Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
Terwijl ‘grote’ autofabrikanten de productie van compacte en betaalbare- gezinswagens drastisch inperken, lonkt MG met zijn nagelnieuwe MG 3 Hybrid+ net naar dat door de bedreven constructeurs verwaarloosde marktdeel.
Niet enkel Ford mag, omwille van een miserabele Fiesta-sage, nonchalance voor de markt van compacte en redelijk betaalbare gezinswagens worden verweten. Drogredenen als te dure ontwikkelingskost, te hoge productieprijzen of te lage winsten worden door menig constructeur aangehaald om hun desinteresse in het marktdeel goed te praten. Toevallig dezelfde constructeurs die zich nooit te berooid voelden om, los van enige garantie op een profitabele toekomst, de elektrische weldaad met exorbitante investeringen toe te juichen. De Chinese SAIC Group, toch ook een topspeler op het gebied van auto-elektrificatie, begaat die fout alvast niet. Onder de Europese merknaam MG knipogen ze met hun nieuwe MG3 naar het o.a. in Europa onterecht verwaarloosde clientèle van een betaalbare kleine gezinswagen en tonen ze vooral Europese constructeurs dat het anders kan. Dat de gigantische investeringen in die full-electric hype geen dekmantel mag zijn, om de liefhebbers van een betaalbare en niet full-elektrische gezinswagen uit het oog te verliezen. De nieuwe MG3 is daarom enkel te verkrijgen met deugdelijke hybrideaandrijving. Met een flinke verhouding tussen prijs, uitrusting en potente prestaties wordt deze MG een te duchten concurrent voor o.m. de succesvolle en redelijk betaalbare Dacia Sandero. Een Dacia trouwens waarvan het huidig verkoopsucces meteen demonstreert hoezeer de autobouwer het belang van de budgetvriendelijke, compacte gezinswagen heeft verwaarloosd.
VOLDOENDE RUIMTE
De MG3 is (eindelijk eens) geen SUV zoals zijn huisgenoten ZS EV, EHS of Marvel R. Geen break zoals de MG5. Niet puur elektrisch aangedreven zoals die MG4 of MG5. Het is wel een compacte vijfdeurs hatchback, gepowerd met een potent (194 pk) benzine-hybride drijfwerk. Met een interieurafwerking die getuigt van een hoog niveau. Met een ruimteaanbod ook dat in deze wagenklasse eerder uitzonderlijk is. We hebben trouwens al met, naar buitenafmetingen, grotere auto’s gereden waarin we het uiteindelijk met minder levensruimte moesten stellen. De koffer van 293 liter lijkt misschien krap maar blijft goed vergelijkbaar met die van de hybrideconcurrentie.
GEZONDE LONGINHOUD
Onder de kap begroeten we MG’s eerste full-hybride drijfwerk. Eindelijk eens niet geconcretiseerd met een te weinig aan cc’s stamelende driecilinder. Wel een behaaglijker zoemende viercilinder met een niet ‘onder de downside’ gedownsizde longinhoud. Bijster spaarzaam bovendien met fossiele, energetische powering. Deze vierpitter, vergezeld van een 136 pk elektromotor en een tweede, minder krachtige (als startmotor en generator functionerende) e-motor levert de MG3 1.5 Hybrid+ een, voor deze wagenklasse, bovengemiddeld systeemvermogen. Standaard wordt dit drijfwerk voorzien van een automatische en, wegens drie versnellingen en twee koppelingen, eerder unieke transmissie. Die 194 pk biedt veel meer power dan het merendeel van de rechtstreekse concurrenten op de straatstenen kwijt kunnen. Supersnelle sprints hoef je echter niet te verwachten en de topsnelheid bedraagt 170 km/h. Ruim voldoende voor een compacte gezinsauto van dit gehalte. Belangrijk echter: in druk stadsverkeer wordt de viercilinder heel vaak het zwijgen opgelegd. Er heerst immers voldoende e-power en, de met zelfopladende technologie op peil gehouden 1,9 kWh batterij maakt elektrisch rijden vaak mogelijk. Tijdens onze test en volgens de boordcomputer, leidde die veelvuldige elektrische tussenkomst tot een gemiddeld verbruik van 5.0 liter. Wij waren na de testrit meteen overtuigd: deze MG3 is een van de fijnste, gerieflijkste en best uitgeruste fastbacks in het B-marktsegment. Voldoende ruim, plezierig om mee te rijden, zuinig met brandstof en in staat om veel verder elektrisch te rijden dan zijn (met zelfopladende hybridetechnologie op peil gehouden) eerder beperkte energieopslag doet vermoeden. Een gunstig testrapport bovendien voor een scherp geprijsde nieuwkomer in een marktsegment dat door batterijdweperige constructeurs gênant in de kou werd gezet.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.