Bijzondere trends

New Ford Kuga: Ook succesnummers hebben nood aan vernieuwing

Gepubliceerd: 30 oktober 2024  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 246

Hoe de gemoderniseerde Ford Kuga de sterk toegenomen concurrentie kan voorblijven? Een assertiever ogende aanblik, geoptimaliseerde drijfwerken en herrekende transmissies bieden deze Ford alvast snellere acceleraties en het beste sleepvermogen in zijn marktsegment. 

De ooit zo populaire Mondeo en Fiesta zijn helaas niet meer. Ook bij Ford leidde de opgelegde elektrificatie tot het voortijdig uitsterven van steengoede, met betrouwbare techniek aangeporde auto’s. Wat niet wil zeggen dat Ford het fossiele hoofdstuk definitief heeft afgesloten. Op de markt van Sport Utility Voertuigen (SUV’s) claimt het merk immers een prominente rol. Zie de succesvolle compacte Puma. Of bekijk de grotere Kuga, waarmee de hitlijsten al sinds 2019 gedomineerd worden. Want de Kuga Plug-Ins waren in 2021, 2022 en 2023 niet voor niets Europa’s bestverkochte stekkerhybrides. De concurrentie in het Kuga marktdeel wordt echter bitsiger. En, ook succesnummers als de Kuga zijn snel aan modernisering toe.

VOOR- EN VIERWIELTRACTIE
Een markante LED-lichtbalk, een nieuwe, glanzend zwarte radiatorgrille en hertekende adaptieve koplampen brengen de snoet van de nieuwe Kuga meer in lijn met die van recent nog geüpgraded Ford-modellen. Verder wordt de nieuwe Kuga — naast de sportief georiënteerde ST-Line versies — ook aangeboden in een stoerder, off-road specifiek Active-uitrustingsniveau. Keuze is er verder uit een voorwielaangedreven versie (FWD) met 1.5 Ecoboost benzinemotor (150 pk) in samenspel met een manuele zesbak of een 2.5 Duratec Full Hybrid drijfwerk (180 pk). Die laatste aandrijflijn (dan wel met 183 pk) kan ook in combinatie met vierwiel-tractie (AWD). Rest verder een FWD 2.5 Duratec Plug-In hybride (PHEV) van 243 pk.
De drijfwerken met de 2.5 Duratec benzinemotor krijgen een automatische transmissie. Zowel de zelfopladende AWD Kuga als de FWD PHEV Kuga krijgen een nieuwe transmissie. Beide versies laten daarmee snellere acceleraties noteren en dragen, in geval van de PHEV-versie, bij tot een langer elektrisch rijbereik. Voor die stekkerhybride werd de batterijcapaciteit van 14,4 kWh weliswaar behouden, maar inbreng van de nieuwe transmissie heeft het elektrisch rijbereik van 60 tot 69 km doen toenemen.
Interessant voor een middelgrote SUV als de Kuga, is dat de nieuwe transmissie, zowel de FWD Plug-in hybride als de AWD zelfopladende versies, begunstigt met een geremde sleeplast van 2.100 kg. Opmerkelijk meer dus dan de 1.500 kg sleeplast die de vorige Kuga ’s aan de trekhaak konden verdragen. Kort: wat het slepen van boot, trailer, aanhangwagen of caravan aangaat, geldt deze Kuga vandaag als de beste leerling in zijn klas. In de sleep-discipline hoeft deze populaire Ford zich dus niet meer verlegen te tonen in vergelijking met — naar sleepvermogen — veelal onklopbare, dieselequivalenten.

SYNC4 INFOTAINMENT
Weg zijn de analoge wijzerplaten in de cockpit. Net als het (het merendeel) van de met fysieke knoppen te bedienen instellingen. Vaarwel ook het oude SYNC3-infotainment. Alles moest plaats ruimen voor een extra gedigitaliseerde habitus. De implementatie dus van Ford’s SYNC4 infotainment. Tweemaal krachtiger en sneller dan SYNC3, zo horen we. Welkom ook aan een naar persoonlijke wens te configureren 12,3-inch instrumentarium en een groter 13,2-inch aanraakscherm dat centraal op de boordplank het oude 8 inch naar de geschiedenis heeft geholpen. Met inbreng ook van Cloudgebaseerde navigatie, jawel.
En dankzij SYNC4 kan men met de nieuwe Kuga als ‘PHEV-sleepkampioen’ ook optimaal die denderende sleepcapaciteiten benutten. Met de hulp van de Trailer Connection Checklist om veilig en praktisch een aanhangwagen of caravan aan te koppelen. Of met de Trailer Tow Navigation-applicatie. Om bij het instellen van de navigatie ook de afmetingen van Kuga en aanhanger mee te geven. Waarna SYNC4 routes uitstippelt zonder te scherpe bochten, al te steile hellingen, lage bruggen of alle andere moeilijk(er) met trailer te bedwingen verkeersobstakels.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.