Bijzondere trends

KG Mobility Torres: tussen Korando en Rexton

Gepubliceerd: 29 september 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 234

Na de doorstart van SsangYong Motors door KG Mobility is de Torres het eerste model van deze Koreaanse autoconstructeur. Een nieuwkomer waarmee SsangYong… sorry, KG Mobility, zich nog sterker profileert als fabrikant van betaalbare of froadvoertuigen. De KG Torres wordt aangeboden met keuze uit twee- of vierwielaandrijving, met handgeschakelde transmissie of automaat.

De naam Torres verwijst naar het nationale park in Chili: een referentie voor het avontuurlijke karakter van deze terreinvaardige SUV. Zoals dat bij alle andere modellen van de Zuid-Koreaanse autobouwer trouwens het geval is. Want, stuk voor stuk ‘offroaders’. Dus ook deze Torres bevestigt de merkidentiteit. Ook het gamma van KG Mobility blijft — zoals we dat kennen uit het nog recente SsangYong-hoofdstuk — compleet opgebouwd uit SUV’s en pick-ups die naast hun rol als gezinswagen ook niet vies zijn van een avontuurlijke portie terreinactiviteit. Kijk maar naar het instapmodel of de Tivoli. Zie ook naar de daarop gebaseerde Grand Tivoli. Naar de grotere Korando, en zich voortaan positionerend, tussen die Korando en de grootste Rexton; de alles behalve kleine Torres.

COMPLEET UITGERUST
Leverbaar in vier afwerkingsniveaus, telkens te combineren met dezelfde benzinemotor. Zelfs de Amber als basisversie beschikt standaard over een automatische ‘dual-zone’ airco, parkeersensoren, snelheidsregelaar, multifunctioneel stuurwiel, achteruitrijcamera, een digitaal instrumentarium, een centraal aanraakscherm, Digitale Audio Broadcasting (DAB +), bluetooth gsm-connectie en connectiviteit met Apple CarPlay en Google Android Auto. Vanaf de Quartz-uitrusting komt daar bij: 18 inch velgen, met TPU-leder (Thermoplastic PolyUrethane) beklede stoelen, smart-key alsook een stuurwiel en voorstoelen die elektrisch verwarmd worden. Het infotainmentsysteem beschikt vanaf Quartz over een TomTom-navigatiemodule. De Forest Edition krijgt 20 inch velgen en vierwielaandrijving toegevoegd. Samen met een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verwarmde en geventileerde voorstoelen en een elektrisch verwarmde achterbank. De Saphire topversie wordt daarbij rijkelijk opgesmukt met een compleet lederen interieur.

VIERWIELTRACTIE
De Torres is, de weldra te verwachten elektrische EVX versies uitgezonderd, altijd gemotoriseerd met een rechtstreeks geïnjecteerde, met turbo aangejaagde, viercilinder benzinemotor met 1.5 liter longinhoud. Goed voor 163 pk/280 Newtonmeter aan maximale vermogen/koppelontwikkeling. Keuze is er uit een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Ook al worden de basisversies aangeboden als voorwiel aangedreven modellen dan is — een voor de avontuurlijk ingestelde rijders essentiële — vierwieltractie ook op die versies optioneel beschikbaar. Voor de ‘Forest Edition’ en ‘Sapphire’ versies is die vierwielaandrijving standaard.

TORRES EVX
Begin volgend jaar pronkt hij reeds in de showrooms: Een elektrisch aangedreven Torres of de Torres EVX. Met specifieke look maar — net als het benzinemodel — blijvend bedacht met een flink part ‘vrijetijdsdesign’. De Torres EVX wordt zo het eerste batterij-model sinds KG Mobility SsangYong Motors overnam. De Torres EVX komt in de KG Mobility-line-up de Korando e-Motion vergezellen. Deze batterij SUV rust trouwens op hetzelfde platform als de Torres met benzinemotor. Visueel zal de full electric Torres EVX zich van die benzineversies met een aantal unieke designelementen kunnen onderscheiden. Zo o.m. met die markante frontpartij en het blok bestaande uit horizontale LED-dagrij-lichten. Ook de EVX-boordplank met het panoramisch, dubbel digitaal beeldscherm is anders. Interessant is zeker dat deze geëlektrificeerde Torres een geremd sleepvermogen van 1.500 kg meekrijgt. Dat is een sleepvermogen dat even hoog ligt dan wat KG Mobility de vandaag op onze wegen verschijnende Torres met benzinemotor toeschrijft. En even hoog trouwens dan dat van de kleinere, elektrische broer van de Torres EVS: de Korando e-Motion.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.