Bijzondere trends

Alfa Tonale Plug-In Hybrid Q4: sportieve CO₂-bestrijder

Gepubliceerd: 26 januari 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 227

Na de lancering van de met thermische motoren aangedreven Tonale, introduceert Alfa Romeo nu de Tonale Plug-In Hybrid Q4. Zonder Alfa’s sportminnend DNA te verloochenen, wordt deze oplaadbare, deels geëlektrificeerde benzine SUV niet enkel de sportiefste Tonale, maar zelfs de fiscaal hoogst gequoteerde ‘CO₂-bestrijder’ uit het hele Alfa Romeo gamma.

Volgens de technische fiche krijgt de sportiefste Tonale een extreem laag CO₂-cijfer toegeschreven: slechts 26 g/km in stadcyclus, daarmee is het meteen Alfa Romeo’s meest doeltreffende CO₂-bestrijder. Toch gaat die CO₂-nederigheid — synoniem voor (fossiele) brandstofzuinigheid — niet ten koste van prestaties noch sportiviteit. Ook boet hij niet in qua wendbaarheid en al evenmin wat de indeling van dit PHEV-Q4 gamma betreft. Deze ‘CO₂-antagonist’ wordt aangeboden als een elegant en met evident karakter gefavoriseerd Ti-model of als dynamisch temperamentvolle ‘Veloce’-realisatie. Die laatste uiteraard met nadruk op maximale prestaties en sportieve Alfa Romeo-evidentie.

ZONDER MORRELEN
Dit toonbeeld van efficiënte brandstofconsumptie mag ook gezien worden als Alfa’s eerste stap naar wat ze zelf de autosportiviteit van de toekomst noemen. Elektrisch of deels elektrisch? Ja, maar zonder te morrelen aan prestaties en met handhaving van dynamisch rijplezier. Het kan, zo bewijst de Tonale PHEV. Met perspectief op puur elektrisch rijden ook. Een discipline waarin deze PHEV SUV niet hoeft onder te doen voor zijn rivalen. Tussen twee elektrische ‘tankbeurten’ — en volgens WLTP-becijfering — bedraagt zijn rijbereik 80 kilometer.

PRAKTIJKERVAREN AANDRIJVING
Even herinneren: met een lengte van 4,53 meter kan de Tonale ingedeeld worden in het premium C-SUV marktsegment. Een marktdeel waarin deze ‘gedroomlijnde’ Italiaanse SUV het concurrentieel aan de stok heeft met de Audi Q3, de BMW X1 en de Mercedes GLA/GLB. Maar daar blijft het niet bij voor de Tonale PHEV. Althans die mening berust op de rij-technische ervaring die wij hadden aan het stuur van gelijksoortige Stellantis-PHEV-creaties. Ook al verschilt de Tonale PHEV technisch van de naar concept vergelijkbare Stellantis PHEV’s waaraan we dachten. Lees: de te vergelijken PHEV-neven van Citroën, Opel en Peugeot. Of nog… de Jeep Compass 4Xe. De Amerikaanse Stellantis-neef, die zoals de Tonale PHEV in dezelfde Italiaanse fabriek in Melfi (bij Napels) wordt geassembleerd. Een Jeep bovendien, waarmee de Tonale PHEV zijn platform en PHEV-technologie deelt.

E-AWD VIERWIELAANDRIJVING
Waardoor ook de Tonale PHEV Q4 vierwiel aangedreven is en, naast een thermische motor, twee e-motoren gemonteerd krijgt. De eerste, gekoppeld aan de verbrandingsmotor, drijft mee de vooras aan. Die e-motor ontwikkelt 45 pk, ondersteunt niet alleen de benzinemotor maar fungeert ook als starter-alternator en recupereert vertragingsenergie. De tweede e-motor (122 pk) drijft de achterwielen aan. Het fossiel-gevoede benzinehart wordt gevormd door de bekende, turbo-aangejaagde 1,3-liter, MultiAir viercilinder (180 pk). Die wordt gekoppeld aan een automatische 6-bak en levert, samen met de voorste e-motor, tractie aan de vooras. Een lithium-ion batterij (15,5 kWh) voorziet de e-motoren van energie. Het systeemvermogen (280 pk) volstaat om deze stekkerhybride in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren. In elektrische modus scoort hij een top van 135 km/u. Met verbrandingsmotor en beide e-motoren actief is deze Tonale zelfs sneller dan 200 km/u. Waarbij de meerwaarde van de e-AWD niet mag onderschat worden teneinde de power-overvloed deftig op het asfalt te krijgen. En dat is niet onbelangrijk gezien de onmiddellijk beschikbare trekkracht — eigen aan e-motoren — die doeltreffender met vier, dan wel met twee, wielen op de straat terechtkomen.

MY ALFA CONNECT APP
Vier nieuwe functies debuteren in de Tonale PHEV. Op basis van de nog resterende batterijcapaciteit informeert ‘Dynamic Range Mapping’ op het navigatiescherm en via de My Alfa Connect-app over laadmogelijkheid. De ‘Charging Station Finder’ wijst op de navigatiekaart en met My Alfa Connect de snelste weg naar de dichtstbijzijnde laadpaal. ‘My eCharge’ geeft via My Alfa Connect inzicht in ‘Free2Move eSolutions’, het beheer van openbare en particuliere laadpalen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.