Bijzondere trends

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: elektrotechnisch topvernuft

Gepubliceerd: 28 april 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 219

Welkom in de EQS, het elektrisch gepowerde vlaggenschip van Mercedes. Een luxueuze toplimousine met een unieke actieradius, bulkend van technisch avant-gardistische applicaties, aerodynamisch ‘gedroomlijnd’, excessief comfortabel en opzienbarend wendbaar. Dat laatste niet in het minst voor een bijna zes meter lange auto die op de weegschaal dik 2,5 ton laat noteren.

Die excellente hanteerbaarheid dankt de EQS aan een standaard gemonteerde achteras waarvan de achterwielen meesturen. Het resultaat is verbluffend. Met een wielbasis, zo lang als deze van de langste S-Klasse is de EQS daarmee korter om de hoek te zetten dan een compacte A-Klasse. We testen dagelijks de nieuwste batterijwagens maar zelden wist een nieuwkomer ons zodanig te imponeren als deze EQS. Deze elektrisch aangedreven, luxe toplimousine heeft het begrip ‘batterij-auto’ zelfs nieuwe dimensies bezorgt. Van het eerste — niet fossiel aangedreven — topmodel van Mercedes kon niet anders worden verwacht. Uiteraard is de EQS niet het eerste volledig elektrische model van Das Haus. Het is wel het eerste model dat rijdt op het Mercedes Modular Electric Architecture-platform. De batterijmodellen EQA/B, EQC of EQV daarentegen rijden op eerder al gebruikte, maar voor elektro-praxis getransformeerde platformen.

855 NEWTONMETER AAN ELEKTRISCHE WERKLUST
Het platform waarop de EQS rust zal een nieuwe generatie elektrische top-Mercedessen ondersteunen. Zie de intussen geïntroduceerde EQE. Of de EQG en een te verwachten super SUV-variant van de EQS. Het huidig EQS-gamma bestaat uit de EQS 350 ‘instapper’. Die heeft 292 pk aan vermogen en 565 Nm aan werklust. De EQS 450 heeft 333 pk en 568 Nm aan vermogen en trekkracht. Ons testmodel is meteen ook de topuitvoering: de EQS 580 4Matic heeft 523 pk aan elektrovermogen en genereert liefst 855 Nm aan trekkracht. Daarmee snelt deze zware luxelimousine in 4,3 sec. van 0 naar 100 km/u. Steekt in de achterwiel aangedreven EQS-350 en 450 één e-motor in de achteras, dan krijgt de EQS 580 zowel in de voor- als achteras een e-motor geïntegreerd. Aandrijving in beide assen bijgevolg, of vierwieltractie. Bij Mercedes heet dat dan 4Matic.

AUTOMATISCHE PORTIEREN
Met een Cx-waarde van 0,2 is de EQS een kampioen in aerodynamische efficiëntie. Met sculpturale vormen, strak aansluitende koetswerkpanelen, naadloze overgangen en aerodynamisch effectieve boogvormen, onderscheidt de EQS zich ogenblikkelijk van de bestaande, met verbrandingsmotor en/of hybride aangedreven, topmodellen van het merk met de ster. Kijk trouwens naar de motorkap, of tenminste naar de afdekking waaronder in traditionele auto’s een interne verbrandingsmotor zoemt. Die kap kan niet open omdat dat Aerodynamisch voordeel oplevert. Reden ook waarom via een apart luikje aan de zijkant de ruitensproeistof moet bijgevuld worden. Kenmerkend is zeker de scherpe snoet en het Black Panel waarin de koplampen via een lichtband met elkaar verbonden worden. Opvallend ook is dat de EQS voor- en achteraan comfortportieren kan hebben. Bij het naderen schuiven de aerodynamisch weggezonken deurklinken naar buiten en scharniert het bestuurdersportier zelf open. Eens ingestapt volstaat een druk op het rempedaal om de portieren te sluiten.

MBUX HYPERBEELSCHERM
Zoals de S-klasse al decennia als een onvervalste technologiedemonstrateur fungeert, zo ook toont de EQS zich vandaag een volwaardig technologiedrager. Met meer dan 350 sensoren aan boord die afstanden registreren, snelheden meten, acceleraties noteren, temperaturen en neerslag opvolgen. Ze registreren ook de verlichtingsomstandigheden op en rond de EQS en zien meteen of de aandacht van de bestuurder verslapt. Alle verzamelde gegevens worden verwerkt door processoren die, aangestuurd door algoritmen, snelle beslissingen nemen, waarschuwen of corrigerende acties ondernemen. Of de EQS 580 een sportwagen is? Niet meteen, want buiten die indrukwekkende prestaties van beide e-motoren wijst alles erop dat in de EQS vooral comfort, luxe en hanteerbaarheid werden nagestreefd. Ook al zijn de acceleraties indrukwekkend, dan nog blijft de EQS onze eerste batterijauto waarvan de actieradius telkens opnieuw dichter de 600 km dan wel de 500 km rijafstand bedroeg. En dan is er dat standaard gemonteerde MBUX Hyperscreen, een gewelfde en zich over de volledige breedte van de boordplank uitstrekkend en spectaculair ogend display. Dat Mercedes-Benz User Experience (MBUX) Hyper-beeldscherm, geldt als onalledaagse ‘eyecatcher’ in één der meest weelderige interieurs die het hedendaags autolandschap rijk is. Dit gigantische beeldscherm bestaat in feite uit drie afzonderlijke schermen die geïntegreerd zitten achter één transparante afdekking. Inbegrepen, een 12 duim beeldscherm en bedieningspaneel dat specifiek voor de voorpassagier is bestemd. De EQS is verder de eerste Mercedes die voertuigfuncties kan activeren met over-the-air updates (OTA). Zelfs na de aankoop kunnen individualiseringen, comfortinstellingen en specifieke rijprogramma’s zo OTA-geïnstalleerd worden. Zo ook het activeren van de achterasbesturing met een grotere stuuruitslag dan de standaard voorziene instelling.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.