Bijzondere trends

BYD Tang EV: over dromen en industriële nachtmerries

Gepubliceerd: 27 april 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 230

Als paddenstoelen rijzen ze uit de grond. Hectische aantallen duiken op in het straatbeeld: elektrische auto’s uit China. Twee jaar geleden nog veronachtzaamd als marginale nieuwigheid. Vandaag geëvolueerd tot de beteren in hun soort, confronteren ze gesettelde autobouwers met vreesachtig vooruitzichten. De BYD Tang EV: een luxueuze, compleet uitgeruste, vierwielaangedreven, 500 pk straffe, zevenzits-SUV is een schoolvoorbeeld van een Chinese auto die om meer dan één reden nachtmerries veroorzaakt binnen de autoindustrie.

Het begint al met een complete onderschatting van de Chinese constructeur in kwestie. BYD Company Limited – BYD of ‘Build Your Dreams’ is bedrijvig in elektronica, spoorwegtransport, energieopwekking en -opslag met de belangrijkste R&D-activiteiten in eigen beheer. Meer dus dan een autoconstructeur. Eén van de zeldzame zelfs die de kerntechnologie van de specifieke elektrische autobouw onder eigen beheer heeft. Wat batterijen, e-motoren, elektronische controlesystemen, geïntegreerde stroomketens en halfgeleiders betreft, hoeft elektronicaspecialist BYD geen rekening te houden met anderen om zijn elektrische wagens te assembleren. Ze maken, remmen en wielgeleiding uitgezonderd, alle componenten zelf. Ook halfgeleiders en batterijen – de logistieke dooddoeners in de hedendaagse EV-productie – zijn een specialisme van het huis. Met een eigen component productie en minimale toeleveringsproblemen van (voor de auto-elektrificatie) zeldzame grondstoffen, kunnen er voor een auto als de BYD Tang EV ook korte leveringstermijnen vooropgesteld worden.

ERVARINGRIJKE BASIS
Vooral aan het stuur van de BYD Tang EV ervaart men echt dat autobouwend Europa zich grote zorgen moet maken. Dit is een geducht in het daglicht rijdende zevenzits e-SUV waaraan weinig valt af te keuren. Geen nieuwkomer, wel een ervaringsrijk basisconcept. Niet gebouwd op een specifiek e-platform want de eerste generatie BYD Tang – enkel te koop als een stekkerhybride – was in 2016 al de bestverkopende PHEV in China en ‘s werelds derde bestverkochte PHEV. De tweede generatie BYD Tang (2018) was een volledig elektrische variant. Wij rijden nu in een verder ontwikkelde versie van die 2de generatie en die maakt deel uit van het voorlopige BYD-gamma op onze markt. Samen met de nog prestatierijkere en opwindende sportsedan of BYD Han EV berline en de BYD Atto 3 die het bij ons al schopte tot gezinswagen van het jaar.

LANDSCAPE EN PORTRET
Dit is een grote SUV met een interieurruimte die vol profiteert van een dun en laag in te bouwen batterijpakket. Het zijn exclusieve bladbatterijen, made by BYD. (Dunne li-Ion batterijen met eerder uitzonderlijke lithium-ijzer-fosfaat of LiFe(P04) kathodes). Maar los van die vooruitstrevende accutechnologie vertalen de royale buitenmaten van deze SUV zich in overtollige leef- en kofferruimte voor maar liefst zeven personen. Verklapt het exterieur nauwelijks dat de Tang EV een elektrische wagen is, dan treffen we een interieur dat nergens nog doet vermoeden dat het hier een Chinese auto betreft. Een conservatieve architectuur? Ja, maar de goedkoop aanvoelende afwerking van enkele jaren geleden is verdwenen. Geen harde plastics. Wel leder, gestoffeerde inlegstukken en velours afwerking. Comfortabele stoelen, een verwarmd multifunctioneel stuurwiel, een keurig digitaal display en een 12,8-inch van landscape naar portret roterend aanraakscherm.

NIET GOEDKOOP, MAAR…
Gepowerd met twee e-motoren die samen 517 pk en 680 Nm aan werklust genereren en de vier wielen aandrijven. Genoeg om acceleraties te klokken die tot voor kort enkel met de snelste sportwagens geklokt werden. Supersnel dus maar – rekening houdende met wagenomvang, gewicht, geboden rijcomfort en prestaties – blijft het energieverbruik redelijk. Het weggedrag? Zoals we dat van een moderne grote SUV mogen verwachten. De BYD real-time e-vierwielaandrijving garandeert de nodige grip. De rechtuit stabiliteit en stuureigenschappen zijn voorbeeldig. Begrijpelijk, want voor de onafhankelijke wielgeleiding en reminfrastructuur werd Duitsland geconsulteerd. BYD is zeker geen debutant en deze Tang EV toont hoe snel en kordaat de Chinese EV-evolutie zich doorzet. En die evolutie vraagt onvermijdelijk een prijs. Al blijft de BYD Tang EV nog altijd goedkoper dan vergelijkbare Europese concurrenten. Wie met deze BYD Tang EV gereden heeft, twijfelt niet. Het is geen te onderschatten Chinese beginneling, wel een ervaren ‘Chinees’, gebouwd met eigen ontwikkelde componenten. Eentje die alles in zich heeft om ook in Europa te schitteren. Redelijk betaalbaar. Voor een prijs waarvoor geen vergelijkbare Europese mededinger is te vinden. En vooral dat doet in Europese automiddens het angstzweet uitbreken.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.