Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
Retro-stilistisch bezield en met inbreng van elektromotoren, werd eerst de laaiend populaire R5 nieuw leven ingeblazen. Intussen probeert Renault elektrificerend de al even legendarische '4L' heruit te vinden. Ook voor de full-electric Renault R4 E-Tech werden de kenschetsen van de originele 4L geüpdatet volgens de regels van de retro-futuristische designkunst.
Een halve eeuw na zijn geboorte begroeten we zo de moderne versie van een populaire, kleine break die dertig lange jaren mee het straatbeeld hielp bepalen: de gedenkwaardige R4. Die kleine Renault staat gegraveerd in het collectieve autogeheugen. Alom gekend als een betaalbare, praktische gezinswagen. Als een handige break ook. Gewaardeerd omwille van het ongecompliceerde concept, maar wel degelijk van opvatting. Zo boekte de originele Renault 4 ruim drie decennia succes en kon hij meer dan 8.150.000 eigenaars voor zich winnen. Waardoor die ‘vier’ nog altijd één van de bestverkochte Renault-modellen blijft.
COMPACT MAAR NIET (LANGER) KLEIN
Met design dat refereert naar het DNA van oervader R4, gecombineerd met hedendaagse elektrotechnologie en geraffineerd gekalibreerde onderstellen. Na de succesrijke verwelkoming van de R5 E-Tech valt zo ook het befaamde R4-icoon retro-stilistisch geïnspireerde elektrificatie te beurt. Naar voorbeeld van de onlangs geïntroduceerde R5 E-Tech hoopt Renault ook met deze R4 E-Tech de democratisering van het elektrisch autorijden aan te zwengelen.
De nieuwbakken R4 E-Tech positioneert zich in het huidige elektrische gamma van Renault tussen de R5 E-Tech en de Mégane E-Tech. Immers, een behoorlijk stuk groter dan zijn illustere voorganger. Tijdens onze kennismaking in Portugal posteerden we nieuw even naast nog altijd rijdend oud. Zoals de beelden tonen is het verschil in grootte opmerkelijk. Of hoe de opvolgers van kleine auto’s alsmaar groter worden.
PRAKTISCHE AUTOREALITEIT
Veel groter dus dan zijn voorvaderen. Langer en groter zelfs dan de R5 E-Tech. Met meer interieurvolume dan die laatste en toch minder duur. Wat duidelijk maakt dat Renault met de ‘R4-Renaissance’ lonkt naar klanten met zin voor de praktische kant van de geëlektrificeerde autorealiteit. Praktisch? Ja, met een royale en vlot toegankelijke kofferruimte dankzij een breed en recht openende achterklep en die markant lage laaddrempel. Naast een geslaagd uiterlijke heeft retro-stilistisch bezielde elektrificatie de R4 E-Tech dus nog andere winstpunten bijgebracht. Interieurruimte, koffervolume en moduleerbaarheid. Genoeg aandrijfvermogen, voorbeeldige wegligging en een lekker aanvoelende stuurinrichting.
Het design van de R4 E-Tech herinnert pertinent aan zijn iconische voorganger. De benzinemotoren van weleer maakten plaats voor door stroom gevoede aandrijfaggregaten. Terug naar het verleden, om technologische automoderniteit te promoten. Want net als de nieuwe R5 baseert ook de R4 E-Tech zich op een specifiek elektrisch platform van de Renault-Nissan groep. En net als die goed onthaalde elektrische ‘vijf’ is de voorwielophanging van de R4 E-Tech analogisch aan die van een Clio of Captur terwijl de achterwielophanging dan weer vergelijkbaar is met die van een Mégane E-Tech electric. Voor de R4 E-Tech laat Renault de keuze uit een energieopslag van 40 kWh of 52 kWh en 122pk of 150 pk aan elektrisch aandrijfvermogen.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.