Bijzondere trends

Fiat 500 e, een te duchten concurrent op de e-markt

Gepubliceerd: 28 januari 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 205

De derde generatie van de Fiat 500 wordt voorgereden. Fiat, dat ruim de tijd nam om elektrisch te gaan, mikt daarmee resoluut op e-mobiliteit. De nieuwe 500 wordt trouwens enkel als een 100 procent elektrische auto aangeboden. Voorlopig toch. Of de benzinedampen daarmee definitief optrekken omheen het populaire Cinquecento-hoofdstuk? Neen! Want de ‘oude’ Fiat 500 blijft te koop als een benzine/elektro-hybrid.

Brengt de geboorte van de derde generatie Fiat 500 minder leuk nieuws voor de Renault Zoe? Trendsetter en de best verkopende, 100 procent geëlektrificeerde en populairste in dit genre. Brengt de 500 e bitsige concurrentie voor de designtechnisch in de smaak vallende en aangenaam rijdende PSA-familieleden Peugeot e-208 of Opel Corsa-e? Veroorzaakt de nieuwe 500 e tegenwind voor de door kenners enthousiast onthaalde Honda E? Het blijft voorlopig afwachten. In deze door de elektrohype verblinde autowereld valt niets nog te voorspellen. Alhoewel, een eerste kortstondige begroeting met de aan een elektroshocktherapie blootgestelde Fiat leert alvast dat de zonet opgesomde – en tot de hedendaagse compacte klasse behorende batterijwagens — er met de op meerdere vlakken indruk makende 500 e een te duchten concurrent bij krijgen.

RETROLOOKS
Visueel bewaart de 500 e de retrolooks die het succes van zijn voorgangers bepaalde. Dat hij sterk blijf lijken op zijn voorgangers is dus logisch. Toch is hij veel nieuwer dan een eerste esthetische studieronde doet vermoeden. Met een nieuw ontwikkeld koetswerk dat rust op een verlengde en verbrede uitvoering van het bestaande platform. Enkele opvallende esthetische verschillen? De nieuwe motorkap, elliptische led-koplampen en het snoet-logo ‘500’. Of hoe de modelnaam het Fiat-logo van weleer komt te vervangen. In het interieur vallen de moderniseringen op en laten de aanpassingen zich beter aanvoelen. Met meer ruimte voor je ledematen, fijnbesnaarde afwerkingen en beter in de smaak vallende materiaalkeuzes.

NORMAL, RANGE EN SHERPA
De Fiat 500 e voorziet in drie rijprogramma’s. Te beginnen met Normal en Range, waarmee men kiest voor een sportieve rijstijl of om zuiniger om te springen met de voorradige batterij-energie en een grotere actieradius. Om die energiezuinigheid nog te kunnen opvoeren, heeft Fiat een derde programma becijferd: Sherpa. Die energiebewuste programmatie resulteert in een royale actieradius. Met een maximale topsnelheid van 80 km/u lijkt dat Sherpa-programma overigens perfect berekend op ritten in druk stadsverkeer. De actieradius ligt trouwens gevoelig lager in het Normal-programma dat wel topsnelheden van 150 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 9 seconden mogelijk maakt.

ACTION, PASSION, ICON EN LA PRIMA
De Fiat 500 e wordt aangeboden met een batterij van 24 kWh en een 70 KW e-motor of met een 42 kWh batterij in combinatie met een 87 kW e-motor. De onder de vloer gemonteerde Samsung-batterij beschikt in beide gevallen over eigen koeling en verwarming. Mede dankzij die koeling behoort gelijkstroom snellading tot 50 kW tot de mogelijkheden. De e-motor zit in beide gevallen vooraan en drijft de voorwielen aan. Vertrekkende van deze twee aandrijflijnen werd het complete 500 e gamma uitgewerkt. Zo maakt de basisversie (Action) gebruik van de 70 kW (95 pk) e-motor in combinatie met de 42 kWh batterij. Volgens WLTP-meting zou dat volstaan voor 180 kilometer rijbereik. In de 500 e Passion-versies puurt de 87 kW (118 pk) e-motor zijn energie uit een 42 kWh batterij. WLTP-meting voorspelt hier een mogelijke actieradius van 320 kilometer. Het is de krachtigste aandrijflijn die nog twee, royaal uitgeruste modellen powert: Icon en de speciale La Prima-serie. Die laatste is rijkelijk bedacht met ongebreidelde uitrustingspakketten en nog luxueuzere afwerking. Om een idee te hebben over de Fiat 500 e-uitrusting… Ziehier de belangrijkste standaardvoorzieningen: Smart Audio Bluetooth, USB, gsm-houder, 7-duims kleuren instrumentenpaneel, Airco, Lichtsensor, Keyless Go, handenvrij starten, led-dagrijlichten, verkeersbordherkenning, Emergency Call (eCall), intelligente snelheidsassistent, rijstrookbewaking, rijstrookcorrectie, vermoeidheidsdetectie en autonome noodrem (AEBS). Zoals voor de vorige Fiat 500 het geval was, komt ook van deze geëlektrificeerde 500 e een cabrio en… een verrassende 3+1-variant. Die heeft dus een koetswerk met een extra deur aan de passagierskant. Een achterdeur die, naar het voorbeeld van de Mazda gelektrificeerde MX 30 of de BMW i3, tegengesteld scharniert en de toegang tot de achterbank makkelijker maakt.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
remmen losauto

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.