Bijzondere trends

Mazda MX-30, uit ongeveinsde milieuoverweging

Gepubliceerd: 27 oktober 2020  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 203

Waarom Mazda’s eerste batterij-auto ons meteen kon bekoren? Omdat zijn ontwerpers toegeven dat elektrische auto’s helemaal niet CO₂-neutraal of duurzamer zijn. Reden trouwens waarom de MX-30 ‘anders’ geëlektrificeerd werd: met zin voor technologische correctheid en uit oogpunt van een ongeveinsde milieuoverweging.

Ook het rijkarakter van de MX-30 stemt ervaren liefhebbers van het autorijden meteen gunstig. Hij rijdt als een traditionele auto, met specifieke Mazda-beleving in besturing en onderstel, zonder nadelige beïnvloeding van het rijcomfort. Voor een batterijwagen die meer dan 1600 kilogram weegt, getuigend van een uitzonderlijke lichtvoetigheid. Rijden met een MX-30 ervaart men dus enigszins anders dan het soort e-rijden zoals dat we dat de afgelopen dertig jaar leerden beleven.

GERECYCLEERDE MATERIALEN
Visueel onderscheidt de MX-30 zich met zijn duokleurstelling. Zie de contrasterende kleur op de voorspoiler, wielkuip, deurdrempels, het dak en de raamstijlen. Zie de rondingen in de koplamp- en achterlichtblokken. Zie zeker ook de ‘tegengesteld’ scharnierende achterportieren die de toegang tot de achterbank vergemakkelijken. In het fraai ogende interieur treffen we afwerkingsmaterialen waarvan de basiscomponenten van herwerkte of gerecupereerde grondstoffen zijn. Daarbij o.m. gerecycleerde kurk en plastic flessen. De MX-30 wordt aangeboden in drie uitrustingsniveaus (Skymove, Skydrive en Skycruise). De Skymove-instapversie beschikt standaard o.m. over dodehoekassistentie (BSM), verkeersbordherkenning (TSR), adaptieve cruise control (MRCC), snelheidsassistent (ISA) en remhulp (SBS) met voetgangersdetectie.

HET GOEDE VOORBEELD
De MX-30 ‘e-SkyActiv’ aandrijving bevat een e-motor (141 pk/265 Nm) en een 35,5 kWh lithium-ionbatterij die voor een uitermate soepele, stille en traploze voortbeweging zorgen. Dit met een rijbereik van 200 kilometer, wat door de concurrentie krap wordt genoemd maar – omwille van ongeveinsde milieuoverweging – een bewuste en technologisch correcte keuze is. Want in tegenstelling tot de verfoeilijke trend van alsmaar zwaardere batterijen – koos Mazda voor een accu met lagere energieopslag. Trouwens, milieu- en energietechnisch bekeken telt zeker voor accu’s wat ook voor interne verbrandingsmotoren ‘moest’ gelden: ‘right-sizing’ , geen ‘over-sizing’. Indien het met de elektrotherapie van onze auto dan toch om duurzaamheid, milieu of klimaat te doen is, dan is het de hoogste tijd om – zoals Mazda hier het goede voorbeeld geeft — voor gereduceerde batterij-capaciteit te kiezen.

ECHT DUURZAAM, ECHT ENERGIEBEWUST
Minder batterijcapaciteit veroorzaakt alvast minder CO²-last, levert een milieuvoordeel op en verhoogt de duurzaamheid bij ontginning en verwerking van (zeldzame) grondstoffen. Een lagere batterijcapaciteit is minder energieverspillend. Maar vraagt het chargeren van een kleinere batterij — in verhouding — niet minder omvormingsenergie, dan om in een hoog vermogen batterij eenzelfde hoeveelheid energie te kunnen opslaan? Minder accucapaciteit resulteert in minder dure en minder wegende batterijen. In een lager energieverbruik ook tijdens het rijden, in minder bandensleet, in minder stof- en roetvorming. Of telt de regel van hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de stof en roetvorming hier niet? Wil men e-auto’s dus CO² neutraler en milieuvriendelijker maken, dan vormen kleinere batterijen alvast een eerste stap in de goede richting. Waarom de MX-30 ons kon imponeren? Omdat Mazda weigert mee te surfen op de golven van dat CO²-zero-fabeltje, omdat de MX-30 ons leerde dat CO²-neutraliteit en energie-efficiëntie van de luid toegejuichte batterijauto het klimaat niet zullen redden. Tenminste zolang men bewust het complete WTW-plaatje weigert te overwegen. Lees: CO²- en duurzaamheidsimpact, becijferd van bron tot wiel over recyclage tot eventueel hergebruik van grondstoffen. Zolang men bovendien niet inziet dat EV-rijden elektrische, en voor het overgrote deel alles behalve CO²-zero, energie vraagt. Ook Mazda’s MX-30 vraagt dergelijke energie maar begint daar alvast zuiniger mee om te springen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
auto

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.