Helemaal op smaak

Trends in de wondere wereld van het bier

Gepubliceerd: 26 augustus 2021  |  Door: Kobe Schroeven  |  Onderox editie: 211

Hoe je het ook draait of keert, ook in de wondere wereld van het bier hecht men belang aan tradities en aan bieren die hun waarde al bewezen hebben. Zelfs brouwers zijn niet ongevoelig voor internationale trends. Want bierland stopt niet aan onze nationale grenzen. In dit artikel bespreken we enkele trends die zonder twijfel niet ontsnapt zijn aan het waakzame oog van de doorwinterde bierliefhebber, maar die zeker het bespreken waard zijn. Vervolgens passen we die trends toe op enkele smaakvolle voorbeeldbieren.

1. Bier uit blik
Deze is in een vorig nummer al ruimschoots aan bod gekomen. Het is een trend die moeilijk te stoppen zal zijn, tenzij een plots tekort aan aluminium roet in het eten gooit, en dat is niet al te vergezocht. Onze brouwers werden tijdens corona geconfronteerd met een tekort aan glazen flesjes, in de V.S. was er een tekort aan aluminium… Bij hen is bier in blik big business. Talloze cafébazen installeren op dit eigenste moment koelkasten in hun zaak om mee te kunnen surfen op deze trend. Want heel wat lekkere en hippe bieren zijn enkel in blik verkrijgbaar. Belangrijkste pluspunt is de bewaring van het bier, want licht en lucht worden zonder pardon tegengehouden.

2. Alcoholvrije en alcoholarme bieren
Waar deze bieren vroeger bijna allemaal uit hetzelfde pilsvaatje tapten, en door de wat muffe en platte smaak een slechte naam kregen, is bij de nieuwe varianten de kwaliteit en de smaak er zienderogen op vooruit gegaan. De verkoopargumenten zijn duidelijk: je kan toch genieten van een biertje, zonder je zorgen te maken over de kater. Bovendien is het eens iets anders dan een frisdrank, waar trouwens heel wat meer suiker en calorieën in zitten.

3. De internationalisering en globalisering van de biermarkt
De huidige pandemie heeft voor eens en altijd aan het grote publiek aangetoond dat globalisering wel degelijk heel wat nadelen kent. Maar ook dit is een trend die voorlopig alleen maar in populariteit lijkt te stijgen. Bieren uit Zuid-Amerika en de V.S. zijn al lang geen rariteit meer. Maar je hoeft het niet altijd zo ver te zoeken. Ook binnen Europa komen heel wat landen opzetten die je voorheen niet met lekker bier associeerde. Polen, de Baltische staten, Spanje, de Scandinavische landen, en zelfs Nederland, allemaal landen die met recht en rede hun plek opeisen in het bierlandschap.

4. Experimenteren met traditionele bierstijlen
Traditionalisten zullen moord en brand schreeuwen, en neen, het zal inderdaad niet meer gaan om een echte saison, of roodbruin, maar je mag het kind ook niet met het badwater in de gootsteen kieperen. Nog niet al deze bieren passen in de voor ons soms zo nodige hokjes, maar er zitten bieren bij die meer dan de moeite waard zijn. Trends binnen deze trends zijn enerzijds de collabs, de samenwerking tussen twee brouwerijen. Een mooi voorbeeld dat ondernemers die elkaar het licht in de ogen gunnen tot mooie dingen in staat zijn. En anderzijds dat deze trends aangevuurd worden door de craft brewers en niet door de grote spelers op de markt.

Pico Bello - Brussels Beer Project (0,3%) (trend 1-2-3-4)
Een alcoholvrij bier dat aan al deze trends voldoet? Toch wel. Deze NEIPA, New England IPA, voldoet aan onze nationale norm om alcoholvrij genoemd te worden. En zoals het een hazy IPA betaamt, kan men het aroma niet anders benoemen dan hoppig. De aromahoppen voeren ook de boventoon in de smaak, met duidelijke hinten van citrus en mango. Ze noemen het zelf een ‘hazy sour IPA’, en dat kan beaamd worden. Er is zeker ‘een zuurtje’ aanwezig, zonder dat het te wrang wordt. Bovendien trekt Brussels Beer Project niet alleen de internationale kaart, met proeflokalen in Parijs, Tokio en uiteraard Brussel, en collabs met buitenlandse brouwers, ook experimenten zijn hen niet vreemd. Conclusie? Een frisse doordrinker, die het juk van muffe alcoholvrije bieren zonder probleem van zich afschudt.

