Bijzondere trends

Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV: elektrisch benzine-rijden

Gepubliceerd: 25 mei 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 231

De elektrisch rijdende Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV wordt een unieke auto. Dankzij een met benzine gelaafde boordgenerator valt hij nooit zonder stroom. Het is dus een elektrische auto, die rijdt op benzine en tijdens het rijden elektrische energie aan boord kan genereren. Op de momenten waarop hij niet rijdt, kan de batterij aan het stopcontact worden bijgeladen.

Je zou het een hybride kunnen noemen. Immers, voorzien van elektrische en een verbrandingsmotor. In tegenstelling echter tot de meeste andere hybrides drijft de benzinemotor van deze Mazda nooit de wielen aan. Daar waar bij de meeste andere hybrides zowel e-motor als verbrandingsmotor het voertuig kunnen aandrijven. In Mazda’s MX30 e-SkyActiv R-EV beperkt de inbreng van die verbrandingsmotor zich dus tot het aanzwengelen van een boordgenerator die stroom opwekt, waarmee batterij en e-motor vervolgens van elektrische energie worden voorzien. Of de lay-out van de Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV met die opvallende motor dan echt zo uniek is? Niet helemaal. Recent nog introduceerde Nissan zijn ePower modellen. Met een gelijkaardige hybride-opstelling. Lees: met een verbrandingsmotor die een stroomgroep powert. Maar dat zijn zelfladende hybrides die bij stilstand niet kunnen ‘bijgetankt’ worden aan het stroomnet. De MX-30 e-SkyActiv R-EV is een Plug-in hybride. ‘Zelfladend’, maar ook compatibel met standaardladers en snelladers waarmee de batterij op kracht wordt gebracht. Het grote verschil tussen beide soortgenoten zit hem echter in het type verbrandingsmotor die de boordgenerator draaiende houdt. Met een traditionele viercilinder-lijnmotor in de Nissan. Nu ja traditioneel? Toch bedacht met een moderne, brandstofefficiënte, variabele compressieverhouding. Mazda van zijn kant kiest niet voor een conventionele verbrandingsmotor en ging voor herboren en beloftevol Wankel-perspectief.

EEN KEMPISCHE VONDST
In een eenvoudige werkplaats in Vorst-Laakdal bracht Staf Beckers 70 jaar geleden al een roterende verbrandingsmotor aan het draaien. Dat was geruime tijd voor de Duitse Industrieel Felix Wankel ook in dergelijk opzet lukte. Het ontbrak Staf echter aan de financiële middelen om een ‘Beckersmotor’ te patenteren. Wat uiteraard geen probleem was voor een man als Wankel. De revolutionaire Wankelmotor was dus een Kempische vondst. Dergelijke motoren zijn compact, plaatsbesparend en minder complex te integreren in pakweg stroomgenerator-opstellingen. Daarbij trillen roterende motoren minder dan naar vermogen vergelijkbare motoren met in cilinders op en neergaande zuigers. Na de NSU Wankel Spider en de NSU Ro 80 (in ’67 uitgeroepen tot Auto van het Jaar) was Mazda de eerste constructeur die de Wankelmotor breed commercialiseerde. Dat werd gestopt in 2012. Want een ‘Wankel’ kende ook zijn beperkingen. Olieverbruik, hoog brandstofverbruik, weinig slijtvast aan de apex-afdichtingen op de punten van de rotoren.

NIEUW WANKEL-PERSPECTIEF
Maar in tijden van auto-elektrificatie ontstaat nieuw Wankel-perspectief. Had de Wankelmotor van de legendarische Mazda RX-8 twee rotoren (654 cc) dan heeft de geoptimaliseerde Wankel van de MX-30 e-SkyActiv R-EV slechts één rotor (829 cc). De geoptimaliseerde één-rotor-Wankel zag ook de slijtage bestendigheid opgevoerd en de interne fricties verlaagd worden. En… rechtstreekse injectie heeft efficiëntere verbranding, minder uitstoot en verlaagd benzineverbruik voor gevolg. Zuiniger ook omdat het toerental van deze niet aan de mechanische wielaandrijving deelnemende Wankel doorgaans vrij constant is.

BATTERIJ EN E-MOTOR
De e-motor ontwikkelt 125 kW (170 pk) vermogen en 260 Nm aan werklust. Hij wordt energetisch bevoorraad uit een 17,8 kW lithium-ion batterij en een benzinetank van 50 liter. De MX-30 e-SkyActiv R-EV heeft een elektrisch rijbereik van 85 km maar dankzij de zacht zoemende Wankelmotor blijft de stroomproductie aan boord gegarandeerd. Altijd elektrisch rijden dus waarbij het rijbereik niet langer het vervelende elektro-criterium vormt. Tenminste, zolang er benzine in de tank is. In de MX-30 e-SkyActiv R-EV draagt zo de geoptimaliseerde, rotor-motor bij tot eenvoudige montage. De Wankelmotor vormt nu een plaatsbesparende combinatie met een dunne generator en een compacte, vloeistof gekoelde elektromotor. Die laatste drijft onophoudelijk de wielen aan en dankt de energie-bevoorrading veelal aan een zuinige, op fossiele brandstof ‘roterende’, stroomproducent.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.