Bijzondere trends

Jeep Compass: doen wat je graag doet, rijden waarheen je wil

Gepubliceerd: 27 september 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 212

De ‘New Compass’ is veeleer een grondige facelift dan een nieuw model. Het is wel de eerste SUV van Jeep die — met behoud van zijn gekende uitstraling — onder de Stellantis-vlag gelanceerd wordt. Rijkelijk bedacht met opgefriste hightech, stijlvoller bovendien. Met nieuwe interieurs, Full HD digitale dashboards, een geactualiseerd motorenaanbod en vierwiel aangedreven 4xe plug-in hybride versies.

In Europa is de Compass zowat het populairste Jeep-model. Ruim een kwart van de verkochte modellen was daarbij een stekkerhybride. Begrijpelijk dus dat die deels elektrische versies een beduidende rol spelen in deze technisch grondige facelift van de Compass. Een facelift die met een verbeterde afwerking en inbreng van recente toptechnologie de in Europa goed scorende Compass op een nog hoger niveau moet tillen. Waarbij Jeep dan knipoogt naar het C-SUV-segment clientèle. Jeep lonkt dus opnieuw naar wat ze bij Stellantis ‘pragmatische dromers’ noemen. Wie beter dan Jeep kon een door off-road rijden begeesterde klant verzoenen met een auto die de sleur van de dagelijkse verkeersroutine en de stedelijke boulevard veilig en comfortabel kentert. Om het met de woorden van Jeep te zeggen: “Deze Compass schept evenwicht tussen prestaties en emotie, tussen rationeel gebruik en avontuurlijk auto-amusement”. Jeep blijft immers Jeep: Weet, Go Anywhere, Do Anything. Met de New Compass wordt dat niet anders: rijden waarheen je wil, doen wat je graag doet.

MEEST GEAVANCEERDE JEEP-INFOTAINMENT
Aan de buitenkant verschilt de vernieuwde Compass in slechts enkele details van zijn in 2017 op de Europese markt geïntroduceerde voorganger. Maar zo summier als dat onderscheid is, zo intens verschillen de interieurs. Beginnend met een compleet hertekend dashboard. De Compass krijgt trouwens een 10,25 inch Full HD digitaal bedieningsscherm en Uconnect 5, het meest geavanceerde infotainment ooit door Jeep ontworpen. Dit systeem wordt aangestuurd door een vijfmaal snellere processor. Het opgewaardeerde Uconnect 5-infotainment, met — naargelang de uitvoering — een 8,4- of 10,1 inch display, zit niet langer geïntegreerd in de middenconsole maar wordt zwevend opgesteld op een hogere positie en in het midden van het dashboard. Opgefriste hightech? Oordeel zelf: D(igital) A(udio) B(roadcast), draadloze Apple CarPlay en Android Auto smartphone integratie, TomTom 3D interactieve navigatie, spraakherkenning en Uconnect dienstverlening.

GEACTUALISEERD MOTORENAANBOD
Compass-klanten kunnen kiezen uit een gamma benzine-, diesel-, en plug-in hybride motorisaties die stuk voor stuk voldoen aan de Euro 6D Final-normgeving. Deze milieuvriendelijke aandrijvingen worden gecombineerd met geavanceerde veiligheidstechnologie, die rijdynamiek en terreincapaciteit ten goede moeten komen.

Meest in het oog springende en vaakst voorkomende Compass krachtbron wordt de drukgeladen 1,3-liter GSE-4-cylinder benzinemotor van 130 pk of 150 pk. Die motor wordt aangeboden met respectievelijk een manuele zesbak of een transmissie met dubbele droge koppeling (DDCT) en — in beide gevallen — in samenspel met voorwielaandrijving.

Verder is er een 1,6 liter diesel (130 pk), gekoppeld met een manuele zesbak eveneens in combinatie met voorwielaandrijving. De Compass blijft uiteraard ook beschikbaar met 4xe-logo. Dit zijn de plug-in hybride versies met de 1,3 liters GSE die deels elektrisch geruggesteund een systeemvermogen van 190 pk of 240 pk ontwikkelen en gekoppeld worden aan een zestraps automaat en eAWD, lees geëlektrificeerde vierwielaandrijving

ADAS
De in vijf uitrustingsniveaus aangeboden NEW Compas (Sport, Longitude, Limited, S en Trailhawk), wordt de eerste Jeep in Europa die autonoom (Niveau 2) kan rijden. Want standaard uitgerust met de nieuwste generatie ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Met inbegrip dus van verkeersbord herkenning, intelligente snelheid assistent, slaperigheidswaarschuwing, automatische noodstop en herkenning van voetgangers en fietsers. Met inbegrip vooral van een Highway Assistent in combinatie met de intelligente snelheid assistent en actieve rijstrook bewaking (Lane Centering). Zodat snelheid en rijtraject van het voertuig door de ADAS-elektronica voortdurend gecontroleerd en aangepast worden. Waardoor de Compass deels autonoom in het midden van zijn rijstrook en op veilige afstand tot zijn voorligger wordt gehouden.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.