Juice Punch - Brouwerij Frontaal (5,8%) (trend 1-3-4)
Wie dacht dat de IPA-trend dood en begraven was, is eraan voor de moeite. Met de geboorte van de New England IPA (naar de Amerikaanse staat waar de geboortewieg staat), werd de stilvallende trend nieuw leven ingeblazen, en hoe! Zowat elke hippe craft brewer die met blik werkt heeft vandaag de dag minstens één NEIPA op de kaart staan. De bittere toetsen, zo kenmerkend voor een gewone IPA, worden gecounterd door de toevoeging van vaak verschillende fruitige aromahopsoorten. Bij sommige van deze hazy IPA’s is de balans soms wat zoek, en het bitter volledig weggemoffeld achter de citrus- en andere fruittoetsen, maar niet zo bij deze jongen. Hij is heel sterk gehopt met duidelijke ananastoetsen, maar het bitter is ook nog duidelijk aanwezig. Hij proeft ook wat romiger, wat voller dan de Pico Bello, maar dat hoeft door het hogere alcoholgehalte niet te verbazen. Zeker geen slechte instapper voor wie onbekend is met deze stijl, je krijgt onmiddellijk een duidelijk beeld waar die voor staat. Nederland heeft wel wat brouwerijen die deze stijl omarmd hebben, de liefhebbers moeten zeker ook eens bij De Moersleutel gaan kijken.

Wild Card Sour Blend-Sweet Cherry - Het Nest (7,5%) (trend 3-4)
Enkele jaren geleden las ik wel eens: ‘Sour is the new bitter’. De zure bieren moesten en zouden de IPA’s van de troon stoten. Zo ver is het nooit gekomen, maar zure bieren hebben in de laatste jaren wel een hoge vlucht genomen. En wederom liggen er Belgische bieren aan de basis, zeker het Vlaams Roodbruin blijkt een inspiratie. Bij deze bieren wordt vaak melkzuur gebruikt om een zoetere smaak te verlenen aan de zure bieren. Men is hier echter verder in gegaan door zoete ingrediënten toe te voegen, om zo te komen tot ‘tart of pastry sours’, waar het harde zure bijna volledig wordt weggedrukt door het zoete. Net zoals bij alle bieren is balans hier van belang. En daar zijn ze bij Het Nest wederom in geslaagd. Dit is een brouwerij die heel wat van zijn brouwsels exporteert, maar die ook de koe bij de horens wil vatten door steeds te vernieuwen, met respect voor traditie en kwaliteit. Ze waren al bezig met barrel aged beers, lang voor de grotere spelers op de kar durfden te springen. Dit bier is een barrel aged sour. De (melk)zure aroma’s treden je onmiddellijk tegemoet, maar zitten in de smaak mooi verpakt in de zoete toetsen van de melkzuurbacteriën en de zoete kersen. Een gebalanceerd bier waar de bitters van hun pokerface (de basis voor dit bier) zo goed als verdwenen zijn. Een verfrissende aanrader voor op een zomers terras!

Black Treats - collab Galea en De Man (11%) (trend 1-3-4)
Dat ze bij Galea niet verlegen zitten om een experiment meer of minder, heb je hier al eerder kunnen lezen. Nu zijn ze de grens overgestoken om met brouwerij De Man een pastry stout te brouwen. Denk: een stout, met toevoeging van zoetigheden, zodat je komt tot een (mier)zoet dessertbier. En dat mag je hier redelijk letterlijk nemen. Zo werd er niet alleen, en merkbaar, kokosnoot toegevoegd, maar ook geroosterde marshmallows! Het aroma van marshmallows boven een kampvuur is bijna voelbaar aanwezig, en bij het proeven wordt dit nog eens bevestigd. De kokosnoot volgt iets later in de afdronk. Zeker en vast een goed gebrouwen bier, maar je moet er voor in the mood zijn, of een onverbeterlijke zoetekauw, want dit is een vloeibaar dessert, waarbij de traditionele stout enkel op de achtergrond aanwezig is.

HEROPSTART PROEVERIJEN!
Het is zover! We gaan met deze rubriek opnieuw proeverijen organiseren! Noteer alvast maandag 6 september 2021 en maandag 4 oktober 2021 in je agenda. Plaats van afspraak: Café ’t Kelderke, aan het Stationsplein in Geel. Prijs: 14 euro p.p. Start: 20 uur. Inschrijven kan via: proeverij@onderox.be of in ’t Kelderke zelf.

Meer lezen van Kobe Schroeven

Meer Helemaal op smaak

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.