Bijzondere trends

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic: geïnspireerd door een grandioze elektrolimousine

Gepubliceerd: 26 oktober 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 235

Onderhuids zoemt dezelfde technologie van de sublieme EQS 580, een grote luxelimousine waarmee Mercedes de bakens van het elektrorijden heeft verzet. Gepowerd door een daadkrachtige elektrische aandrijflijn, trekkend op — en sturend met — de vier wielen. Zo worden de imposante EQS-eigenschappen in de Mercedes EQS SUV 580 4Matic aangevuld met additionele grondspeling, nog meer interieurruimte, een derde zitrij, plaats voor zeven en talentrijke offroadvooruitzichten.

Het scheppen van extra interieurruimte kan helaas niet zonder te vloeken tegen de regels van de aerodynamica. Waardoor deze SUV-variant van de aerodynamisch ‘gedroomlijnde’ EQS-limousine het onvermijdelijk met een hogere luchtweerstandcoëfficiënt moet bekopen. Al zijn er weinig SUV’s van dit gehalte die aerodynamisch zo gunstig voor de dag komen.

VOORTVLOEIEND UIT FUNCTIE
De EQS SUV is een eerder grofgebouwde verschijning, die — uitgaand van een maximum aan interieurvolume — moeilijk tot een esthetische beauty was te kneden. Ook al omdat het ontwerpen van grote, elektrisch aangedreven SUV’s gebonden blijft aan extra aerodynamische dictaten. Zo zien we ook op de EQS SUV (naar voorbeeld van de elektrische limousines van Das Haus) die gesloten – en niet door iedereen als fraai getaxeerde — Black Panel-grille en een niet te openen ‘motorkap’. Het bewijst weliswaar dat, de eerder aangehaalde stroomlijn beperkingen ten spijt, men diepgaand heeft nagedacht om de luchtgeleiding van deze SUV zo positief mogelijk te doen uitvallen. Of hoe de EQS SUV een uiterlijk meekreeg dat in hoofdzaak voortvloeide uit functie (extra interieurruimte) en het minimaliseren van de luchtweerstand.

LOGISCH MEERVERBRUIK
Wij reden de EQS SUV 580 4Matic met een elektromotor op zowel de voor- als achteras. Goed voor vierwielaandrijving en 544 pk aan systeemvermogen. Goed ook voor die bovenmaatse werklust van liefst 855 Nm. De topsnelheid wordt bewust beperkt op 210 km/u en in 4,6 sec accelereert deze zware SUV van 0 naar 100 km/u. Middels voldoende krachtige, standaard gemonteerde, interne laders kan de 120 kWh Lithium-Ion energieopslag na een kwartier ‘stekkeren’ aan een snellaadpaal genoeg slagkracht opslaan om 200 km verder te rijden. Tijdens onze test consumeerde deze EQS SUV gemiddeld 24,8 kWh/100 km. Meer dus dan de EQS 580 4Matic limousine waarmee we 21,8 kWh/100 km verbruikten. Meer leefruimte, iets meer wagengewicht, de hogere grondspeling (met verhoogd frontoppervlak) en de hogere luchtweerstand resulteren dus in een logisch meerverbruik en korter rijbereik voor de SUV-variant. Maar dat het stroomverbruik van de EQS SUV 580 4Matic daarom onredelijk zou zijn, klopt niet. Zeker niet in vergelijking met het wagengewicht (2.800 kg) en het prestatieniveau.

GENIETEN
Prestaties? De vermogensafgifte is resoluut en ogenblikkelijk. Acceleraties, hernemingen en topsnelheid doen tal van sportwagens verbleken. Nochtans wil deze grote Mercedes geen sportwagen zijn, wel een royaal bemeten e-SUV die eersterangs comfort serveert. Een topper ook die nooit aanport om het stroompedaal wild in de vloermat te persen. Genietend van het besef dat men waar nodig over onnoemlijke werkijver kan beschikken, zet hij eerder aan tot relaxed cruisen. Bij EQS SUV-rijden ligt de klemtoon zo op rijcomfort. Sportief dynamisch kan zeker. Als het echt moet. Geamuseerd ook met meesterlijk akoestisch rijcomfort. Genieten van die fluisterzachte elektrische zoemkracht. En wat te denken van die adaptieve ophanging met luchtvering en de eerder in de EQS-limousines al gelauwerde vierwielsturing. Bijdragend tot apparent rijcomfort, treffende wendbaarheid en een verbluffende rechtuit stabiliteit bij hoge snelheid. De door intelligente elektronica gesuperviseerde 4Matic vierwieltractie en vierwielsturing maken zo van deze goddelijke SUV bovendien een ‘off-roader’ die zich thuis voelt in de kleine ruimtes. Een imposante SUV immers, die zich — voor wie dat wenst — met opmerkelijk gemak tussen bomen, rotsen, struiken, over zandbergen en door diepe modderstroken laat manoeuvreren.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.