Bijzondere trends

Volvo C40 Recharge Twin: genieten geblazen

Gepubliceerd: 24 februari 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 217

In de omgeving van zijn geboorteplaats Gent mochten we Volvo’s C40 Recharge Twin een eerste maal proefrijden. Wat volgt is een test met een haar fijn te sturen, rotsvast op de weg liggende, op zijn vier wielen trekkende personenwagen. Aangedreven door twee elektromotoren van 204 pk elk. Genieten geblazen dus… Oprispend ‘elektrisch’ bezwaar ten spijt.

Tweemaal 204 pk of 408 pk systeemvermogen. Van het goede te veel? Ons hoor je niet klagen. Pk’s en nooit getemperde jongensdromen, weet je wel. Dus laat die pk-vlagen maar aanrukken. Temeer daar deze elektrische C40 nooit problemen kent om dat powerarsenaal effectief op de straatstenen te zetten. Met vierwielaandrijving als solide en veilige uitkomst. Toch is ‘te’ nooit goed. Tehuis en tevreden uitgezonderd. Terechte vragen rijzen echter bij dit te veel aan elektrische pk’s. Een personenwagen als de C40, die 400 pk uit een verbrandingsmotor tovert? Die wacht vandaag de fiscale strop. Een stekkerauto van 400 pk? Cool, chic, trendy. Milieuminnend zelfs, fiscaal aangemoedigd op de koop toe.

GEEN VERWIJT
Geen verwijt echter aan de sportief en zalig rijdende C40. Die volgt de markttendens van elektrische wagens, bedacht met karrevrachten pk’s. De (over)geënthousiasmeerde batterij-auto moet blijkbaar pk-stormen opwekken, die — naast flitsende prestaties — ‘aanslagen’ plegen op batterij-capaciteit en rijbereik. De groene stekkerauto is blijkbaar niet cool als hij geen elektromagnetische krachten etaleert die de mens in minder dan 5 seconden naar 100 km/u slingert. In deze radicale elektrificatietijden mankeert het soms aan werkelijkheidszin. Niet één ingenieur weerlegt dat veel pk’s het stroomverbruik en rijbereik (negatief) beïnvloeden. Dat te veel aan pk’s is dus technologisch niet te verzoenen met wat in tijden van ‘Grote Transitie’ weergalmt als een energie-efficiënt strijdlied.

ENKEL ELEKTRISCH
De C40 is een iets langere XC40 maar met identieke wielbasis. Naast een verlaagde daklijn krijgt hij een schuiner getekende achterklep. Het verschil met de populaire XC40 is dat de coupé-achtige C40 enkel elektrisch te koop is. Net als de XC40 rust ook de coupé op het CMA-platform van de Geely-groep. Met een e-motor van 150 kW/204 pk en 330 Nm aan werklust op voor- en achteras beschikt de C40 Recharge Twin over een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm. Ondanks zijn gewicht van 2,2 ton flitst hij daarmee vanuit stilstand naar 100 km/u in amper 4,7 seconden. Heel veel power en erg snel dus.

EEN MOTOR TE VEEL
Deze schitterend rijdende C40 zou ook met één motor minder perfect door het autoleven kunnen. Daaraan kan niet getwijfeld worden. Minder duur, energie-efficiënter, minder in gewicht, minder bandenslijtage, meer rijbereik. En… nog altijd presteren zoals zijn rechtstreekse concurrenten. Het éénmotorige zustermodel, de XC40 Recharge bewijst dat. Uiteraard is een éénmotorige en nog altijd 170 kW/231 pk straffe C40 Recharge (zonder Twin) in aantocht. Als technisch evenbeeld dan van die meer dan behoorlijk presterende XC40 Recharge. Minder duur ook, want echt goedkoop kan je de C40 Twin-versie niet noemen. In afwachting daarvan genieten wij — stoute pk-lovers — intens achter het stuur van de pikant gepeperde Twin-versie. Door het hoge gewicht ligt die stevig op de weg, voelt hij buitengewoon stabiel aan en getuigt hij van een feilloze koersvastheid. Dit alles met dank aan een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras en een gelijkmatig over de vier wielen verspreide aandrijfkracht. Allemaal onmisbaar voor een personenwagen als deze, die altijd (veel) meer power aan boord heeft dan echt nodig. In tegenstelling tot de eigen ontworpen software voor de XC40, doet het centrale aanraakscherm in de C40 beroep op — in samenwerking met Google — ontworpen Android-software. Blijkt alvast dat Volvo hier niet aan digitale overengineering deed. Audio- en klimaatinstellingen blijven rechtstreeks te bedienen. Waarbij ‘analoge bemoeienis’ gelukkig helpt voorkomen dat men telkens opnieuw doorheen verkeersafleidende digitale menu’s moet surfen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.