Bijzondere trends

Ford F150 Lightning: ook Fords best verkopende model gaat elektrisch

Gepubliceerd: 10 december 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 214

Nergens zijn pick-ups zo populair dan in de VS en nergens worden meer Ford F-150 Series verkocht. Ruim 40 jaar is de F-150 er de bestverkopende pick-up. Intussen bollen full-electric preproductiemodellen van die F-150 in Dearborn (Detroit) van de montagelijn. Ford wordt daarmee de eerste (traditionele) US-truckconstructeur die dit soort auto aan de stroomstekker legt. En dat mag bizar klinken, want de meeste pick-up liefhebbers liggen helemaal niet wakker van ‘elektropowering’.

Maar, wachten was niet langer een optie. Dat zegt de eerste en meest succesvolle, truckconstructeur die zijn populairste — met open laadbak uitgedost — model nu ook wil koppelen aan het elektriciteitsnet.

NIEUWE CONCURRENTEN
Zachtjes gedwongen? Zeker, want Ford moest inspelen op de vele positieve reacties die het in mei l.l. gepresenteerde, elektrisch F-150 project losweekte bij vele niet traditionele pick-up klanten. Genoodzaakt dus? Ook al. Omdat de race om e-pick-ups een verrassende wending nam nadat nieuwe concurrenten opdoken. Zo is er Rivian die als eerste (niet traditionele) pick-up fabrikant een elektrische truck wil commercialiseren: de Rivian R1T. Aangedreven door vier e-motoren. Twee op de vooras, die 415 pk vermogen en 560 Nm opwekken. De twee e-motoren op de achteras genereren 420 pk/670 Nm. Dat levert een theoretisch systeemvermogen op van 835 pk en een dito koppel van meer dan 1.200 Newtonmeter. Ook Tesla heeft zijn zinnen gezet op de geëlektrificeerde pick-up markt. Al in 2019 was de Tesla Cibertruck aangekondigd. De productie daarvan is echter uitgesteld tot 2022. Capaciteitsproblemen bij de toeleveranciers van halfgeleiders, zo luidt.

VERMOGENS EN WERKLUST
Ook Ford weet dat zeker een conventioneel ingesteld pick-up clientèle voorzichtig met de energetische transitiebetrachtingen moet benaderd worden. Elektrificatie? Ja, zolang dat de prijs niet inaccessibel de hoogte injaagt en zolang die e-prestaties navenant zijn. Met prestaties dus, zowel on- als offroad, die de klant gewoon is met rijkelijk met cc gezegende verbrandingsmotoren.

Met vermogens en werklust, gegenereerd in zwaar ronkende ‘straight-six’ of zelfs ‘V-eight’ krachtbronnen. Met prestaties waaraan de US pick-ups hun populariteit dankt. Met een prijs vanaf 40.000 dollar wordt de elektrische F-150 geen al te dure auto en Fords elektrisch truckavontuur gaat met het hoogst aantal Newtonmeters uit de F-150 geschiedenis de baan op en… het terrein in.

TWEE E-MOTOREN
We herinneren het ons levendig. Een van onze tallze testritten op Amerikaanse bodem. Midden jaren negentig was het. Een lange test met Fords F-150 SVT Lightning (Bliksem). Onder de kap ronkte een compressor geladen V8 met 5,4-liter aan zuigerverplaatsing. Onvergetelijk. Die supersnelle Lightning zag in de Raptor zijn opvolger. Al focuste die Raptor zich nadrukkelijker op straffe offroad prestaties.

De geëlektrificeerde Ford F-150 neemt voortaan de oude, zeer toepasselijke Lightning naam over. De altijd vierwielaangedreven en met twee e-motoren uitgeruste F-150 Lightning is 571 pk sterk en zijn maximale koppel bedraagt 1.050 Nm. Zoals gezegd: de strafste F-150 uit Fords rijke pick-up geschiedenis. Snel? Toch wel. Van 0 tot 100 km/u in iets minder dan 5 seconden. Klanten kunnen kiezen uit twee lithium Ion accu’s: een met een rijbereik van 370 kilometer, de andere goed voor 490 kilometer reikwijdte. Een laadvermogen van 907 kilogram en een maximaal geremde sleeplast van 4,5 ton zijn andere typische pick-up karakteristieken. Een 4x4-systeem met vier selecteerbare rijmodi: Normal, Sport, Off Road en Slepen/Trekken doen ons de terreincapaciteiten hoog inschatten. Nog dit: onder de motorkap vindt men 400 liter aan een extra waterbestendige laadruimte die werd uitgerust met vier stopcontacten die elektrische gereedschappen, koelboxen, tv’s of laptops energetisch (netstroom) kunnen bevoorraden.

(NOG) NIET IN EUROPA
Deze F-150 lightning komt helaas niet meteen naar Europa. Toch niet via de officiële distributiekanalen. Al begroeten we wel vaker Amerikaanse pick-ups die via parallelimport het oude continent bevolken. De kans dat Fords Europese elektrificatiestrategie niet voor altijd beperkt blijft tot Mustang Mach-E en E-Transit blijft dus zeer reëel.

Zie ook naar het centraal opgestelde 12-inch aanraakscherm. Het grootste ooit door Ford in een truck gemonteerd. Dat verklaart dat deze F-150 bliksemschicht digitaal helemaal mee is. Dankzij Ford Co-Pilot360TM zelfs ‘handsfree’ te rijden. Tenminste op de daarvoor gekwalificeerde snelwegen in de VS en Canada en weldra ook in Duitsland.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.