Bijzondere trends

Subaru XV e-Boxer, de gulden middenweg

Gepubliceerd: 23 september 2020  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 202

Subaru distantieerde zich tot voor kort hardnekkig van de electrificatie-hype. Met de Forester e-Boxer en de XV e-Boxer wordt nu toch een eerste bescheiden stap in die richting gezet. Het betreft dus geen compleet elektrische auto’s. Wel zijn het ‘zelfladende’ hybrides, die de kranig ronkende viercilinder-boxers assistentie verlenen en zo de brandstofefficiëntie helpen verbeteren.

Net als de Forester kreeg ook de XV een e-Boxer aandrijflijn gemonteerd. Voor beide modellen zijn de specificaties van die aandrijving identiek. Een Boxer-viercilinder, met een cilinderinhoud van 2,0 liter (150 pk/194 Nm) wordt dus bijgestaan door een e-motor (16,7 pk en 66 Nm). Die e-motor maakt – in tegenstelling tot een aantal concurrenten – geen onderdeel uit van de achterasconstructie of drijft de achteras niet rechtstreeks aan. De compacte en niet al te zwaar wegende e-motor maakt wel deel uit van de CVT-transmissie en puurt zijn energie uit een eveneens compact en niet ‘doorwegend’ accupakket waarvan de energiecapaciteit 0,6 kWh bedraagt.

ZWAARTEPUNT
Ook deze XV e-Boxer rust op Subaru’s Global Platform. Een basisstructuur die symbool staat voor stijfheid en rigiditeit. In snelle bochten of in zwaardere offroad-opdrachten geeft de XV geen krimp en demonstreert hij stijfheid en stevigheid waar veel – vaak duurdere – concurrenten iets van kunnen opsteken. Denk daarbij aan het laag gesitueerde zwaartepunt als gevolg van het monteren van de platte boxer-motor. Dit alles met gunstige gevolgen voor de rijdynamische kwaliteiten. Het koetswerk geeft geen krimp, de balans is uitstekend, het rijcomfort hoogst aangenaam, de rechtuit-stabiliteit voortreffelijk. Ondanks zijn hoger gewicht (e-motor en batterij) blijft hij complexloos te sturen. De naar comfort afgestemde vering speelt hem weinig parten. Ook in het snellere bochtenwerk, en als we de verharde weg verlaten en ons aan een nummertje offroad rijden wagen, blijft de lenigheid van deze XV verbazen. Vergeet trouwens niet dat deze stoer ogende, rijk uitgeruste en in het verkeer comfortabel en stuurvast te beheersen crossover zich ontpopt tot een volleerde terreinwagen van zodra we een avontuurlijke boswandeling op het reismenu zetten.

PERMANENTE VIERWIELAANDRIJVING
De boxermotor, gekenmerkt door zijn platte structuur omwille van de horizontaal en oppositioneel gemonteerde cilinderbanken, samen met de ‘geëlektrificeerde’ continu variabele transmissie (CVT) en de batterij, maken dat de (iets) lichter wegende XV e-Boxer een seconde sneller dan de Forester e-Boxer vanuit stilstand naar de 100 km/u snelt. Het valt ook op dat de e-motor veel vaker power-bijstand levert dan datgene wat die ‘bescheiden’ batterij aanvankelijk doet vermoeden. Wat ook wijst op het speelse gemak waarmee deze zelfladende hybride de energie van de 0,6 kWh op peil houdt.

Uiteraard is ook deze XV – volgens een toe te juichen Subaru-traditie – gezegend met permanente vierwielaandrijving. De deels geëlektriceerde CVT kan vanuit stilstand extra power leveren. Een bijkomend voordeel dat in moeilijke offroad-situaties vaak het verschil maakt. Niet dat veel kopers wakker liggen van permanente vierwielaandrijving. Het maakt van de XV wel een ‘onvervalste’ SUV die ook naast het asfalt een trouwe reisgenoot blijft. Eentje die op gladde wegen bovendien een veiligheidstroef kan uitspelen en die een aanzienlijk 4X4-voordeel heeft bij het trekken van een caravan of aanhangwagen. Waarom denk je trouwens dat Subaru’s zo populair zijn in Nederland, Zwitserland en Oostenrijk?

ELK NADEEL HEEFT ZIJN VOORDEEL...
Het veiligheidsaspect van vierwieltractie dient hier dus niet in vraag gesteld. Men kan zich bij de Subaru XV e-Boxer wel afvragen of deze zelfladende hybridisering opweegt tegen het enige nadeel van een boxermotor, zijn relatief hoger brandstofverbruik. Of Subaru niet beter een zwaardere accu en een straffere e-motor monteert om de dorst van flat-four benzinemotoren te lessen? Dat zou zeker voor meer elektrische assistentie zorgen. Maar het zou ook het prijskaartje opvoeren, het wagengewicht benadelen en de batterij minder compact maken. Bovendien zou in deze zelfladende hybride-opstelling de benzinemotor vaker moeten inspringen om de batterij op peil te houden. Daar waar het voordeel nu is dat het elektropakket slechts 110 kg meergewicht vertegenwoordigt en het batterijpeil relatief makkelijk op peil is te houden. Deze XV e-Boxer, vergeleken met een klassieke Boxer-versies en in stadsverkeer, zou het brandstofverbruik met 11% drukken. Een verdere elektrisch ondersteunde brandstofbesparing zal dus, zeker in een dergelijke hybride-opstelling, het prijskaartje opvoeren en andere nevenwerkingen als gevolg hebben. Dus, wat ons betreft heeft Subaru in zijn eerste stap naar elektrificatie beslist een te verdedigen, gulden middenweg genomen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
remmen losauto

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.