Bijzondere trends

Hyundai Nexo, een technologische en realistische toekomstvisie

Gepubliceerd: 26 augustus 2020  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 201

De Hyundai Nexo is een batterijloze, elektrisch aangedreven auto met waterstof als energiedrager. Een opvallende auto met zijn eigen ‘elektriciteitscentrale’ aan boord waarbij brandstofcellen de getankte waterstof omzetten in elektrische drijfkracht. De weg naar de toekomst? Of is die toekomst al hier?

Het is dure technologie en de (nog) tergend dun bezaaide waterstoftankstations zijn helaas niet de enige redenen waarom er opvallend weinig brandstofcelauto’s zijn. En ja, dat is jammer. Wie met de Hyundai Nexo rijdt, begrijpt waarom. Want Nexo-rijden is puur genieten. De hoge zitpositie, het voortreffelijke uitzicht en die fascinerend opgevatte, futuristisch ogende cockpit. Verrassend voor een royaal bemeten SUV met dergelijk plaatsaanbod kan de Nexo van een overwegend stabiele wegligging getuigen. Bedacht ook met de meest complete voorziening aan comfort- en veiligheidstechnieken. Ondanks een op comfort afgestemde vering, het meergewicht – niet gevormd door batterijen, wel door drie stevige waterstoftanks, een brandstofcel (Fuel Cell of FC) en bijhorende controle-periferie – laat de Nexo zich gewillig en zonder complexen door de snelste bochten loodsen. Daarbij is er nooit gebrek aan aandrijfkracht. Voorbeeldig reageert hij op de minste beweging van je rechtervoet. Hij acteert zelfs opvallend geruisloos. Je hoort nog minder dan in een batterij-auto. Alsof de FC-centrale de minimaal zoemende fluistertonen van de e-motor absorbeert.

ENERGIE-EFFICIËNTIE

Tanken van waterstof (H2) brengt minder trammelant met zich mee dan het chargeren van batterijen. Voor zover je een H2-tankstation vindt natuurlijk. Enkele minuten volstaan dan om 6,5 kg H2 in de Nexo te pompen wat genoeg is voor een actieradius van 600 kilometer. Helaas zijn er (nog) maar twee dergelijke tankstations in heel België: in Zaventem en Halle. Voor Kempenaars kan het een troost zijn dat zich in het Nederlandse Helmond een H2-station bevindt. De Nexo be- wijst dat FC-technologie niet duurder hoeft te zijn dan accu-auto’s. Toch niet voor de consument. Te vrezen valt dat Hyundai weinig of geen winst boekt met het Nexo-FC-project. Want de Nexo is een stuk minder duur dan een Tesla (SUV) Model X. Was het niet Tesla-topman Elon Musk die FC-technologie te duur vond? Musk gelooft niet in FC’s. Niet enkel omwille van de kostprijs maar ook omdat H2-rijden minder energie-efficient is. Daar heeft hij zeker een punt. Al zou het beter zijn te zeggen dat FC’s nóg minder efficiënt zijn dan accu-auto’s. De energie-efficiëntie van batterijen ligt veel lager dan wat men graag doet geloven. Naast een nog minder rooskleurige energie-efficientie heeft H2 nog een nadeel. Ook al is het enige wat uit de Nexo-uitlaat komt: ‘drinkbaar’ water, dan kan men waterstofrijden moeilijk CO2-neutraal noemen. Zoals dat met e-auto’s het geval is er pas sprake van CO2-neutraliteit als de elektriciteitsproductie CO2-neutraal is. En wat de productie van H2 betreft kan men (tot vandaag) op dat vlak hoegenaamd niet van neutraliteit spreken.

RESPECT

De Nexo moet dus gezien worden als een technisch-realistische visie op de autotoekomst. En daarmee dwingt Hyundai respect af. De matige energie-efficiëntie en terechte vragen rond mens en milieu doen voorspellen dat massale productie van FC-auto’s nog niet voor morgen is. Temeer daar alsmaar beter presterende — maar ook duurder wordende en tot de laatste kruimel aan zeldzame grondstoffen verslindende — batterij- en de brandstofcel overbodig maken. Al is ook de toekomst van de batterij nog lang niet zeker. Want, beschikken we over voldoende grondstoffen voor het produceren al die batterijen? En wie durft ons voorrekenen en garanderen dat de stroomnetwerken het zullen blijven aankunnen als automobilisten massaal aan de stekker gaan?

KIJK, BEWONDER EN GENIET

Los van dit energiedebat mag men stellen dat FC-technologie in auto’s een kans dient gegund. De brandstofcel maakt van de Nexo een elektrische wagen die zonder (lokale) uitlaatgas-verontreiniging in het verkeer een einde stelt aan het tijdrovende elektrische laadproces. De Nexo is boven alles een hoogst geavanceerde auto. Bulkend van ingenieuze en gedurfde technologie. Met een FC-elektriciteitscentrale, camera’s in de buitenspiegels en beeldprojectie in het instrumentarium. Met automatische parkeerfunctie op een parkeervak, onder een carport of in een garage. Nexo-rijders hoeven zelfs niet achter het stuur te zitten om te parkeren. Van op afstand volstaat een druk op het knopje van de autosleutel. Maar er is geen enkele reden om snel dat indrukwekkende Nexo-interieur te verlaten. Kijk, bewonder en geniet in dit comfortabele interieur. Wij hebben alvast onophoudelijk genoten van het imponerende instrumentarium en dat royale centrale bedieningspaneel. Futuristisch? Ontegensprekelijk. Trendy ook. Met minder knoppen en lampjes maar logisch van opvatting. Alles overzichtelijk en duidelijk afleesbaar middels haarscherpe, contrastvolle en kleurrijke displays. Met eenvoudige bediening en controle van over alle gangbare veiligheidssystemen en rijassistenties. Als het van deze Nexo afhangt, kan het FC-autorijden met waterstof als energiedrager niet snel genoeg realiteit worden.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
remmen los

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.