Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
Zullen fans van een tot personenwagen omgevormd, licht bedrijfsvoertuig meer willen betalen voor een elektrisch model dan voor een vergelijkbare benzine of dieselversie? Die vraag speelde na een proefrit met de ë-Berlingo, die als LCV-gebaseerde personenwagen zijn royale interieurruimte koppelt aan elektrisch rijplezier. En die vraag speelde al toen moederhuis Stellantis aankondigde de interne verbrandingsmotor finaal te bannen uit alle soortgelijke voertuigen van de groep.
Wat zou betekenen dat bij Peugeot, Citroën, Opel en Fiat alle LCV-personenwagens (Rifter, Partner, Traveller, Combo, Jumpy/Spacetourer, Vivaro of Zafira Life) alleen nog als batterijvoertuig beschikbaar blijven. Wat verder betekent dat de 25 jaar geleden, terzelfdertijd als bestel- en personenwagen gepresenteerde Citroën Berlingo, de verbrandingsmotor definitief vaarwel moet zeggen. Mensen op zoek naar een ruime, betaalbare auto hebben in een wagen als die Berlingo altijd hun ding gevonden. Want: een compact exterieur, een ruim en handig moduleerbaar interieur en – niet zelden – superzuinige dieselpower, waren de sterkste troeven van de Berlingo als betaalbare personenwagen.
OVERTUIGEN
Maar een typische Berlingo-klant doet, naast betaalbaarheid, ook geen toegevingen op het vlak van praktische bruikbaarheid. En dat laatste beperkt zich geenszins tot ruimteaanbod, moduleerbaarheid en een overaanbod aan opbergruimten. Berlingo-rijders voelen zich snel onbehaaglijk bij een beperkt rijbereik. Bij kabel- en stekkergedoe, bij het voortdurend plannen van tijdrovende laadbeurten… Citroën, de bedenker van ‘verkoopsucces’ Berlingo, een gebruiksvriendelijk en praktische auto voor gezins- en professioneel personenvervoer, hoeft men daarvan niet te overtuigen. Het veelzijdige karakter van de Berlingo synthetiseren met het comfort van e-motorisering is één. Het veelal nuchter redenerend clientèle aankaarten dat elektrificatie de functionaliteit zou opdrijven, is andere koek. Want dat laatste klopt enkel als men alle praktische en energetisch niet te omzeilen minpunten onbelicht laat. Dat geldt trouwens net zo goed voor zijn belangrijkste concurrenten en voor zijn gelijksoortige Stellantis-neven.
GEKENDE ELEKTROAANDRIJVING
De ë-Berlingo onderscheidt zich visueel met een gesloten radiatorrooster, met een blauwe ‘ë’ op de achterklep en blauw, geanodiseerde accenten op bumpers en zijdelingse Airbumps®. Ook deze batterijversie wordt aangeboden in korte en lange versie. De eerste als vijfpersoonsmodel, de langste als zevenzitter. Beide versies hebben zijdelingse schuifdeuren en een grote, horizontaal scharnierende, achterklep. De aandrijving wordt verzekerd door een bij Stellantis veel gebruikte opstelling. De ë-Berlingo heeft een e-motor van 136 pk/100 kW en een 50 kWh accu. Die energieopslag zit onder de vloerplaat waardoor niets aan interieur- en bagageruimte verloren gaat. Afhankelijk van de gekozen rijmodus wordt 80 kW/210 Nm (Normaal), 60 kW/180 Nm (Eco) of 100 kW/260 Nm (Power) ontwikkeld.
ENERGIE-EFFECTIVITEIT
De e-motor heeft voldoende spierkracht om de ruime en niet vederlichte ë-Berlingo, kordaat te doen versnellen. Kloek en soepel tot 100 km/u, iets minder overtuigend van 100 tot 135 km/u. Want om energie te sparen en de actieradius te verlengen, wordt bij snelheden boven de 100 km/u softwarematig strenger toegezien op energie-effectiviteit. Aangenaam blijft uiteraard dat – zoals in de meeste EV’s – motor en transmissie geruisloos en trillingvrij acteren. Dat geluidscomfort wordt gecombineerd met een evenwichtig weggedrag. Rijprecisie en weggedrag blijven het te waarderen resultaat van het EMP-2 platform dat menig Stellantis-ontwerp hoog aan te schrijven rijdynamiek meebrengt. De ë-Berlingo vormt hierop geen uitzondering ook al werd hij — berekend op zwaardere lasten – iets stugger afgeveerd.
DE VRAAG BLIJFT…
De ë-Berlingo als personenwagen, afgeleid van — of samen ontwikkeld met — lichte vrachtvarianten, vormt beslist een te overwegen basis voor het elektrisch alternatief. Maar, dan mag de accucapaciteit niet te krap zijn. We weten immers dat Berlingo-rijders snel zenuwachtig worden bij een (te) kort rijbereik. Het geluidscomfort, het te smaken rijplezier, de zee aan interieurruimte zal de ë-Berlingo-klant er graag bijnemen. Of diezelfde klant ook bereid is om daarvoor — in vergelijking met gelijkaardige diesel of benzine modellen — een stevige meerprijs te betalen, blijft de vraag. Het gevaar is dus niet denkbeeldig dat potentiële klanten hun oor te luisteren leggen bij constructeurs die minder elektrofanatiek zijn.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.