Bijzondere trends

Alpine A290 GTS: Elektrische sportiviteit met een levendige wegligging

Gepubliceerd: 24 maart 2025  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 251

De A290 wordt de eerste elektrische auto van de Franse sportwagenbouwer Alpine. Of dat model jou bekend voorkomt? Kan best, want deze snelle hatchback is een door Alpine extra gepeperde, sportievere versie van de populair onthaalde elektrische Renault R5 E-Tech.

Het duo Alpine A290 en Renault 5 E-Tech electric heeft niet voor niets de prestigieuze titel van ‘Auto van het Jaar 2025’ geclaimd. Meteen ook een internationaal erkende bekroning voor Alpines allereerste full electric model. Dat die gelauwerde stap in de ontwikkeling van hun elektrische sportiviteit, zich baseert op dat bevorderlijke Renault R5 E-Tech concept, mag de verdiensten van Alpine niet doen verbleken. Naar analogie van de gekende, sportief dynamische Alpine-betrachtingen, werden de vermogens van die R5 E-Tech immers flink opgeschroefd. De A290 laat de keuze uit 180 pk, voor de GT en GT Premium versies, of zelfs 220 pk in het geval van een GT Performance of GTS. Toch 30 pk of zelfs 40 pk’s meer dan de momenteel sterkste R5 E-Tech. Wij mochten A290 GTS-rijplezier ervaren bij testritten in Spanje en op onze Kempische wegen. Conclusie? Vlekkeloos zet hij die 220 elektrische paarden op de straatstenen. Voldoende pk’s om met een compact, relatief weinig wegend en uitermate handelbare auto als deze A290 het verwaarloosde marktsegment van de ‘hot hatchback’ nieuw leven in te blazen.

RODE KNOP
In 6,2 sec van 0 naar 100 is mooi meegenomen, maar deze elektromagnetische Alpine heeft nog andere troeven. Met specifieke chassisafstellingen werd gestreefd naar een nog gunstigere balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. Om het op zich al gunstige weggedrag van een R5 E-Tech nog sportiever te kruiden, werd de spoorbreedte opgevoerd, monteerde men voor en achter dikkere antirolstangen en werd de vering stugger afgesteld. Ook de reminrichting werd geconcipieerd met Alpine-genetica. Herrekend bovendien, om bij hoge snelheid de remkracht effectiever te kunnen doseren. Daarom werd voorzien in stevigere remmen en forse Brembo remklauwen met vier of twee zuigers. Om bij felle acceleratie een goede wielgrip te kunnen garanderen en stuurtreinreacties te voorkomen, krijgt de A290 elektronica aan boord, die de dosering van het motorkoppel optimaliseert en de differentieelvergrendeling efficiënter laat acteren.
Die rode knop op het stuurwiel? Een opvallende inhaalfunctie! Ingedrukt, komt dan een overdadige flits aan vermogen op de voorwielen. Een vastberaden duw in de rug, getuigt van een stevige portie aan kranige elektrowerklust. Gelukzaligheid voor autogebruikers die rijplezier kunnen waarderen.
Een levendige wegligging, resolute gripvastheid, magnifieke stuureigenschappen. Zo overtuigde de Renault R5 E-Tech. De A290 GTS doet zowaar nog beter. Dikkere rolstangen voor en achter doen stugger aanvoelen, hetgeen hem prima uitkomt op het snelle racecircuit. Maakt dat hem minder comfortabel in het dagelijks gebruik? Niet meteen. Gezellig stug, dat wel. In het drukke verkeer hunkert de A290 GTS zo veeleer naar een racecircuit. En rijdend in deze Alpine zal elk autosportminnend hart wat graag de weg naar het raceasfalt kiezen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.