Bijzondere trends

Fiat Ducato: ongewijzigde look, ingrijpende modernisering

Gepubliceerd: 16 december 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 215

Men moet echt al een kenner zijn om bij een eerste aanblik de nieuwe Ducato van zijn voorgangers te kunnen onderscheiden. Wie goed oplet, treft nieuwe logo’s, discrete MultiJet 3 in scripties of Full LED koplampen aan. Laat je echter niet misleiden door die haast identieke look. De Ducato’s werden wel degelijk ingrijpend gemoderniseerd. En het resultaat mag er zijn. Of, hoe een haast ongewijzigde carrosserie een technisch geslaagde upgrade camoufleert.

Fiat Professional, liet ons eerder dit jaar al kennismaken met de nieuwste editie van zijn grootste bestelwagen: de 6de generatie Ducato. Onder Stellantis-vlag bleef de samenwerking met PSA daarvoor behouden. Met coherente invloed op Citroën Jumper en Peugeot Boxer als gevolg. De drie grote Stellantis-bestelwagens werden dus grondig gemoderniseerd maar — dat is onze indruk — de Italiaanse Ducato straalt na deze behandeling meer dynamiek uit dan zijn Franse tweelingbroers. Fiat mocht — in nauw overleg met PSA weliswaar — het voortouw nemen in de ontwikkeling. Terecht? Het is Stellantis niet ontgaan dat de Ducato 40 jaar jong is en dat jubileum mocht vieren als de bestverkochte grote bestelwagen in Europa. Fiat Professional was dus voorbestemd om van een succesnummer vooral een technisch flink opgewaardeerde bestelwagen te maken. Vooral? Omdat in dit marktsegment de klant niet zit te wachten op compleet hertekende en daardoor onvermijdelijk duurdere modellen.

FULL DIGITAL COCKPIT
De nieuwe Ducato bewijst dat ook voor bestelwagencabines het streven naar verbeterde levenskwaliteit centraal staat. Keyless Entry and Go, Eat-and-Work passagiersstoelen, draadloos gsm-laden, USB-A- en USB-C-poorten, hoogspanningsaansluiting (230 V), een snel ontdooiende voorruit en functioneler opgevatte deurpanelen. Zie het nieuwe dashboard met een geconnecteerd UConnect multimediasysteem. Te bedienen via een 10,1″ aanraakscherm. Optioneel is het full-digital instrumentarium waarbij — zoals in recente personenwagens — de digitale configuratie van de instrumenten naar wens kan ingesteld worden. Met de Full Digital Cockpit kan 3D-navigatie en rijhulp bediend worden en blijft herconfiguratie en interactie met Uconnect mogelijk. Dit laatste confronteert met de Uconnect interfaces, een complete satellietnavigatie, TomTom 3D-kaarten en geïntegreerde Apple CarPlay/Android Auto. Nog dit: Stabiliteit controle (ESC), rollover beperking, Hill Holder en LAC (zwaartepunt-detectie van de lading), Lane Departure Warning en verkeersbord-herkenning zijn standaard. De veiligheidsvoorzieningen werden uitgebreid met full-LED koplampen, adaptieve snelheidsregeling met Stop&Go, de voor een bestelwagen belangrijke zijwind- en aanhangerstabilisatie of (Active Park Assist) voor het automatisch parkeren. Tot slot is de Nieuwe Ducato state-of-the-art op het gebied van connectiviteit, via het Uconnect-systeem dat op vele manieren kan worden uitgebreid: Uconnect™ Services en de FIAT app maken het mogelijk om het voertuig rechtstreeks vanaf jouw apparaten te beheren en te controleren, waar en wanneer je maar wil.

NIEUWE MOTOREN EN TRANSMISSIES
De nieuwe motoren werden ontwikkeld om te voldoen aan de Euro 6D-Final normen en behoren tot de krachtigste van hun klasse. Het zijn nieuwe 2.2 liter Multijet3 diesels die minder verbruiken en minder CO₂-uitstoten. Ook duurzaamheid en geluidscomfort werden geoptimaliseerd. Het motoraanbod omvat vier vermogensniveaus (120, 140, 160 en 180 pk). Een geoptimaliseerde manuele zesbak is beschikbaar met die vier motoren. Een ‘9Speed’ automatische transmisie is te combineren met de drie sterkste motoren. Heavy Duty-uitvoeringen, comineerbaar met drie hoogste vermogens, met manuele en automatische transmissies, vervolledigen het motoraanbod. Intussen zijn er ook al e-Ducato’s in het aanbod. Full electric versies waarmee gemikt wordt op klanten die doorgaans in stedelijk gebied actief zijn. De e-Ducato (tot 370 km actieradius) werd overigens ontwikkeld in samenwerking met klanten, die emissievrij transport ondersteunen. Ontworpen ook om zowel prestaties als bedrijfskosten in overeenstemming te brengen met die van de vergelijkbare Ducato’s met verbrandingsmotor. Dankzij Mopar® Connect voorziet de E-Ducato alvast in up-to-date connectiviteit.

TWEE IN ÉÉN
Samen met een geüpdatete Servotronic stuurbekrachtiging moet een aangepaste ophanging bijdragen tot het verbeterd weggedrag van de voorwielaangedreven Ducato’s. Optioneel wordt zelfs een komposietophanging aangeboden. Een optie waarmee Fiat Professional rekening houdt met de wensen van een voor gewichtsbesparing ijverende kampeermarkt. We weten dat Fiat deze Ducato aanbiedt met zeer uiteenlopende ombouw en opbouw uitkomsten. Daarbij een chassiscabine uitvoering die zich perfect leent voor de opbouw van een kampeerunit. De helft van de ooit geproduceerde Ducato’s ging overigens de baan op als een camper. Ook de nieuwe Ducato wacht, naast zijn voor de vakman belangrijke rol als bestelwagen, een belangrijke afzet op de kampeermarkt: als Mobilhome. De vernieuwde en comfortabele stoelen doen dat alvast vermoeden. Maar zeker ook de handremgreep die links naast de bestuurdersstoel blijft. Belangrijk in een mobilhome omdat daardoor de vrije doorgang van de voorstoelen naar het achtercompartiment gegarandeerd wordt.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
AutoRemmen Los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.