Bijzondere trends

Maxus eTerron 9 pick-up: Luxueuze maar werkgrage elektrische sjouwer

Gepubliceerd: 28 januari 2025  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 249

Tijdens de Brussels Motorshow was voor het eerst de Maxus eTerron 9 te zien, Europa’s eerste op vier wielen trekkende elektrische pick-up. Aangepord door twee elektromotoren en met 436 pk krachtiger dan de met potente verbrandingsmotor aangedreven Ford Ranger Raptor. 

Maxus is geen nieuwkomer op de elektrische pick-up markt. Voor de komst van deze eTerron 9 was de Maxus T90 EV al op de bühne verschenen. Die heeft een één 201 pk sterke e-motor op de achteras, en puurt uit een 88,5 kWh tractiebatterij een geschat rijbereik van 330 km. De nu gepresenteerde Maxus eTerron 9 krijgt een e-motor op de voor- en achteras, beschikt zo over vierwieltractie en zou, met een volledig geladen 102 kWh batterij, 430 km ver kunnen.
De eTerron 9 kan tot 3,5 ton geremde sleeplast sjouwen, een topwaarde voor een elektrisch voertuig. Zijn maximale laadgewicht is 620 kg, eerder beperkt voor een 5,5 meter lange pick-up. Qua lengte is de eTerron 9 immers 10 cm langer dan een Ford Ranger, die bijna het dubbele in de laadbak kan vervoeren. Wel kan deze Maxus – na een simpele druk op de knop – het achterschot van zijn laadbak laten wegzakken, waarna de maximale laadlengte tot 2,4 meter toeneemt. Meer dus dan de 1,5 meter laadlengte van een, zoals de eTerron 9, met dubbele passagierscabine rijdende Ranger. Naar voorbeeld van zijn Amerikaanse, elektrische tegenhangers (Ford F-150 Lighting en Rivian R1T) voorziet de eTerron 9 ook onder de ‘motorkap’ over een weerbestendige en 236 liter grote opbergruimte.

PERSONENWAGEN TECHNOLOGIE
Multi-link achterwielophanging en luchtvering horen veeleer thuis onder een luxueuze personenwagen dan wel onder een pick-up. In de eTerron 9 kunnen dankzij die luchtvering, de instap-en laadbakhoogte worden aangepast. Ook de voertuighoogte is tijdens het rijden instelbaar. Dat heeft een positief effect op de luchtweerstand en het rijbereik. De multi-link achterwielgeleiding heeft op zijn beurt een positieve invloed op de rijstabiliteit en maakt de rol- en duikbewegingen beter controleerbaar. Wat luxevoorzieningen aanbelangt, sluit deze Maxus geen compromissen: een lederen interieur, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (achtvoudig), stoelventilatie en -verwarming en massagefunctie incluis.

ALL-TERRAIN SYSTEM
De eTerron 9 krijgt dus een permanent magnetische en synchrone e-motor op de voor- en achteras gemonteerd. Vooraan eentje van 170 pk, achteraan een exemplaar dat 272 pk telt. Met geoptimaliseerde tractie, trekkend op de vierwielen en gezegend met een systeemvermogen van 442 pk mag men zich aan kordate off-road prestaties verwachten. Dankzij het All-Terrain System (ATS) kan uit zes vooraf ingestelde rij-modi worden gekozen, variërend van ‘Normaal’ tot ‘Modder’, ‘Zand’ of ‘Sneeuw’. Ook kunnen individueel gedefinieerde rijmodi geconfigureerd worden. Waarmee zowel besturing, motorvermogen, respons van de stabiliteitscontrole, energie-recuperatie en de hoogte van de luchtvering te programmeren zijn.
Gaat bij een eerste aanblik van deze eTerron 9 het hart sneller staan? Wil je echter niet weten van al dat elektrisch gedoe? Geen nood. Maxus brengt uitkomst. Want ze lijken sterk op elkaar maar de Maxus T60 Max staat energetisch beschouwd lijnrecht tegenover de eTerron 9. Want, geen e-motoren, wel met werkgrage en energiezuinige dieselkracht onder de kap. Een common rail gevoede, 2.0 liter turbodiesel van 215 pk en 500 Nm trekkracht. Of hoe Maxus met de eTerron 9 vooral de vrijetijdsrijders wil bekoren. Terwijl met de dieselende T60 naar professionele klanten wordt gelonkt. De Maxus T60 heeft dan ook een iets ruimere laadbak waarmee veel meer dan 650 kg te transporteren is.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.