Opvallende bezigheden

Katrien Kermans: schilderijen op een catwalk

Gepubliceerd: 25 februari 2021  |  Door: Suzanne Antonis  |  Onderox editie: 206

GEEL/SCHOTEN – Het was voor Katrien Kermans (47) een late roeping om haar professionele leven in te vullen als kunstenares. Na ontelbare uren experimenteren in haar atelier, heeft ze haar pad gevonden. Haar geliefde thema is de menselijke figuur, zowel vaktechnisch als in het creatieve proces om die naakte mens te kleden. Samen met haar fascinatie voor de Oude Meesters, worden haar portretten zowel eigenzinnige als unieke beelden.

Elke maand zoekt journaliste Suzanne in deze rubriek een Kempense kunstenaar op. Deze maand: Katrien Kermans

In het dagelijkse leven is Katrien echtgenote en mama van een druk gezin. Maar eens in haar atelier, zet ze die omgeving of wat er op haar pad komt om in sterke schilderijen. Geïnspireerd door de modeopleiding die ze volgde en de kleuren en technieken van de Oude Meesters, vertaalt ze het menselijk lichaam in uitgepuurde portretten en sprekende poses. Katrien: “Ik werk sinds 2018 fulltime als kunstenaar, na een administratieve carrière in een school. Creatief zijn zat er altijd al wel in. Ik voel het ook als een soort noodzaak om me daarin te uiten. Toen de kinderen oud genoeg waren, schreef ik me in voor het deeltijds kunstonderwijs en volgde ik waar ik maar kon workshops, al dan niet online. Ik heb veel geleerd van de Amerikaanse kunstenaars Robert Liberace en Cesar Santos. In Amerika blijkt het een gewoonte te zijn dat gerenommeerde kunstenaars hun passie en kennis delen. Ze zijn allebei gespecialiseerd in portretten en schilderen van naaktmodellen. Van hen leerde ik vooral hoe een menselijk lichaam in elkaar zit want dat is toch vooral een technische aangelegenheid. Maar een lichaam alleen is niet genoeg. Ik wil er iets aan toevoegen zoals een gemoedstoestand die ik in een gezicht kan laten zien of kleren die mooi bij dat lichaam passen.”

COLLAGES VAN IDEEËN
Een schilderij van Katrien komt zelden uit het niets. Katrien: “Ik maak veel foto’s van mensen uit mijn omgeving maar evengoed kom ik op straat iemand tegen die me raakt. Dan vraag ik of ik een foto mag maken die ik dan thuis in mijn ideeënschriftje kleef. In het atelier liggen ook stapels boeken over modeontwerpers. Vaak zijn die afbeeldingen stilistisch, met weinig achtergrond zodat de nadruk op de kleren ligt. Of ik zie in tijdschriften een foto van iemand in een bepaalde houding die me aanspreekt. Dat zijn de eerste aanzetten om tot de vorming van een uniek beeld te komen. Ik kies bv. voor een jurk een andere kleur of voeg er een strik aan toe. Kom ik er niet uit, dan maak ik zelf met stofjes iets nieuws. Het is voortdurend spelen met wat ik op papier zie en hoe het zich in mijn hoofd ontwikkelt. Dat creatieve proces is bijzonder boeiend en ik kan er uren mee bezig zijn. Het is ook een uitdaging die ik nodig heb om kritisch te blijven en goed werk af te leveren. Pas als ik voldoende overtuigd ben dat ik met een bepaald beeld verder kan, zet ik me aan mijn schildersezel.”

OUDE MEESTERS
De ideeën en ontwerpen zijn modern geïnspireerd, maar als het op schildertechnieken aankomt, grijpt Katrien graag terug naar Oude Meesters zoals Rubens en Van Dyck. Katrien: “Ik werk met olieverf op canvas. Het is een techniek die je in veel mediums kan gebruiken en ik voel wel dat ik daarin ook een weg heb afgelegd. Waar ik vroeger na de tekening onmiddellijk met olieverf aan de slag ging, zet ik nu eerst het ontwerp in acryl. Dat droogt sneller en geeft me een goed idee of de kleuren goed zitten en de verhoudingen van het lichaam correct zijn want dat is een absolute voorwaarde om verder te werken. Daarna ga ik met olieverf laag na laag verder. Ook mijn kleurenkeuze gaat vaak terug naar de oude tinten, omdat ze nu eenmaal mooi in harmonie samenvallen. Na een droogperiode komt er glansvernis op waarmee ik nog de juiste accenten van licht en donker kan leggen.”

STAPPEN BUITEN HET ATELIER
Omdat Katrien nog maar twee jaar fulltime kunstenares is, waren tot nu toe solotentoonstellingen nog niet aan de orde. Katrien: “Ik deed wel eens mee aan groepstentoonstellingen in het dorp en de goede commentaren spoorden me aan om op de ingeslagen weg verder te gaan. Ik nam ook al deel aan enkele kunstbeurzen, het is daar dat ik Patricia en Gareth van Gallery Lola in Geel voor het eerst heb ontmoet. Het was een fijne ervaring om te weten dat mensen die me niet kennen, toch geraakt worden door wat ik maak en me willen vertegenwoordigen. Ze hebben een uitgesproken keuze maar ik krijg in hun galerij de vrijheid om portretten te schilderen waar ik zelf achter sta. Toch schilder ik niet vanuit de grote emoties. Ik wil mensen portretteren, waarmee ik zelf ook iets kan vertellen en een geheel tonen dat ik mooi vind qua kleur en vormgeving. En dan hoop ik dat wie mijn werk in huis haalt er blijvend van kan genieten.”

Meer lezen van Suzanne Antonis
Meer lezen over
de galerijkunstcultuur

Meer Opvallende bezigheden

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.