Bijzondere trends

Ford Mustang Mach-E: herinneringen aan de (elektrische) toekomst

Gepubliceerd: 15 december 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 226

Welke iconische sportcoupé schraagt ruim een halve eeuw het sportieve imago van Ford? Een zonet voor 3,5 miljoen US dollar geveilde Mustang verklaart veel: het was de groene GT Fastback waarmee Steve McQueen, alias Lt Frank Bullitt, na een bangelijke achtervolging de misdaad stuurvaardig derangeerde. Dit in een heroïsche filmscéne (1968) die Fords Mustang eeuwige roem zou bijbrengen. De huidige elektrische Mustang Mach-E heeft weinig van die legendarische coupés waaraan hij zijn naam dankt. De intens grollende V8 uit de GT ‘Bullitt’ streelt niet langer de trommelvliezen. Fluisterzacht zoemende, maar ongeduldig trappelende, elektrische paarden houden nu in de Mach-E het nostalgieke aandenken aan de iconische Mustangs levendig.

De Mustang Mach-E is meer SUV-coupé dan een hoger gebouwde heruitgave van de traditionele Mustang sportcoupé. Het is vooral een voor elektrische aandrijving getekende SUV. Met aandacht dus voor gewichtige aerodynamische vereisten en met identificeerbare details, die herinneren aan de vele Mustangs die een halve eeuw Fords sportieve imago betuigden. Ford-emblemen? Die zal je niet vinden. De ‘badging’ focust vol op Fords zinnebeeld van sportief rijplezier. Met herinneringen aan de Mustang, herenigd met technologisch moderne auto-elektrificatie. Geen Ford-opschriften noch deurgrepen. Die laatste zitten verzonken, kunnen de luchtstroom niet hinderen. Na een druk op een discreet in de B-stijl geïntegreerde knop, opent de deur.

‘CENTRALE’ AANDACHTTREKKER
De Mach-E heeft een lange wielbasis en royale interieurruimte. Voetruimte vooral, want de EV’s hebben geen middentunnel. Een compact infoscherm achter het stuurwiel, een in het dashboard verwerkte soundbar van Bang & Olufsen, en – de ‘centrale’ aandachttrekker – het verticaal opgestelde gigantische (15,5 duim) infotainment aanraakscherm. De digitale cockpit cultuur is ook hier duidelijk aan zet. Wie – zoals wij – vragen stelt bij de bandeloze, binaire cockpit-evolutie stelt in deze Mach-E met graagte vast dat onder dat grote scherm ook een stevige (programma)draaiknop zit. De bestuurdersomgeving is dus niet van alle fysieke bedieningselementen ontdaan.

ELEKTRISCHE GAMMA
De wagen heeft achterwiel- (RWD) of vierwielaandrijving (AWD), meer of minder batterijcapaciteit en hoger of kleiner rijbereik, met overthe- air updates van energieopslag. Standard Range (70 kWh) of Extended Range (91 kWh). In de achterwiel aangedreven versies steekt een 282 pk sterke e-motor op de achteras. In de AWD-modellen wordt die motor aangevuld met een 67 pk e-motor op de vooras. De strafste batterij in de tweemotorige AWD-versie ontwikkelt 351 pk en 560 Nm aan maximaal systeemcijfers. We reden intussen ook nog met de straffere Mustang Mach-E GT. Die krijgt vooraan en achteraan een 282 pk e-motor gemonteerd. Wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 487 pk en dito koppel van 860 Nm. Luitenant Inspecteur Frank Bullitt zou er nog effectiever de misdaad mee kunnen bestrijden.`

VIERWIELTRACTIE
Je hoeft geen technisch ingenieur te zijn om te beseffen dat deze Mach-E – zelfs in zijn minst gepeperde uitvoering – acceleraties en hernemingen laat optekenen die ver van teleurstellend zijn. Zeker niet voor een auto die 2,2 ton weegt. In de Mustang Mach-E GT snelden we in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u en werd de topsnelheid bewust beperkt op 200 km/u. De andere versies zien die top begrensd op 180 km/h. Vinnig zijn ze allemaal, het rijplezier is gegarandeerd. De wagen is haarfijn te besturen, spoorvast ook. Zolang men de rij-dynamische limieten niet te fel gaat tarten. Want ook dan zal het sportief getrimd onderstel het lichaamsgewicht niet langer verhullen. Het is technologisch evident dat de rijeigenschappen van de RWD-versie ons minder wisten te vleien. Met een wat zenuwachtig reagerende voortrein. Iets wat we in de AWD-versie niet voelden. Die is fijner te besturen en beter onder controle te houden in de snelle bocht. Al zal ook de achter partij van de AWD-versie uitbreken. Omdat die AWD-versie geen ‘echte’ vierwiel aangedreven auto is. Dit in tegenstelling tot de GT als echte vierwielaandrijver… Want, met veel meer PK’s achter dan voor. Akkoord, hij kost meer dan een fossiel gepowerde Mustang. Maar de Mach-E blijft een genot om in te rijden. Sportief getekend, dynamisch en flitsend presterend. En met blijvende herinnering aan de legendarische Mustang. Een wagen die rijkelijk bedacht is met elektrotechnologie waaraan het toekomstige EV’s nooit aan mag ontbreken.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.