Bijzondere trends

Kia EV6 GT: elektrische Kia behoort tot de allersnelste sprinters

Gepubliceerd: 27 november 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 236

Met 585 elektrische pk’s is het stellig één der snelste ‘stroomwagens’ ter wereld. In amper 3,5 sec katapulteert hij zich uit stilstand naar een snelheid van 100 km/u. Daarmee toont de Kia EV6 GT zich zelfs haastiger dan het gros der huidige super-sportwagens, die dan aangepord worden met een straf gepeperde, dorstige en tot 600 pk straffe verbrandingsmotor.

De 585 pk aan vermogen wordt in de vandaag snelste Kia deugddoend vergezeld door 740 Nm aan goddelijke werklust. Beduidend meer vermogen en trekkracht dus dan wat de al bijster pittige Kia EV6 of diens technisch perfect vergelijkbare (Hyundai) Ioniq 6 als vierwielaangedreven stroomauto’s op de straatstenen kogelen: lees, 325 pk en 605 Nm.

INSCHIKKELIJK ONDERSTEL
Om de Kia EV6 GT met volwaardige GT-ordonnantie te gedenken, werd de strafste onder de bestaande en ‘gewone’ EV6-uitvoeringen frappant opgewaardeerd. In vergelijking met de Standaard EV6 AWD is het vermogen van de elektromotor op de vooras verdubbeld. Ook de e-motor op de GT-achteras werd met dik 60% opgefokt. Hoe die prestatiewinsten realiseerbaar waren met elektrische motoren die qua architectuur en omvang identiek lijken aan de op de standaard EV6 AWD zittende aandrijvers? Opvoering van het maximum toerental en — niet in het minst — nieuw geprogrammeerde omvormers, zo duidt men bij Kia. En, uiteraard, extra prestatiebeogende motorsturing. Wat leidde tot imposant te noemen, additionele prestatieontplooiing en… de schreeuw om extra koeling. Water en olie helpen de bedrijfstemperatuur van de elektromagnetische EV6 GT-krachtbronnen beheersen. Speciale vloeistofkoeling geniet ook de heftiger belaste energieopslag, waarvan de capaciteit — zoals in de ‘gewone’ EV6 AWD — 77,4 kWh bedraagt. De vijflink wielgeleiding van de EV6 AWD bleef behouden maar voor de GT-versie is de voorwielophanging getuned met focus op extra fair stuurgedrag. Verder is de bodemspeling verlaagd en werden rondom straffere schroefveren voorzien. De stabilisatorstang achteraan werd dikker en samen met de verstevigde remklauwen worden grotere remschijven gemonteerd. Om de aandrijfpower doeltreffender te kunnen spreiden wordt de EV6 GT ook nog met een elektronisch geregelde differentieelvergrendeling geëquipeerd.

DE GROENE KNOP
Deze elektrische snelle jongen blijft visueel moeilijk te onderscheiden van de standaard EV6. Enkel de sportievere bumpers en grotere velgen zijn de echte kenner een hulp in het maken van dat onderscheid. Voor zover die connaisseurs ook nog weten dat van de standaard EV6 ook een GT-Line-versie bestaat die identiek gevormde GT-bumpers meekrijgt. Wat een snelle herkenning van deze Kia nog moeilijker maakt. Het technisch verschil tussen een standaard EV6 in GT-line uitvoering en de rasechte GT is wel aanzienlijk. Waaraan die echte GT sneller te herkennen is? De gifgroene remklauwen. Een apparent lichtgroen dat ook het GT-passagierscompartiment niet vreemd is. Want, gifgroene sierafwerking op de kuipstoelen en het stuurwiel. Een stuurwiel ook met identiek groene drukknop: de ‘GT-knop’. En, wie niet met snelle elektrische wagens vertrouwd is, laat die knop best nog even ongemoeid.

ACCELERATIETALENT
Die felgroene GT-knop geldt als een supplement op een keuze uit de rijprogramma’s Eco, Normaal en Sportief. Wie op de GT-knop drukt, voelt meteen de schrikwekkende kordaatheid waarmee het volle aandrijfpotentieel op de straatstenen wordt losgelaten. Gelukkig fungeert een adequate onderstelelektronica daarbij als een correcte engelbewaarder. Toch wordt ook de ervaren rijder nog verrast door het acceleratietalent van deze batterijwagen die tot vandaag tot de meest potente in zijn soort dient gerekend. Een auto die verbluft met een furieuze snelheidsgroei die ons gezwind naar een topsnelheid ver boven de 200 km/u helpt. De aanpassingen aan onderstel, besturing en remmen tonen zich niet onbetuigd. Stug afgeveerd, dat wel. Direct sturend ook. Sportief plezant, ontegensprekelijk. Nooit de indruk wekkend dat meer dan twee ton aan lichaamsgewicht dient meegesleurd en ook… veilig tot stilstand dient gebracht. Supersportief dus? Qua aandrijfpower zeker. Maar in vergelijking met een dergelijk dynamisch, elektrisch of fossiel gepowerde concurrent, heeft Kia met deze stroom gedreven GT meer aandacht getoond voor rijstabiliteit en comfort. Minder voor rijplezier dat pure racerijbeleving evenaart. Ook al doet een fenomenale sprintvaardigheid dit laatste niet meteen vermoeden. Toch laat de Kia EV6 GT zich veel cooler rijden dan men van dergelijke prestatierijke GT zou verwachten. Wat niet wegneemt dat hij supersnel blijft. Zo snel dat je van deze Kia meestal de achter partij zal te zien krijgen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.