Bijzondere trends

DS 7 Crossback E-Tense, heldere stip aan het 'Stellantische' firmament

Gepubliceerd: 16 december 2020  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 204

Met de ‘Zeven’ Crossback E-Tense benadrukt DS zijn premiumdoel stelling. Voor de luxetak van PSA is dit trouwens de allereerste stekkerhybride, de eerste vierwielaandrijver en het meest performante model. Zo maken we kennis met een sprankelende premium-SUV en leren we een nieuw autobedrijf kennen: Stellantis.

In een wereld in snelle verandering verenigt het nieuwe fusiebedrijf Stellantis nu liefst veertien automerken. Te beginnen met de PSA-merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall. Door een belangrijke fusieovereenkomst voegt Stellantis daar de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant  Fiat Chrysler Automobiles  aan toe. Naast de vijf PSA-merken omvat Stellantis  (afgeleid van het Latijnse  werkwoord  stello  en refererend naar ‘oplichtende sterren’) nu ook de merknamen Abarth,  Alfa Romeo,  Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati en Ram. Stellantis wordt de nieuwe corporatie, de merknamen en logo’s blijven. In een wereld in verandering is dus niet alles nieuw. We herinneren ons nog General Motors (GM). Eens ’s werelds grootste autoconstructeur die — dat weten weinigen — ooit de navigatiesystemen ontwikkelde voor de Apollo 11-missie en merken als Opel, Vauxhall, Chevrolet, Buick, Cadillac, Oldsmobile, Saturn, Holden, GMC, Saab,… onder de vleugels had.

Als premiumvorser vormt DS de heldere premiumstip in die ‘oplichtende sterrenhemel’. Datzelfde DS wil tegen 2025 enkel nog geëlektrificeerde modellen commercialiseren. De DS 7 Crossback E-Tense vormt, samen met de full electric DS 3, een veelbelovende stap in die richting. Intussen wordt de DS 9 E-Tense aangekondigd. Een hoogst luxueuze ‘stekkerberline’ — stekkerlimousine past hem beter —die rust op het verlengde onderstel van de Peugeot 508.

MODEONTWERPERS
De DS 7 Crossback is een auto die meteen bekoort. Met hoogstaand comfort en bergen Franse charme. Onze ervaringen met de Opel Grandland X Hybrid4 en Peugeot 3008 hybrid4 konden ons al bij voorbaat de laatste technische twijfels ontnemen. Ook de DS 7 E-Tense beroept zich trouwens op de in de Opel en Peugeot enthousiast onthaalde hybride technologie, getekend PSA-homemade. Combineer die feilloos acterende, deels elektrisch aangedreven met onmetelijk hoog comfort en met een rijkere uitrusting, met de chique afwerking en kwalitatief hoogstaande materiaalkeuzes. Meer hoeft dat voor ons niet te zijn. Geniet van het sublieme interieurontwerp. Hiervoor heeft DS zich laten inspireren door modeontwerpers. En let op het feit dat elk detail en iedere vorm een harmonieuze overeenkomst heeft met wat het DS 7-exterieur uitstraalt. Geniet vooral van een onderstel dat maximaal rijcomfort garandeerd. Daarvoor werden inderdaad keuzes gemaakt die onvermijdelijk de stabiliteit beïnvloeden. Iets wat op comfort beluste rijders er met graagte zullen bijnemen. Het hoge comfortpeil is naast het onderstel trouwens ook toe te schrijven aan de comfortabele stoelen en de hoge (SUV)zitpositie.

DRIE MOTOREN, 300 PK SYSTEEMVERMOGEN
Alle deeltijds, elektrisch geassisteerde modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel confronteren ons met dezelfde hybrideaandrijftechniek. Maar in tegenstelling tot de Grandland X, en de 3008 Hybrid 4 beschikt de Citroën C5 Aircross Hybrid niet over twee e-motoren, geen 4-wielaandrijving en een lager systeemvermogen. Onder de kap van de DS 7 E-Tense 4X4 treffen we opnieuw een identieke  stekkerhybrideaandrijving aan, van de Opel  Grandland  X  Hybrid4  en de Peugeot 3008 hybrid4. Wat maakt dat ook deze DS 7 een theoretisch zero-emissie actieradius heeft van 50 kilometer. Wat tevens betekent dat hij de strafstgepeperde DS van dit ogenblik is. Dankzij een 200 pk  sterke,  1.6 THP  (directgeïnjecteerde  benzinemotor), die geassisteerd  wordt door twee e-motoren. De eerste zit gemonteerd tussen de benzinemotor en de automatische transmissie (110 pk) en helpt de voorwielen aandrijven. De tweede e-motor (112 pk) zit in de achteras en zorgt voor integrale vierwielaandrijving.

BRANDSTOFZUINIG, OOK ZONDER ELEKTRISCHE SUPPORT
Ook al blijft men het in alle toonaarden ontkennen, toch blijven we vaak vaststellen dat bij meerdere benzinehybrides het brandstofverbruik sterk oploopt zodra je met een bijna lege batterij onderweg bent. Maar — zoals we tijdens uitgebreide testritten met de Opel  Grandland  X  Hybrid4  en de Peugeot 3008 hybrid4 al mochten vaststellen — vormt dezelfde hybride aandrijflijn in de DS 7 E-Tense een grote uitzondering op die door ons vastgestelde regel. Ook bij lage batterijspanning flitst het brandstofverbruik hier niet meteen de hoogte in en blijft het benzineverbruik op lange afstand zeer redelijk. En dat is mooi meegenomen in een prestigieuze SUV als de DS 7 E-Tense. Temeer daar over korte afstanden heel weinig of helemaal geen benzine wordt verbruikt.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
auto'sremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.