vooras. Gezamenlijk voorzien zij in een systeemvermogen van 225 kW/305 pk. Vanuit stilstand sprint de twee-motorige Ioniq 5 in 5,2 sec naar 100 km/u. De achterwiel aangedreven variant doet daar 7,5 sec over. Topsnelheid? 185 km/h. Actieradius voor de tweemotorige versie? Meer dan 450 km. Remember: afstanden die we bij Hyundai meestal als eerlijk ervaren. De Ioniq 5 wordt ook leverbaar met het HTRAC™ All-Wheel Drive-systeem, waarvan we de optimale grip zonet nog apprecieerden in een test met de gloednieuwe Santa Fé 2.2 diesel. Aan te raden All-Wheel Drive technologie is het. Niet in het minst in combinatie met een koppelrijke diesel en zeker met 305 elektrische PK’s onder de krent. Dankzij het modulaire E-GMP platform kan de accu van de Ioniq 5 aan uitzonderlijk hoge snelheid herladen worden. Bij spanningen van zowel 400 als 800 Volt (gelijkspanning). Aan een Wallbox of publieke laadpaal van 11 kW (wisselstroom) duurt een herlading 5 uur. Met een gelijkstroom snellader kunnen laadvermogens tot 350 kW verteerd worden. Een volledige laadbeurt (10 tot 80%) voltrekt zich dan in minder dan 20 minuten. Ultrasnel laden heet dat dan.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.